Stala se mi taková nepříjemná věc, spíše šok. Na přechodu přecházel chodec, který vyskočil zpoza kamionu a pokračoval po vyznačeném přechodu. Nejel jsem rychle, tak jsem v pohodě zastavil. Chodec mně arogantně a vulgárně začal nadávat. Já jsem si jenom myslel, je dobře, že jsem toho nezodpovědného vola nepřejel. Začal jsem se zajímat, jak je to s předností na vyznačeném přechodu a kdo má přednost? Upozorňuji, že brzdná dráha vozidel je od 20 do 60 m po zadání impulzu z mozku do nohy, celková brzdná dráha se ale zvyšuje tím, kolik musíte zpracovat informací než tento pokyn učiníte. Možná jste si všimli, že blížícím se daňovým přiznáním k 31. 3. silně roste nervozita na silnicích a komunikacích krajského města ale i jinde.
Ještě krátce popíši dopravní situaci. Třída Tomáše Bati ve Zlíně je čtyř a více proudová, má několik kilometrů. Protíná celý Zlín a je velmi frekventovaná, protože krajské město nemá nějaký dálniční nebo jiný obchvat. Souběžně s Třídou Tomáše Bati ve Zlíně je chodník a vedle ještě cyklostezka, takže v periferním vidění musíte sledovat desítky informací chodců a aut.
- Při cestě do středu Zlína jedu 50km/hod v prostředním pruhu. Velký nákladní vůz bez vlečky přejíždí z jednoho pruhu do druhého do mezer mezi vozy a jede min rychlostí 60 km / hod a více. Samozřejmě psychicky ohrožuje další řidiče tím, že musejí zvýšenou pozorností sledovat dopravní situaci a někteří i mírně brzdit.
- Do toho asi ve vzdálenosti 70 m vidím na křižovatce přede mnou, kde zprava i zleva tuto dopravní tepnu protíná silnice a za ní následuje značený přechod pro chodce, jak další kamion v pravém pruhu dává přednost osobnímu vozidlu, a gentlemansky ho pouští, aby se zařadil na hlavní dopravní tepnu.
- Kamion v pravém jízdním pruhu se začíná rozjíždět, ale zastaví se na přechodu pro chodce. Mezitím nákladní vůz, který kličkuje proletí zvýšenou rychlostí přes přechod vedle kamionu. Při tomto manévru mne ohrozí tak, že jsem musel snížit rychlost ne 30 km/hod.
- Když přijedu na přechod, vyskočí na mne výše popsaný chodec, ale pro moji celkem nízkou rychlost jsem bez problémů zastavil, takže se nic nestalo kromě verbálního útoku a mého psychického šoku.
Vzhledem k tomu, že bych asi neunesl důkazní břemeno, od této chvíle uvažuji o namontování záznamové kamery do auta a provedl jsem analýzu zákona, jak je to s předností na přechodech pro chodce. Zákonodárce mezi populací nadělal dosti zmatků, někdy připustil absolutní přednost pro chodce, potom to zrušil a nechal jenom přednost pro tramvaje apod. Statisticky roste počet mrtvých chodců na přechodech a nešťastných rodin a řidičů vlivem nedokonalého zákona.
Základní ustanovení zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, v ustanovení § 5 odst. 1 písmeno h): ukládá řidiči, snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li vozidlo před přechodem pro chodce i řidiči ostatních vozidel jedoucích stejným směrem.
§ 5 odst. 1 písmeno f) ohrozit nebo omezit chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, v případě potřeby je řidič povinen i zastavit vozidlo před přechodem pro chodce; tyto povinnosti se nevztahují na řidiče tramvaje.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Nedbálek