Rokytka (KSČM): Děti jsou pro školy "prázdné a šedivé nádoby"

01.06.2015 19:09

Pád Marcela Chládka ukázal pravou tvář sociálního demokrata Bohuslava Sobotky a nepřestává pobízet investigativní novináře k dalším pátráním.

Rokytka (KSČM): Děti jsou pro školy "prázdné a šedivé nádoby"
Foto: kscm.cz
Popisek: Logo KSČM

Náhlý konec Marcela Chládka ve vedení českého školství nepřestává vzbuzovat pochybnosti a spekulace o skutečných důvodech - vždyť jeden článek v Babišově věstníku nemůže soudný člověk  pokládat za relevantní, stejně jako útoky úřednic, evidentních líných nacifeministek. Za pádem ministra stály spíše kooperující temné síly školské mafie a neukojitelný privatizační apetit Agrofertu a jeho politické divize ANO, bude líp.

Současný systém vzdělávání založený na donucení mj. potlačuje kritické myšlení, což je vzhledem k rostoucímu množství dostupných informací stále více potřebná dovednost. Produkuje proto absolventy a jejich sítě typu Marka Bendy.

Pro dnešní školy jsou děti jen prázdné a šedivé nádoby o stejném tvaru a velikosti, do kterých je nutné pod nátlakem nalít velké množství vědomostí, jež byly prohlášeny za důležité. Stávající model vzdělávání nebere v potaz jedinečnost každého člověka, jeho schopnosti, zájmy, talent, přání a sny!

Naproti tomu svobodné, přirozené vzdělávání pokládá děti za plnohodnotné lidské bytosti, ke kterým bychom se měli chovat se stejným, ne-li větším respektem, jež dopřáváme dospělým. To znamená nikdy je fyzicky netrestat, nenadávat jim, nekřičet na ně, nebýt iracionální, neponižovat je, nebagatelizovat jejich zájmy.

Skuteční odborníci, s nimiž Chládek zahájil dialog, věří, že děti a studenti se učí nejlépe v prostředí, kde mají svobodu následovat své vlastní zájmy. Tímto způsobem se dokáží naučit vše, co je pro život důležité, a zároveň si uchovají svou zvídavost a touhu učit se po celý život.

Funkce učitele je pak jedinečná a náročná. Učitel není učitelem v pravém slova smyslu, ale „průvodcem“. Sleduje senzitivní fáze dítěte, vytváří přirozené prostředí, respektuje svobodu dítěte, podporuje jeho aktivitu, tvořivost. Učitel si o každém dítěti vede záznamy, jak zvládlo jednotlivé kroky.

Dítě nepracuje na povel, samo si vybírá práci, o kterou má zájem, může pracovat samo, ve dvojici nebo kolektivu, vybírá si místo, kde bude práci provádět. Učitel dítě pozoruje, neruší ho při koncentraci, čeká, kdy dítě samo požádá o pomoc a sleduje, aby dítě práci dokončilo a všechny pomůcky si po sobě uklidilo. To vyžaduje speciálně připravené prostředí, kdy všechny pomůcky musí být dítěti dostupné.

Individuální svoboda je potřebná nejen k formování charakteru, ale i myšlení, citů a vůle!

Porovnejme si současné školství s tímto ideálem a je jasné, že Chládek "musel jít", vysoké školství se pak mění rovnou v "koncentrační tábory, kde mladí lidé dostávají klapky na oči," jak vysvětlil lingvista a myslitel Noam Chomsky.

Z milých, zvídavých a zcela altruistických batolat tak dlouholetou drezúrou a vštěpováním ponižujících "tržních hodnot" vznikají iracionální, sobecká monstra. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Šlachta (Přísaha): Pak odešli. Neevakuovali fakultu, ale prostě odešli. Proč?

12:16 Šlachta (Přísaha): Pak odešli. Neevakuovali fakultu, ale prostě odešli. Proč?

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke střelbě na FF UK.