„Kariérní řád je další nezbytný krok, který musíme udělat pro motivaci budoucích začínajících učitelů, aby zamířili do škol a také pro motivaci těch kolegů a kolegyň, kteří dlouhodobě učí a potřebují nutně od nás lepší profesní podporu, lepší ohodnocení. Podobně jako lékaři si i učitelé a učitelky zaslouží svůj profesní systém podpory kvality jejich práce. Ovoce z kariérního řádu budou mít nejen učitelé, ale především naše děti v podobě kvalitnějšího vzdělávání. Jsem ráda, že po dvaceti letech debat o kariérním řádu je v Poslanecké sněmovně konkrétní návrh s šancí na schválení, “ prohlásila ministryně školství Kateřina Valachová.
K návrhu se většina učitelů na setkání s ministryní vyjadřovala kladně. V následujících diskuzích zazněly z řad učitelů otázky a připomínky, které se týkaly například nových specializovaných činností, financování, uznatelnosti učitelské praxe či organizačních podmínek atestací.
Brněnský kulatý stůl se konal v budově Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, jejíž děkan Jiří Němec kariérní řád podporuje: „Pedagogická fakulta zavedení vítá. Otevírá se tak významný prostor pro poskytnutí sociální i odborné opory našim absolventům, kteří přes posílení praxe v období jejich pregraduální přípravy získávají nejceněnější profesní zkušenosti až po skutečném nástupu do škol. Toto období je citlivé, absolventi se setkávají s reálnými problémy žáků a školy, a proto je důležité jim poskytnou nejen kvalitní vzory v podobě vynikajících učitelů, ale též vytvořit prostor pro reflexi jejich zkušeností, radostí a i prvních zklamání. Vítáme zároveň příležitost podílet se na této podpoře jak v průběhu adaptačního období, tak také v rámci atestačního řízení. Jsme rádi, že také vzroste prestiž vynikajících učitelů - expertů, které budeme moci zapojit do pregraduální přípravy našich absolventů v prostředí fakulty, ale též v rámci nově koncipovaných reflektivních praxí.“
Jedním z hostů kulatého stolu v Brně byla ředitelka ŽŠ a MŠ Dolní Loučky Hana Svánovská, která uvedla: „V téměř každém povolání má zaměstnanec možnosti pracovního postupu. Je to důležité pro motivaci člověka k lepším výkonům. Pokud si mladý člověk zvolí studium pedagogického směru, zatím nemá motivaci k tomu, aby se vzdělával dál a chtěl profesně růst. Mnoho mladých lidí, s pedagogickým vzděláním, odchází do jiných oborů jen proto, že tam je čeká rychlejší postup a lepší finanční ohodnocení jejich práce. A jsou to hlavně ti, kteří mají velké ambice k sebevzdělávání a mohli by být vynikajícími učiteli. Učitelské povolání je náročné, ale jak jistě víme, všichni učitelé nepracují stejně. Už teď ve své škole vidím adepty na třetí kariérní stupeň a chci mít možnost jako ředitelka je ocenit.“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
AI
Umělá inteligence je na jednu stranu dobrá věc, ale nemyslíte, že je i dost nebezpečná? Řeší někdo, jak zabránit tomu, aby o nás neshromažďovala zejména osobní data, která pak půjde zneužít? Děkuji za odpověď. Klára
Další články z rubriky

10:21 Müller (TOP 09): Dezinformace? Tichá zbraň, která ničí důvěru a rozděluje společnost
Když se dnes podíváme do diskusí na sociálních sítích nebo poslechneme debaty v hospodě, často naraz…
- 9:20 Bartošek (KDU-ČSL): Česká republika je bezpečná země a chceme, aby taková zůstala
- 8:19 Rajchl (PRO): Ze srdce děkuji Spolu za propagaci
- 7:17 Šichtařová (Svobodní): Občané a malé firmy jsou rukojmími
- 6:23 Bondarenková (SPD): Migrace, Green Deal a dluhový řetěz – zvolíte pohodu a jste v háji
- 4:31 Konečná (KSČM): Chápu, že mají vládní papaláši osypky