Děkuji za slovo, pane předsedající, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři. Předstupuji před vás s návrhem novely zákona č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku ČR. Je to novela, jejíž cíl je jediný. Zvýšit transparentnost nakládání s veřejnými prostředky a ve svém důsledku posílit roli PČR při rozhodování o finančních tocích v řádu miliard korun ročně.
Prosím, dovolím si to zopakovat, protože to je nejdůležitější zpráva z mé předkládací zprávy. Můžu poprosit o klid, pane předsedající? (Předsedající: Prosím?) Je tady dost hluk. (Předsedající: Dámy a pánové, kolegyně, kolegové, prosím, věnujte se přednášené zprávě, odložte vaše, věřím, ne až tak aktuální rozhovory. Děkuji.) Děkuji, pane předsedající. Protože já si dovolím zopakovat tu nejdůležitější informaci, kterou přináší tato novela. Zvýšit transparentnost nakládání s veřejnými prostředky a ve svém důsledku posílit roli PČR při rozhodování o finančních tocích v řádu miliard korun ročně.
Ambicí novely naopak v žádném případě není jakékoliv rozpouštění prostředků, stejně jako jí není získat pro vládu či ministerstvo financí nový zdroj příjmů, ani žádná jiná podobná z fám, které se budu snažit ve své úvodní řeči vyvrátit. Naopak, zatímco při zachování současného stavu by ministr financí a vláda měli neomezenou možnost zcela mimo rámec Poslaneckou sněmovnou schváleného státního rozpočtu, přesouvat finanční prostředky na celou řadu různých priorit, ať už bytových potřeb, průmyslových zón nebo dopravy, předkládaná novela zakotvuje povinnost zahrnout rozhodování o těchto prostředcích již do samotné přípravy státního rozpočtu, jejich nakládání přísně svazuje s následně schváleným zákonem o státním rozpočtu a jeho Poslaneckou sněmovnou schválenou podobou.
Dovolím si tedy nyní uvést tento návrh v nezbytně nutné šíři souvislostí, věřím, že se mi tím podaří osvětlit, proč je tato novela tak potřebná. Chceme novelizovat zákon, kterým byl od 1. ledna 2006 zrušen Fond národního majetku ČR. Jeho činnost převzalo ministerstvo financí. Zde byl pro správu majetku a financování závazků zřízen zvláštní účet a zvláštní evidence, které jsou vedeny odděleně od státního rozpočtu, s cílem, aby výnosy z privatizovaného majetku sloužily k úhradě právě těch závazků státu, které s privatizací souvisely. Tím je myšlena zejména likvidace ekologických škod, k níž se stát před privatizací zavázal. Od samotného počátku však zákon připouštěl také použití na jiné, neprivatizační účely. Byly to právě tyto jiné, neprivatizační účely, které se postupem času staly hlavními výdajovými tituly hrazenými z tohoto zvláštního účtu. Navíc se k nim postupně dílčími novelami zákona přidávaly další a další.
Z privatizačních zdrojů tak byly hrazeny četné vládní projekty. Například již v roce 2007 investovala vláda z tohoto účtu do oblastí nesouvisejících s privatizací, zejména do Státního fondu dopravní infrastruktury, 21 miliard korun. O rok později, to znamená v roce 2008, to bylo téměř 34 miliard korun. Od roku 2012 byla uzákoněna možnost převádět prostředky z výnosů privatizace do státního rozpočtu. Často se v této souvislosti uvádí, že tyto prostředky měly sloužit na krytí schodku důchodového účtu. Je ale třeba si uvědomit, že ve chvíli, kdy jsou prostředky převedeny do státního rozpočtu, stávají se příjmy státního rozpočtu, jsou k nerozeznání od jiných příjmů rozpočtu, typicky daní.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV