Vážený pane místopředsedo, členky a členové vlády České republiky, vážené kolegyně, vážení kolegové,
přicházíme za vámi s jednoduchou novelou směnárenského zákona. Nejdříve mi dovolte říci, čeho se vlastně meritorně tento bod týká a co by měl ve stávající zákonné úpravě napravit.
Jedná se o to, že v posledních letech sledujeme podvodné činnosti směnáren především v centru hlavního města Prahy, kdy se nejrůznějšími způsoby daří podvádět turisty, kteří do našich směnáren přicházejí v dobré víře, že za adekvátní a na kurzovním lístku uvedený kurz dostanou odpovídající finanční hodnotu při provedené směně. Bohužel se často stává, že turisté jsou nejrůznějšími možnými způsoby klamáni. Byť byl ve směnárenském zákoně zaveden úzus či povinnost, aby klient podepisoval vždy tu provedenou směnu, tak i přesto dochází k situacím, o kterých jsem se mimochodem včera osobně v terénu, v té nejprovařenější směnárně uprostřed hlavního města Prahy na Staroměstském náměstí, sám přesvědčil. Turista přijde a pokud si nepožádá - a tady znovu říkám slovo nepožádá - o to, aby mu byl dán lepší kurz, tak nakonec bez větší pozornosti dojde k tomu, že má euro za 17 korun českých. Včera jsme toto skutečně vyzkoušeli a pokusili jsme se i o jednoduchý mechanismus. Přišli jsme za daným směnárníkem a požádali jsme ho o to - vážený pane, my nejsme spokojeni s uskutečněnou směnou, vraťte nám peníze, my směnný obchod reklamujeme. V té chvíli on nám odpověděl: ale vždyť jste se všechno dočetli! Takhle malinkým písmenkem někde na lístku napsáno dole či vzadu ve směnárně vyvěšeno, kam ten turista ani nedohlédne, všechno je přece v pořádku, podepsali jste mi tady lístek o platné směně a já nemám co reklamovat.
A tady docházíme k tomu momentu, který my chceme v tom směnárenském zákoně napravit. My si uvědomujeme, že je to zákon komplexní, ale nedomníváme se, že by ve svém celku byl zákonem nefunkčním. Dokonce se ani nedomníváme, že ty sankce stanovené pro směnárny, které podvádějí, jsou v současné době nastaveny nějak špatně. My ovšem teď ani nejdeme k tomu, abychom nějakým způsobem dále sankcionovali směnárny, abychom zvyšovali sankční ustanovení apod. My jdeme tím nejjednodušším způsobem, co zákonná úprava umožňuje, a to do současného znění směnárenského zákona přidat krátký paragraf o tom, že je možné dvě hodiny od provedené směny tuto směnnou transakci reklamovat. Pokud by tato možnost existovala a turista by skutečně zjistil při přepočítávání - mimochodem my jsme tam včera našli vyděšenou skupinku turistů, byli to mladí studenti z Anglie, kteří říkali jak to, že jsme dostali euro za 17, vždyť to neodpovídá tomu kurzu, který je tam uveden. Ale v té chvíli oni neměli žádnou moc ani možnost, aby své peníze dostali zpátky, protože prostě zákon reklamaci provedené směny neumožňuje.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV