Premiér Rusnok: Má vláda žádá o důvěru

07.08.2013 14:22

Vystoupení premiéra Rusnoka na 57. schůzi Poslanecké sněmovny.

Premiér Rusnok: Má vláda žádá o důvěru
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jiří Rusnok

Vážený pane místopředsedo, vážená paní předsedkyně Poslanecké sněmovny, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, dovolte, abych před vás předstoupil s žádostí o vyslovení důvěry vládě, kterou mám tu čest vést, a seznámil vás s návrhem respektive textem našeho programového prohlášení.

Vláda pod mým vedením byla jmenována prezidentem republiky dne 10. července tohoto roku v souladu s ústavním pořádkem České republiky a vznikla jako přímá reakce na demisi kabinetu premiéra Nečase. K této demisi došlo po skandálu, který v našich dějinách nemá obdoby. Nikdy předtím nedošlo ke zneužití vojenského zpravodajství jako jedné ze silových složek zajišťujících bezpečnost republiky. Tento skandál nejen poškodil jméno České republiky v zahraničí a zejména u našich spojenců, ale zásadně oslabil i důvěru občanů v náš stát a jeho klíčové instituce.

Média označují vládu pod mým vedením za vládu odborníků, vládu úřednickou, vládu překlenovací a podobně. Často zdůrazňují různé politické či osobní vazby, to však musím odmítnout. Vláda, jak už řekl ve svém úvodním slově prezident republiky, je koncipována jako nepolitická, nestranická a tvoří ji de facto krizoví manažeři jednotlivých resortů.

Jsme odhodláni nasadit všechny své síly k překonání současné neblahé situace jak pokud jde o společenský vývoj, tak hospodářskou krizi, a to je pro nás jediné podstatné.

Hospodářský výkon České republiky klesá již šest čtvrtletí po sobě, počínaje posledním čtvrtletím roku 2011. Bohužel není vůbec jisté, že tento pokles tímto současným čtvrtletím skončí. Může tak být i do budoucna. Vláda, která se nazývala vládou rozpočtové odpovědnosti, nám tedy bohužel zanechala relativní nejrychlejší zvýšení státního dluhu v naší moderní historii. Prožíváme také politickou krizi. Vláda takzvaného boje proti korupci rozhodně nezabránila tomu, aby pokračovalo vyvádění veřejných peněz do soukromých kapes. A to vše má bohužel za následek všeobecnou krizi důvěry občanů, všeobecnou krizi odpovědnosti, která oslabuje výkonnost a kvalitu správy naší země. Budeme proto usilovat v čase, který nám bude k dispozici ať už do řádných nebo předčasných parlamentních voleb, o obnovení důvěry a odpovědnosti, bez nichž nemohou státní instituce plnohodnotně fungovat a zabezpečovat dané úkoly.

Jsme rozhodnuti nastavit elementární mechanismy, které přispějí k tomu, aby byl za všech okolností respektován veřejný zájem občanů. To je naše hlavní priorita. Respektování zákonnosti a dobrých mravů považujeme za nezbytnou podmínku v naplňování tohoto předsevzetí. Bude k tomu potřeba součinnosti všech státních a veřejných institucí.

Česká republika je plnohodnotným členem Evropské unie, plnohodnotným členem Severoatlantické aliance. Je nejvyšší čas začít s nápravou naší reputace v těchto spojeneckých uskupeních. Musíme se stát opět důvěryhodným a uznávaným členem mezinárodního společenství, a proto chceme vrátit deklarovaným pojmům jejich skutečný obsah.

Do konce řádného volebního období Poslanecké sněmovny, pokud nedojde k předčasným volbám, zbývá maximálně necelých deset měsíců. Proto se logicky naše vláda zaměří jen na aktuální a někdy naléhavá rozhodnutí, která je nutno učinit v tomto krátkém období. Není jich rozhodně málo. Ve velké většině byla připravena odcházející vládou a je proto přirozeným zájmem nás všech zachovat v tomto smyslu nezbytnou kontinuitu rozhodování. Pochopitelně rozhodování, které je doplněno korekcemi, často podstatnými, které odpovídají našemu vládnímu programu. Řada z těchto rozhodnutí ovlivní vývoj v naší zemi i v delší perspektivě, a proto při jejich přípravě musíme pozorně a svědomitě zvažovat jejich důsledky jak pro občany, tak pro národní hospodářství i z tohoto pohledu. Nemůžeme proto být pouze vládou udržovací, nýbrž jsme plnohodnotnou exekutivní sestavou se všemi pravomocemi a pochopitelně i z toho vyplývajícími odpovědnostmi.

Pokud jde o jednotlivé programové oblasti, chcete-li jednotlivé resortní úkoly v oblasti zahraniční politiky a naší evropské politiky. Jádrem naší zahraniční politiky zůstává aktivní úloha zahraniční politiky České republiky při zabezpečování bezpečnosti a prosperity naší země a její pevné ukotvení v euroatlantickém prostoru. Ve vztahu k Evropské unii vláda podpoří kroky k hlubší integraci a k posílení politické a ekonomické váhy Evropské unie ve světě. Je to v našem bytostném národním zájmu. Prioritami vlády proto budou dokončení jednání o legislativě navazující na dohodu o víceletém finančním rámci Evropské unie na roky 2014 až 2020 a vytvoření reálných předpokladů pro efektivní a transparentní využití prostředků z evropských fondů v tomto období.

Vláda bude rovněž aktivně podporovat dokončení vnitřního trhu Evropské unie. Bohužel, tento proces, který byl započat vlastně na začátku vzniku Evropských společenství, stále není v některých oblastech uspokojivě dokončen a podle našeho názoru jedna z věcí, která Evropské unii významně chybí, je právě dokončení reálného a efektivního vnitřního trhu Unie v mnoha sektorech, zejména v sektorech služeb, ale i některých dalších.

Budeme podporovat rozvoj vnější obchodní politiky Evropské unie, protože je to prostředek k posílení růstu i české ekonomiky. Posílení její konkurenceschopnosti a také zvýšení zaměstnanosti.

V současné době v Evropské unii probíhají velmi intenzivní jednání o stabilizaci hospodářské a měnové unie. Úspěch těchto jednání je i prvořadým zájmem České republiky. Jsme velmi a dokonce nejvíce ze všech členských zemí závislí na ekonomické spolupráci s Evropskou měnovou unií. Podpoříme také kroky směřující k hlubší koordinaci hospodářské a fiskální politiky a podpoříme i ta stabilizační opatření na úrovni Evropské unie, která povedou k obnově důvěry v evropský finanční sektor.

V rámci Severoatlantické aliance budeme aktivním členem, budeme rozvíjet vztahy stejně tak se sousedy, podporovat visegrádskou spolupráci, která je často klíčem k našim zájmům a schopnostem jejich prosazení v rozhodovacích orgánech Evropské unie.

Česká republika jako aktivní člen Organizace spojených národů bude rovněž podporovat efektivní fungování a využívání mechanismů mezinárodních organizací a institucí. Budeme také usilovat o co nejširší spolupráci v globálních otázkách, ať už se jedná o boj proti terorismu, o prosazování lidských práv, boj proti klimatickým změnám. V zahraniční a evropské politice musíme a povedeme nezbytný vnitropolitický dialog jak s oběma komorami českého parlamentu, tak i s prezidentem republiky.

Velice dobře a naléhavě si uvědomujeme význam ekonomické diplomacie pro posílení mezinárodní konkurenceschopnosti naší země. Zaměříme se proto na využití sítě zastupitelských úřadů a specializovaných vládních agentur v zahraničí tak, aby daleko aktivněji než doposud podporovaly české podniky v zahraničí, pomáhaly při otevírání nových trhů a to zejména v nových rychle se rozvíjejících a velkých ekonomikách, jako jsou země tzv. skupiny BRICS, ale i dalších zemích s vysokým ekonomickým potenciálem.

Pro další zlepšení fungování systému zahraniční rozvojové pomoci jsme rozhodnuti podpořit větší zapojení soukromého sektoru do realizace rozvojových projektů. Velmi málo na rozdíl od jiných evropských zemí tuto část naší zahraničně politické aktivity využíváme k prosazování českých zájmů, zájmu české ekonomiky.

Pokud jde o samotnou hospodářskou a rozpočtovou politiku, naším klíčovým úkolem je přispět k obnovení ekonomického růstu a vytrvale bojovat s narůstající nezaměstnaností. Základní cestou k tomu musí být především využití všech investičních příležitostí, které může stát pozitivně ovlivnit. Budeme proto neprodleně - a už jsme zahájili - provádět identifikaci všech dostupných zdrojů investic a investičních výdajů v rámci veřejné správy, to znamená rozpočtu a veřejných fondů, ale i ve státem ovládaných podnicích tak, aby v co nejkratším čase mohly tyto dodatečné investice podpořit rozvoj české ekonomiky.

Vláda je odhodlána udržet schodek vládního sektoru pod třemi procenty HDP. Povede to k ukončení procedury nadměrného deficitu ze strany Evropské komise s ČR. Je to důležité pro naše mezinárodně ekonomické postavení, ale je to důležité i pro naše možnosti ve vztahu k čerpání různých evropských fondů.

Pokud jde o přípravu státního rozpočtu na rok 2014, budeme vycházet přirozeně z návrhů střednědobých rozpočtových rámců připravených předchozí vládou. Zdůrazňuji slovo vycházet. Počítáme ovšem s posílením investic do vzdělání, vědy, aplikovaného výzkumu, dopravní infrastruktury a na další prorůstová opatření, byť malého rozsahu, ale důležitá. V procesu sestavování rozpočtu jsme připraveni diskutovat a seriózně posoudit názory zástupců zaměstnavatelů, odborů a zejména také územních samospráv.

Klíčovým zdrojem pro oživení hospodářského růstu jsou pro nás možnosti čerpání a využívání fondů EU v rámci politiky soudržnosti. Rok 2013 je z tohoto hlediska mimořádně náročný s ohledem na to, že končí jedno programovací, chcete-li plánovací období, a současně jsme v období souběhu pravidel N+3 a N+2. Musíme se tedy velmi intenzivně věnovat v podstatě každodenně a vynaložit veškeré úsilí k efektivnímu využití zbývajících prostředků v rámci těchto možností, které by měly podpořit růst a obnovení růstu ekonomiky. Nebude to jednoduché, situace v tomto ohledu je velmi kritická. V minulých dnech myslím tato konstatování dostatečně jasně zazněla i z úst nezávislých institucí, jako je například Nejvyšší kontrolní úřad. Současný stav je alarmující. Reálně nám hrozí ztráta desítek miliard korun, které mají v podstatě výlučně investiční charakter. Musíme udělat všechno pro to, aby tyto ztráty byly minimalizovány. Budeme proto pravidelně monitorovat vývoj čerpání a budeme přijímat nezbytné kroky v podstatě oné záchranné a krizové povahy tak, abychom se vyhnuli těmto hrozícím velkým ztrátám.

Zajistíme z Fondu solidarity EU prostředky na odstranění následků škod způsobených povodněmi. Samozřejmě zajistíme maximum, které bude možné. Velou část těchto následků budeme samozřejmě muset odstraňovat také z národních zdrojů a tato rozhodnutí už v minulé vládě i na naší vládě byla učiněna.

Do konce roku 2013 připravíme jednodušší pravidla pro využívání evropských strukturálních a investičních fondů v příštích letech, připravíme dohodu o partnerství, programy a metodické pokyny.

Pokud jde o správu majetkových účastí státu v podnicích, považujeme tuto část činnosti vlády za mimořádně důležitou. Zvýšíme kontrolu pověřenými ministerstvy a budeme trvat na tom, aby tyto orgány byly vybaveny kvalifikovanými odborníky. Bude to rovněž vyžadovat pravidelný monitoring o hospodaření těchto firem.

K našim prioritám patří také boj proti daňovým únikům. Zde zajistíme efektivnější činnost a kooperaci všech organizací rezortu Ministerstva financí a také spolupráci s orgány činnými v trestním řízení. Připravíme návrh zákona o registračních pokladnách s fiskální pamětí. Ty požadují zavést mj. podnikatelské svazy. Toto opatření považujeme za klíčový a důležitý krok ke snížení daňových úniků a k zajištění rovných podmínek hospodářské soutěže.

Jsme také připraveni podpořit poslanecké návrhy zákona o majetkových přiznáních, případně připravíme vládní návrh. ČR se bude i nadále aktivně zúčastňovat mezinárodní spolupráce při potlačování tzv. daňových rájů a bude pokračovat v uzavírání dohod o výměně informací v daňových záležitostech. Předložíme novelu zákona o spotřebních daních, která se týká zavedení registru tzv. mazacích olejů a úpravy zajištění daně s cílem minimalizovat daňové úniky v této oblasti výběru spotřebních daní. V oblasti výběru daní a jiných veřejných odvodů se uskuteční kroky nezbytné ke zjednodušení administrativy, zejména pak zvýšením elektronizace daňového řízení, včetně daňových dokladů.

V oblasti finančního trhu vláda považuje za prioritní zejména dokončit legislativní proces změn ve stavebním spoření s příslušnými úpravami, družstevního peněžnictví, pojišťovacího zprostředkování a také směnárenské činnosti.

Vláda bude podporovat kroky ke kontinuálnímu zvyšování finančních gramotnosti obyvatel. Především se zaměří na daleko důslednější kontrolu tzv. finančních služeb nabízených veřejnosti nejrůznějšími nebankovními subjekty, půjčky na telefon atd. Tyto subjekty bohužel často zneužívají tíživé sociální situace občanů. Vyvineme proto tlak a úsilí k potlačení jakýchkoliv forem projevů lichvy nebo podobného chování.

Přistoupíme ke komplexní regulaci provozování sázkových her, která bude odpovídat principům vnitřního trhu Evropské unie. Zasadíme se proto o vybudování centrálního technického systému určeného k výkonu státního dozoru nad provozováním sázkových her a především účinné kontrole plnění daňových povinností ze strany provozovatelů těchto her. Podpoříme proto přijetí novely loterijního zákona, která umožní obcím účinněji regulovat provoz technických herních zařízení na jejich území.

Vláda vychází z toho, že v oblasti průmyslové politiky - vycházíme z toho, že je naším národním zájmem rozvíjet a podporovat efektivní průmysl schopný inovací a úspěchů na světovém trhu. To je také obsah naší průmyslové politiky. Je zřejmé, že v nadcházejícím období budeme právě v průmyslu čelit rozsáhlým důsledkům, především ztrátě dalších pracovních míst, důsledkům panující hospodářské krize a dramatického útlumu v některých odvětvích, zejména spojených se surovinami a těžkým průmyslem. To může výrazně ovlivnit život některých našich regionů.

Vláda je připravena takovým situacím čelit s velkým nasazením a se vší rozhodností. Zaměříme se na zvyšování konkurenceschopnosti České republiky, a to zejména vhodnou energetickou politikou, podporou aplikovaného výzkumu, vývoje a inovací, posílením technického vzdělání, zlepšováním podnikatelského prostředí a stejně tak exportních možností tuzemských firem.

V neposlední řadě klíčem k obnově nebo k dalšímu prohloubení konkurenceschopnosti jsou investice do klíčové dopravní infrastruktury.

Budeme pokračovat v aktualizaci státní energetické koncepce a stejně tak státní surovinové politiky. Cílem je dlouhodobě zajistit stabilitu dodávek a cen energií. Zabráníme další neefektivní podpoře obnovitelných zdrojů a prosadíme změny, které zastaví nárůst příspěvků na tyto zdroje v platbách za elektrické energie domácností i firem. Klíčové návrhy jsme v tomto směru již schválili a poslali k projednání Poslanecké sněmovně.

Pokud jde o výzkum a inovační potenciál firem, vláda jej hodlá podpořit novými operačními programy z evropských fondů a takovou alokací zdrojů národního rozpočtu na vědu a výzkum, která bude právě motivovat proměňování těch špičkových výsledků výzkumu do obchodovatelného zboží a služeb. Budeme podporovat společné projekty akademické a podnikatelské sféry a jejich rychlé využití v praxi. Daňově zvýhodníme firmy při zadávání cíleného výzkumu v akademické sféře.

Budeme realizovat exportní strategii pro období 2012 až 2020 a všechny programy, které vedou ke zvýšení exportní výkonnosti našeho průmyslu. Soustředíme se také a zvýšíme důraz na ochranu českých spotřebitelů a výrobců před dovozem a prodejem nekvalitních výrobků, polotovarů a surovin a na ochranu spotřebitelů před nekalými praktikami prodejců a poskytovatelů služeb.

Pokud jde o oblast zemědělství, prioritou vlády je neprodlené odstraňování povodňových škod na zemědělských objektech a vodních dílech a vodohospodářském majetku. Tato rozhodnutí již padla a budou učiněna některá další. Zde půjde o kombinaci jak národních, tak unijních finančních zdrojů.

Vzhledem k tomu, že v novém období nastoupí do účinnosti reformovaná společná zemědělská politika, budeme usilovat o zavedení opatření podporujících zemědělskopotravinářský komplex zaměřený na tradiční zemědělskou a potravinářskou produkci. Vláda prosadí efektivní využívání všech dostupných finančních nástrojů a zdrojů ke zvýšení prosperity českého zemědělství s důrazem na rozvoj živočišné výroby. Vyvineme proto také mimo jiné maximální úsilí k úspěšnému dočerpání evropských prostředků stávajícího finančního období 2007 až 2013 a zajistíme potřebné finanční nástroje pro období následující.

Budeme podporovat všechny aktivity, které směřují k zajištění výroby kvalitních potravin a zejména ke zvýšení zastoupení regionálních potravin na našem trhu, včetně čerstvých s prokazatelným původem. Za účelem zajištění stabilního podnikatelského prostředí v zemědělství budeme usilovat o eliminaci negativních dopadů klimatických změn pomocí rámcového programu "Řešení škod v zemědělství a rybářství" a založením tzv. rizikového fondu pro zemědělce. Toto by mělo vyřešit, zmírnit do značné míry v podstatě komerční nepojistitelnost zemědělského podnikání v řadě oblastí.

Pokud jde o problematiku životního prostředí, jde nám o racionální ochranu přírody a krajiny a o její rozvoj. Soustředíme se zejména na soustavné zlepšování kvality ovzduší, především pak v nejvíce zatížených regionech České republiky. Zajistíme co nejrychlejší zahájení programu "Nová zelená úsporám" včetně jeho financování s delší perspektivou. K tomu předpokládáme zejména v počáteční fázi využít částečně prostředky kumulované na účtech podniku Lesy České republiky.

Za svoji prioritu považujeme dosáhnout co nejvyššího stupně čerpání zdrojů z operačního programu "Životní prostředí" v tomto programovacím období. Nebude to jednoduché, v dosavadním vývoji se v tomto programu stala řada chyb a budeme velmi intenzivně muset pracovat s tím, abychom se vyrovnali s touto kritickou situaci. Pro období 2014 a 2020 pak je potřeba nastavit tento operační program podle již významně dohodnutých priorit s Evropskou unií, maximálně zjednodušit administraci pro žadatele.

Budeme i nadále pokračovat v odstraňování starých ekologických zátěží a plnění příslušných závazků českého státu v této oblasti. Samozřejmě že toto se odehrává a bude odehrávat v rámci ekonomických možností, kterými budou veřejné finance v tomto ohledu disponovat. Budeme také pracovat na konkrétních návrzích odpadové legislativy s cílem dodržení příslušné hierarchie nakládání s odpady.

Pokud jde o dopravní infrastrukturu a celkově o oblast dopravy. Je to klíč ke konkurenceschopnosti, o tom jsem již hovořil. Investice do této oblasti pokládáme za významné protikrizové opatření. Budeme proto se vší vehemencí usilovat o zabezpečení dostatečného množství národních zdrojů jako nezbytného předpokladu spolufinancování staveb dopravní infrastruktury, které zajistí maximální využitelnost dostupných prostředků v rámci fondů Evropské unie - jak v tomto, tak v příštím programovacím období.

Zajistíme zvýšený dohled nad činností investorských organizací resortu Ministerstva dopravy. Jde o to, aby prostředky na investice, opravu a údržbu byly vynakládány maximálně účelně, efektivně a transparentně. Podpoříme plné využití regulatorních a fiskálních funkcí mýtného systému, tak aby byly upřednostněny zájmy České republiky a maximalizovány prostředky, které budou generovány tímto systémem, které bude možno zpětně použít a alokovat na opravy, údržbu a případně i rozvoj dopravní infrastruktury.

Budeme usilovat o vytvoření předpokladů pro dosažení splavnosti Labe, zejména v úseku od Ústí nad Labem ke státní hranici. Vláda rovněž podpoří zpracování studie, komplexní studie a studie proveditelnosti vodního díla Dunaj - Odra.

K tomu budeme usilovat o zajištění nezbytných dohod ve věci tohoto díla se sousedními státy. Budeme také pracovat na tom, aby se vytvořily předpoklady pro způsobilost tohoto projektu k financování z fondů EU.

Budeme iniciovat změnu výkonu dopravně správních agend tak, aby tento systém skutečně sloužil občanům a firmám, kterým sloužit má.

Zajistíme pokračování liberalizace v železniční osobní dopravě, ovšem za vyvážených podmínek pro jednotlivé účastníky. Musí být přitom zachována kontrolní funkce státu a příslušných orgánů, aby byla zajištěna způsobilost, garantovat dopravní obslužnost a všechny bezpečnostní prvky této způsobilosti.

Zajistíme stabilizaci rozsahu objednávky státu při zajištění železniční dálkové osobní dopravy a její předvidatelnost v čase. Respektujeme ustanovení příslušného memoranda, které uzavřely kraje s vládou v roce 2009 a vytvoříme předpoklady pro stabilizaci objednávky i regionální železniční osobní dopravy ze strany krajských samospráv.

Považujeme za nutné dosáhnout dlouhodobé stabilizace zdrojů na údržbu, opravy a rozvoj dopravní infrastruktury do budoucna, a to i bez zahrnutí prostředků EU v delší perspektivě.

V oblasti systémové nastartuje vláda v resortu dopravy změny, vedoucí k motivaci všech účastníků k veřejně prospěšnému chování, tzn., aby projektanti a stavitelé vydělali na zlevňování staveb, nikoli na jejich zdražování. Kamiony na tom, že budou jezdit mimo špičku, atd.

Pokud jde o regionální politiku, vláda zabezpečí obnovu území postiženého povodněmi v květnu a červnu tohoto roku. Za tímto účelem předloží strategii obnovy území postižených krajů, ve velké většině již se tak stalo a vláda v minulých týdnech tyto dokumenty projednala, a vyčlení potřebné finanční prostředky na dotační programy, určené na opravy a rekonstrukce majetku ve vlastnictví nestátních subjektů, včetně opatření, která umožní maximální realizaci obnovy území ještě do konce tohoto roku.

Pokud jde o přeshraniční spolupráci, zajistíme řádnou implementaci příslušných programů evropské územní spolupráce pro současné období. Pro budoucí období pak usilujeme o maximální využití tohoto potenciálu, který doposud nebyl podle nás dostatečně využíván. Zajistíme také řádnou přípravu příslušných operačních programů.

Pokud jde o cestovní ruch, zabezpečíme plnění opatření koncepce státní politiky cestovního ruchu na období 2014 - 20 a přípravu návrhu věcného záměru zákona o podpoře a rozvoji cestovního ruchu.

V oblasti bydlení se zaměříme na podporu nájemních bytů, sociálních bytů včetně bytů pro seniory. Připravíme prováděcí předpisy k novému občanskému zákoníku, resp. podpoříme jejich schválení, pokud již jsou v příslušném legislativním procesu. Jsme připraveni posílit významně prostředky, alokované do výdajů programu Panel na opravy panelových domů.

Budeme také podporovat pořizování územních plánů a územních studií obcí, zaměřených na řešení problémů, společných více obcím, zejména na zlepšování odolnosti území proti přírodním hrozbám, zejména pak povodním.

K oblasti sociálních věcí a zdravotnictví. Pokud jde o práci a sociální věci, boj s nezaměstnaností je pro nás klíčovým a prioritním úkolem. Toto zásadní řešení je ovšem dlouhodobé a přesahuje horizont činnosti této vlády. Proto se soustředíme na rychlé kroky, vedoucí a pomáhající obnovení hospodářského růstu, ale zejména kroky, které mohou přinést nová, ať už dočasná, nebo trvalá pracovní místa. Soustředíme se zejména na klíčové postižené regiony. Považujeme za nezbytné obnovit intenzivní a neformální dialog se sociálními partnery v rámci tripartity. Očekáváme zde konstruktivní přístup partnerů k řešení naléhavých problémů našeho ekonomického vývoje a problémů trhu práce.

Pokud jde o sociální, zdravotní a důchodový systém, jsme si vědomi toho, že je to základní záležitost, která zachovává důvěru veřejnosti ve svůj stát. Je třeba respektovat zachování podmínek důstojného života všech skupin občanů, kteří jsou klienty tohoto systému, především však sociálně nejpotřebnějších, tj. rodin s dětmi, seniorů a osob se zdravotním postižením.

Podpoříme dokončení již zahájeného legislativního procesu v sociální oblasti a zaměstnanosti, včetně zrušení karty sociálních systémů. Vláda již rozhodla k 1. srpnu o zvýšení minimální mzdy. S ohledem na vývoj na trhu práce a důsledky hospodářské krize v této oblasti navrhneme zvýšit objem prostředků na aktivní politiku zaměstnanosti ve státním rozpočtu na rok 2014.

Za prvořadý a urychlený úkol považujeme stabilizaci a zvýšení efektivity úřadu práce ČR v oblasti zaměstnanosti, a především pak spolehlivé fungování informačních systémů pro nepojistné sociální dávky, které bylo v minulosti výrazně oslabeno.

Zde jsme již přijali jedno okamžité rozhodnutí, tzn., posílení úřadu práce od 1. září o řádově 350 zaměstnanců právě do oblasti aktivní politiky zaměstnanosti, zprostředkování práce, vytváření pracovních míst ve spolupráci s místními podnikatelskými subjekty. Podobné zvýšení budeme se snažit naplánovat a máme ho připraveno pro rozpočet 2014 od 1. ledna.

V součinnosti s orgány samosprávy a nevládními organizacemi budeme řešit systém poskytování a financování sociálních služeb, včetně tolik potřebné péče paliativní v zařízeních hospicového typu. Budeme pokračovat v přípravě nové právní úpravy tzv. dlouhodobé péče.

Pokud jde o zdravotnictví, klíčová v krátkém období je jeho finanční stabilizace. To je také priorita naší vlády. Navrhneme proto valorizaci platby za státní pojištěnce a v rámci možností i odkup pohledávek zdravotních pojišťoven za subjekty státními nebo polostátními, resp. bývalými státními subjekty za účelem zlepšení likvidity pojišťoven. Jde o to, zachovat plynulé financování zdravotní péče. K tomu by měla přispět i další úprava úhradových mechanismů a dokončení kultivace sazebníku výkonu.

Prioritou v této oblasti je rovněž efektivní využití maximálního objemu finančních zdrojů Evropské unie v oblasti zdravotnictví. Budeme také pokračovat v restrukturalizaci péče podle potřeb pacientů a v souladu s trendy rozvoje moderní medicíny.

S ohledem na stárnutí obyvatelstva je potřeba rozvíjet koncepci dlouhodobé péče a prohlubovat koordinaci zdravotních a sociálních služeb. Jsme připraveni dokončit a podpořit dokončení legislativního procesu připravených novel zákonů, zejména pak zákona o zdravotnických prostředcích.

Budeme také pracovat na přípravě návrhu novel zákona o zdravotním pojištění, vztahujícím se k ekonomicky náročnějším variantám péče a regulačním poplatkům za hospitalizaci, tak jak to vyplývá z nálezů Ústavního soudu.

Podpoříme připravenou novelou zákona, která se týká přeshraniční péče a která uvede právní řád České republiky v této oblasti do souladu s našimi závazky vyplývajícími z našeho členství. Zasadíme se také o realizaci koncepce hygienické služby a primární prevence. Tyto kroky Ministerstvo zdravotnictví připraví po regulérní debatě se stavovskými organizacemi, odbory, odbornými společnostmi, lékařskými a pacientskými organizacemi.

Pokud jde o školství, výzkum a vývoj. Vzdělanost, schopnost přinášet inovaci je klíčovým předpokladem konkurenceschopnosti naší země. Proto vláda podpoří prioritně přírodovědné a technické vzdělávání, stejně tak jako jazykové vzdělávání. Proto jsou podle nás klíčové předpoklady pro to, co jsem zmínil. To znamená konkurenceschopnost České republiky i v dlouhé budoucnosti.

Česká republika také vybudovala s využitím strukturálních fondů Evropské unie řadu výzkumných vědeckých center nebo infrastruktur, chcete-li. Je potřeba dbát o to, a my se o to zasadíme, aby prostředky na jejich provoz byly efektivně využity a tato centra dosahovala očekávaných výsledků především v praktické aplikaci.

V oblasti technického vzdělávání budeme rozvíjet mechanismy, které podporují zefektivnění spolupráce mezi školami a zaměstnavateli, položíme důraz na podporu odborného vzdělávání a posílení motivace zaměstnavatelů v této oblasti včetně navržených daňových výhod. Budeme respektovat autonomii všech stupňů škol a vzdělávání, ale s ní také spojenou zodpovědnost samostatných vysokých škol a krajů a obcí jako zřizovatelů škol za jejich výsledky. Společně se zřizovateli budeme trvat na zvyšování kvality vzdělávání a na promítání této kvality do mechanismu financování školských zařízení.

Připravíme zákon o podpoře sportu. Jeho součástí bude i nový systém financování sportovní činnosti, jako důležité občanské aktivity. Jde nám o to, podporovat její dostupnost pro nejširší veřejnost, zejména pak mládež. Vláda podpoří i vrcholový sport a reprezentaci České republiky.

Pokud jde o kulturní odvětví, připravíme vyvážený způsob financování kultury pro rok 2014 tak, aby byly v odpovídající kvalitativní objemové struktuře zajištěny veřejné služby, které občané v oblasti kultury očekávají.

Zajistíme stabilitu Státního fondu kinematografie, dokončíme novelu autorského zákona. Vláda finančně podpoří také úsilí vlastníků památek při odstraňování škod vzniklých na památkách při povodních v tomto roce.

V oblasti obrany. Naše spojenectví v NATO zůstává základním pilířem obranyschopnosti a obrany naší země a bezpečnosti České republiky. Podporujeme rozvoj společné bezpečnostní a obranné politiky Evropské unie. Soustředíme se na další rozvoj obranných schopností Armády České republiky a v případě potřeby podpoříme i adekvátní zapojení do nezbytných mezinárodních operací vedených ať už Severoatlantickou aliancí, Evropskou unií, případně Organizací spojených národů při zvládání krizových situací. Aby modernizace armády a její zefektivnění mohlo pokračovat, je nezbytné dokončit potřebné změny v branné legislativě. Prioritou v tomto směru je pro nás schválení navržené novely zákona o vojácích z povolání. Vláda bude pokračovat v realizaci opatření stanovených "bílou knihou" v obraně. Ty se týkají právě reorganizace rezortu k posílení jeho efektivity, optimalizace, majetku a jeho správy, včetně optimalizace vojenských újezdů.

Vláda je připravena dokončit jednání o využívání letounů Gripen Armádou České republiky v období po roce 2015. Budeme se rovněž zabývat budoucností dopravního a vrtulníkového letectva. Respektujeme závazek, aby výše výdajů státu na obranu ve vztahu k HDP neklesla pod úroveň 1,07 %. Připravíme návrhy pro mandát pro vyslání sil Armády České republiky do zahraničních misí na období 2015 a 2016, pokud to bude potřeba, a předložíme je ke schválení Parlamentu České republiky. Na úrovních Evropské unie, na rozhodovacích úrovních chceme prosazovat reformu konceptu a financování unijních sil rychlé reakce tzv. EU battlegroups a vytvoření skutečně rovných podmínek také pro působení firem obranného a bezpečnostního průmyslu z členských zemí na společném evropském trhu.

Pokud jde o oblast vnitra, bezpečnosti. Vláda si v rámci svých rozpočtových možností klade za cíl, zejména posílit přímý výkon služby Policie České republiky a Hasičského záchranného sboru. Posílit přímý výkon nezbytným navýšením počtu jejich příslušníků. Je to klíčové opatření, které by mělo vést k zajištění zlepšení vnitřní bezpečnosti v kritických místech v tomto ohledu v rámci České republiky.

Nebudeme tolerovat žádné druhy rasové, etnické, národnostní, třídní, sociální či jiné nesnášenlivosti a nenávisti. Zároveň bude vláda věnovat zvýšenou pozornost analýze příčin této radikalizace. Důrazný a důsledný postup proti všem formám extrémismu a postihování snah o porušování zákona ze strany stoupenců těchto ideologií považuje vláda za jeden ze svých zásadních úkolů. Zaměříme se na monitorování bezpečnostních hrozeb, jako jsou organizovaný zločin, terorismus, daňové či informační kriminalita a budeme klást důraz také na řešení drogové problematiky, zejména v příhraničních oblastech a na důsledné zajišťování výnosů z trestné činnosti.

Vláda bude pokračovat v přípravě a realizaci a rozvoji některých klíčových IT projektů ve veřejné správě, které jsou v souladu s principem elektronické vlády. Všechny tyto projekty budou ale podrobeny kritické analýze a jejich realistickému zhodnocení. Cílem vlády je snížit finanční náklady a časovou náročnost styku občanů a firem se státní správou, především pak zefektivněním elektronické komunikace uvnitř státní správy.

Vláda si uvědomuje nutnost přijetí zákona o úřednících jako jedné z podmínek Evropské unie pro čerpání evropských fondů v dalším období. Budeme proto pokračovat v prosazování procesů schvalování této normy a věříme, že dojde ke konsensu v rámci Poslanecké sněmovny v rámci návrhů, které v Poslanecké sněmovně existují.

Pokud jde o oblast spravedlnosti, učiníme vše pro to, aby byla dodržena účinnost rekodifikace soukromého práva od 1. ledna 2014. Proto podpoříme schválení doprovodných právních předpisů, které ještě jsou v legislativním procesu, a bude proto také pokračovat projekt vzdělávání zaměstnanců veřejné sféry a informování veřejnosti o novém soukromém právu.

Vláda bude pokračovat v procesu humanizace a zvyšování efektivity vězeňství. Podpoříme redukci typu věznic pro výkon trestu ze stávajících čtyř na dva. Tento návrh již vláda schválila, což vytvoří větší prostor pro jednak stálé zaměstnávání odsouzených, jejich resocializaci, ale také na efektivnost vězeňského procesu a jeho správy.

Zvýší to také šanci na úhradu nároků obětí, poškozených i státu. Zavedeme úspornou variantu elektronického monitoringu odsouzených a chceme pokračovat ve vyvažování trestní represe a prevence. Prioritou vlády je zejména potírání kriminality a korupce. Navrhneme proto hlubší a výraznější změny návrhu zákona o státním zastupitelství, které budou směřovat k posílení jeho skutečné nezávislosti odděleně od exekutivy při současném zvýšení odpovědnosti státního zastupitelství za výkon svých svěřených pravomocí.

Vláda předloží také novelu trestního řádu zaměřenou na zjednodušení a zrychlení trestního procesu. Předložíme novelu zákona o soudech a soudcích, která zavede kariérní postup zaměstnanců justice. Jmenování do funkce soudce by mělo být podmíněno alespoň pěti lety praxe, absolvováním funkce justičního kandidáta a povinným výběrovým řízením. Dlouhodobě podfinancovaný stav justice se pokusíme zlepšit zahájením několika klíčových investičních projektů. Jeden z nich je řešení havarijního stavu opakovaně povodněmi postiženého Krajského soudu v Ústí nad Labem, druhý z nich je výstavba nové budovy pro Nejvyšší soud a Nejvyšší státní zastupitelství v Brně.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená Poslanecká sněmovno, jménem vlády, která vás dnes žádá o důvěru, vám chci garantovat, že já i vláda uděláme vše, co je v našich silách, abychom své odpovědnosti dostáli. Děkuji vám za pozornost.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Canov: Nejčernější den v historii Senátu

20:07 Senátor Canov: Nejčernější den v historii Senátu

Nevídaný skandál ve věci návrhu novely Občanského zákoníku (známé pod názvem „Manželství pro všechny…