Poslanci navrhli nové spravedlivé financování škod způsobených nepojištěnými vozidly

08.02.2017 18:01

Skupina poslanců napříč politickým spektrem předložila návrh (Sněmovní tisk 1019), který má za cíl narovnat prostředí v oblasti pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (povinné ručení). Zavede solidární příspěvek nepojištěných řidičů na nepojištěné škody, a zajistí tak financování jimi způsobených škod výhradně z prostředků vybraných od těchto neplatičů povinného ručení. Zároveň eliminuje likvidační, finanční a sociální dopady na viníky nepojištěných škod, kteří často neplatili pojištění kvůli neúmyslnému opomenutí. Napravuje rovněž dnešní nevyhovující stav, kdy plnění zákonné povinnosti – mít sjednané povinné ručení – není nikým vymáháno. Nový systém financování nepojištěných škod zároveň umožní České kanceláři pojistitelů (ČKP) vybrat a využít pouze tolik peněz, kolik bude potřebovat na krytí nepojištěných škod v daném roce. Zbytek bude převáděn do fondu zábrany škod na prevenci v oblasti silniční bezpečnosti.

Poslanci navrhli nové spravedlivé financování škod způsobených nepojištěnými vozidly
Foto: psp.cz
Popisek: Poslanecká sněmovna ČR

V České republice je v současnosti více než 7,5 mil. pojištěných vozidel, kromě nich zde však jezdí protizákonně cca 130 tis. vozidel bez sjednaného pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Tato nepojištěná vozidla ročně způsobí zhruba 2600 nepojištěných škod (tento počet vloni poprvé od roku 2009 vzrostl) za stovky milionů korun. Nepojištěné škody uhradí poškozeným z garančního fondu Česká kancelář pojistitelů, přičemž je povinna celou vyplacenou částku vymáhat na nepojištěném viníkovi. Dlouhodobá zkušenost však ukazuje, že viníci jsou schopni uhradit zpět do garančního fondu pouze část vyplacené částky a zbytek musí do garančního fondu uhradit pojišťovny, které tento náklad promítají do cen povinného ručení. Dle stávající právní úpravy tak doplácí pojištění motoristé na neplatiče povinného ručení. V desítkách případů ročně vzniknou škody, jejichž výše přesáhne milion korun, taková výše bývá pro viníka i jeho rodinu často ekonomicky a společensky likvidační.

Spravedlivé financování nepojištěných škod výhradně nepojištěnými řidiči

Úhrada příspěvku nepojištěných bude požadována po všech vlastnících vozidel registrovaných pro provoz, u nichž nebude evidováno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Pokud motorista nebude chtít hradit povinné ručení ani příspěvek na nepojištěné škody, může odevzdat registrační značky do depozitu a odstranit vozidlo mimo veřejnou pozemní komunikaci. Toto pravidlo je pro všechny motoristy srozumitelné, zcela transparentní a navíc se nejedná o žádnou novinku, povinnost odevzdat registrační značku do depozita je v zákoně již od roku 2000. Zbytečně zaslané výzvy k úhradě příspěvku nepojištěných ze strany České kanceláře pojistitelů budou eliminovány výrazně zvýšenou kvalitou dat v registru silničních vozidel. Denní sazba příspěvku nepojištěných bude stanovena vyhláškou Ministerstva financí.

Případné přebytky převede ČKP do fondu zábrany škod

Cílem poslaneckého návrhu bylo zabránit kumulaci prostředků v garančním fondu ČKP. Vysoké inkaso do garančního fondu v některých letech překročilo prostředky potřebné na krytí nepojištěných škod daného roku. Dle poslaneckého návrhu bude moci ČKP uplatňovat příspěvek nepojištěných pouze za nepojištěná období mladší jednoho roku. Zároveň všechny prostředky vybrané na příspěvcích od nepojištěných řidičů, které v daném kalendářním roce nevyužije na krytí nepojištěných škod, bude převádět do fondu zábrany škod, kde z nich budou financovány projekty prevence v oblasti silniční bezpečnosti.

Nepojištění vinící uhradí 30 % ze způsobené škody, maximálně 300 tis. Kč

Česká kancelář pojistitelů má v tuto chvíli povinnost vymáhat po nepojištěných vinících celou škodu, kterou za ně z garančního fondu zaplatila. Dlouhodobá zkušenost však ukazuje, že se prostřednictvím regresních náhrad daří financovat jen menší část garančního fondu na úhrady újmy způsobené provozem nepojištěného vozidla, zbytek musí doplácet pojišťovny. Pro řadu občanů je škodu ve výši stovek tisíc, neřkuli milionů, korun téměř nemožné uhradit. Zároveň existuje významná skupina nepojištěných řidičů, kteří řídili nepojištěné vozidlo nevědomky či nešťastnou náhodou. Zapomnětlivost, kvůli které zaniklo povinné ručení či například zapůjčené nepojištěné vozidlo a jím způsobené těžké zranění, může finančně zlikvidovat řidiče vozidla i celou jeho rodinu. Cílem navrhované úpravy je proto zastropovat částku, kterou bude moci ČKP na vinících vymáhat na 30 % z celkové výše škody, maximálně však 300 tis. Kč. Škoda v plné výši však bude nadále vymáhána po těch nepojištěných vinících, kteří způsobí nehodu pod vlivem alkoholu, drog či úmyslně. Zbývající část bude financována z vybraných příspěvků nepojištěných, jež neznamenají sociální zátěž.  Návrh novely zákona zároveň předepisuje ČKP, jak má poučit domnělého neplatiče povinného ručení o jeho situaci a všech jeho právech.

Ing. Václav Votava, v.r.

Ing. arch. Jaroslav Klaška, v.r.

Mgr. Ondřej Benešík, v.r.

Ing. Adolf Beznoska, v.r.

Ing. Jiří Dolejš, v.r.

Ing. František Laudát, v.r.

Mgr. Petr Gazdík, v.r.

prof. Ing. Karel Rais, CSc., MBA, v.r.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vondráček (Svobodní): Právě EU pod vedením Německa je příčinou současné energetické krize

21:03 Vondráček (Svobodní): Právě EU pod vedením Německa je příčinou současné energetické krize

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k důležitosti zachování práva veta v tvorbě energetic…