Novotný (Svobodní): Hele, kámo, Uber (regulací)

05.06.2017 22:27 | Zprávy
autor: PV

Tenhle článek je věnován všem, kteří se potřebují odněkud někam dostat. Bude se zabývat individuální veřejnou dopravou. Laicky jde o taxi, uber, spolujízdy atd, atd… Abych dokreslil situaci, jdu na to přes peníze.

Novotný (Svobodní): Hele, kámo, Uber (regulací)
Foto: Svobodní
Popisek: Svobodní, logo.

Pokud najezdíte s oktávkou jako pražský taxikář ročně 20 tis. km, tak vás 1 km jízdy stojí 27,12 Kč. 1 hodina státní vás při stejných podmínkách stojí 320,29 Kč (1 min. stání 5,34 Kč). Přičemž počítáme s tím, že nástupní sazba je 40 Kč. Tento výpočet minimálních nákladů je orientační a jejich výpočet je závislý na dosahovaných dopravních výkonech.

Náklady, které nejsou na první pohled vidět (opět příklad oktávky):

  • platba za stanoviště taxislužby se podle vyjádření taxikářů pohybuje kolem 8 až 20 000,- měsíčně,
  • poplatek za zprostředkování služby mezi dispečinkem a řidičem přes mobil: 10 000,- měsíčně,
  • povinné + havarijní pojištění (pouze navýšení pro taxi): 5 090 + 20 583,- ročně,
  • silniční daň: 3000,- ročně,
  • ověření taxametru: 300,- ročně,
  • STK a emisní kontrola: 1200,- ročně,
  • psychotesty: 2000-2200,- …

Nehledě na další byrokratické poplatky nebo překážky, kterým soukromník – taxikář čelí. To jsou holá fakta.

Uberista žádné takové poplatky (asi kromě STK nebo věcí spojené s údržbou auta, datového tarifu, atd.) nemá. Je to jeho auto, která už stejně tak využívá jako normálního dopravního prostředku. Bohužel za současné legislativy, pokud jeho příjem není nahodilý a dělá tuto činnost soustavně, tak musí být taxikářem a živnostníkem, tedy platit daně. Uber není spolujízda – spolujízda právě že je nahodilý příjem. Smůla.

Probereme si výnosy

Bohužel i zde existuje nesmyslná regulace. Nástupní sazba je přípustná nejvýše 40 Kč, 1 kilometr jízdy je omezen na 28 Kč a cena stání za minutu je 6 Kč. To způsobuje krajní nedostatek taxíků při mimořádných událostech jako je např. Silvestr. Osobní zážitek – pro kamarády z Rakouska jsem nebyl schopný taxík objednat celou noc. Na lince jsem byl 52. v pořadí.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Proč najednou chcete být poslanec?

Původně jste nechtěl do sněmovny kandidovat, a teď dáte práci poslance přednost před prací náměstka. Není to náhodou proto, že nejste schopný vyřešit problém s dopravou v Praze? Přijde vám to fér někomu předávat dopravu v nejhorším stavu, co kdy byla? Nebo vy máte na dopravní situaci v Praze snad ji...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Minčič (ODS): Od píky

17:38 Minčič (ODS): Od píky

Komentář člena ODS Liberec Jiřího Minčiče k aktuálnímu dění nejen ve straně, ale na politické pravic…