Můj dojem z dosavadní kampaně Andreje Babiše, která už dnes musela stát miliony, je ten, že vystupuje tak, jako by nebyl pánem svých rozhodnutí. Jako by plnil zadání. Infiltroval do české politiky něco z Beslusconiho dílny. „Prichvatizacija“ nejen jeho, ale i jiných bude chtít zarámování. A Babišovým snem je „prichvatizovat“ především klientelu ODS a snad do jisté míry i TOP 09.
Slabinou jeho projektu je to, že pravicové kapustičky ubylo a slimáčků přibylo. Nemá také výrazné osobnosti a on sám moc důvěry nebudí. Za jeho důvěryhodnost mluví potraviny, které produkuje. Chléb, masné výrobky, to vše nesnese srovnání s tím, co produkují a konzumují naši němečtí sousedé. Je únavné číst na masném výrobku informace o tom, kolik je podíl masa. V městečku Studená byla kdysi vyhlášená továrna na výrobu pražské šunky, Satrapa Studená. Pod jinými názvy úspěšně fungovala i za minulého režimu, těžkou ránu jí údajně zasadil až náš novopečený politik.
Odborně ani morálně Babišův „program“ neobstojí. Babiš nevidí, že morální otázky se staly něčím naléhavým ve společnosti, která chápe, že mravní krize je svorníkem všech dalších krizí: ekonomické, politické kulturní. V ní, v pokleslé kvalitě mezilidských vztahů se ukazuje krach Havlovy a Klausovy „epochální iluze“. A tváří v tvář morální krizi je Babiš, přes moc svých peněz, bezmocný. Morálním světlonošem opravdu není.
Leda by byla novou moudrostí věta Ilfa a Petrova, že záchrana tonoucích je věc tonoucích samých.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Miloslav Ransdorf