Premiér Babiš: Průměrná životnost ministra dopravy byla jeden a čtvrt roku

20.12.2018 20:27

Projev na 24. schůzi Poslanecké sněmovny 20. prosince 2018 - odpověď na interpelaci poslance Fialy

Premiér Babiš: Průměrná životnost ministra dopravy byla jeden a čtvrt roku
Foto: screen: ČT24
Popisek: Andrej Babiš na tiskové konferenci.

Já souhlasím, že resort dopravy je opravdu složitý. Sama ODS o tom jistě něco ví. Historicky jste měli šest ministrů dopravy plus jednoho nestraníka navrženého ODS a jejich průměrná životnost byla jeden a čtvrt roku. To skutečně nesvědčí o tom, že by ODS disponovala nějakými odborníky na dopravu. Jeden z nejdéle sloužících ministrů ODS na dopravě byl Aleš Řebíček, což je takový symbol klientelismu v České republice, dnes si určitě užívá luxusu svých limuzín, jachty a letovisek v Toskánsku a Dubaji, a tento politik, kterého přezdívali pokladník ODS, na Ministerstvu dopravy zázračně zbohatl, jinak po něm ovšem nic nezbylo. Ono to platí i o dalších ministrech. Jsme skoro třicet let od revoluce a stále nemáme dobudovanou páteřní dálniční síť, o vysokorychlostních tratích se celé roky mluvilo, ale nic se nedělo. Vy teď po nás chcete, abychom všechno, co jste nestihli za dvacet jedna let, udělali za čtyři roky. Takže my jsme vlastně začínali, když vůbec nebyly vykoupené pozemky. My jsme přišli s tím zákonem, že se konečně začalo. Nejvíc to samozřejmě zazdil pan ministr Bárta v roce 2010 a my jsme to rozhýbali po letech letargie, nicnedělání, takový moloch jako ŘSD není samozřejmě nic snadného. Dnes je rozestavěno 200 km nových dálnic a silnic první třídy, takže kdybyste stavěli dálnice takovým tempem, tak už máme dávno hotovo. My máme 1250 km dálnic, z toho jsme zdědili po bývalém režimu 400. V Maroku postavili 1 800 km za dvacet sedm let. Vy jste nestavěli, nechali jste to rozpadnout. Tady je ta tabulka, pane předsedo. (Ukazuje.) Tady je ten Ťok, tady Bendl - téměř nic, tady je pan Stanjura - to jsou reálná čísla.

A k D1. Samozřejmě se mi to nelíbí. Já jsem kritizoval pana ministra, že je měkký na ŘSD, že skutečně situace na D1 se měla řešit už před dvěma měsíci, když věděli, že ten dodavatel nefunguje a ten teď opustil stavbu. Já se budu ptát ŘSD, jestli měli podepsanou smlouvu tím způsobem, že když ukončí, a to je podle zákona možné, ten stávající dodavatel byl bohužel vybrán jenom na základě ceny, stejný problém mají Slováci, obchvat Bratislavy, je to samozřejmě určitě jejich problém a měli se zamyslet nad zákonem, kde nebude jenom cena. Dneska konečně ten úsek Humpolec - Větrný Jeníkov byl zúžen, jsou tam dva pruhy. Kolony - za to se samozřejmě omlouvám za ŘSD, ale je to jejich odpovědnost a já samozřejmě budu chtít po panu ministrovi jasně vědět, jaké z toho vyvodil důsledky pro odpovědné lidi. Měl jít na to místo, teď jsme se domluvili i s panem ministrem Hamáčkem, včera, že bude na místě policie, že to bude řešit. Tady to určitě nebráním, na druhé straně D1, se kterou jste neudělali vůbec nic a taky jste zapomněli stavět dálnici D35 z Hradce na Olomouc, která by odlehčila D1, tak my děláme znovu 130 km, de facto nově. Kritizovat nás je jako fajn, taky se nestalo i od nástupu minulé koaliční vlády, že by nebyly peníze, co byly v minulosti nějaký argument, takže my stavíme. Za vás stavěl Řebíček. Proč? Protože stavěla jeho firma, nikdo neřval o střetu zájmů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Hraba: Rozmohl se nám tu takový nešvar

12:12 Senátor Hraba: Rozmohl se nám tu takový nešvar

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k pokusům mobilních operátorů zasahovat do politiky