Se západem slunce v sobotu začíná osmidenní židovský svátek světel Chanuka. Je spojený s postupným zapalováním svíček na osmiramenném svícnu, které symbolizují víru ve vítězství dobra nad zlem, svobody nad útlakem a poznání nad nevědomostí. Chanuka je stejně jako všechny židovské svátky svátkem pohyblivým a letos se po dlouhé době jeho začátek kryje se začátkem křesťanských Vánoc.
Naposledy se tyto dva svátky setkaly před téměř 40 lety, od roku 1900 to bylo dosud pouze třikrát. Na 25. prosince připadl začátek chanuky od téže doby čtyřikrát.
Chanuka, z hebrejského slova zasvěcení, připomíná opětovné vysvěcení jeruzalémského chrámu v době povstání Makabejských před více než 2100 lety. Chrám byl předtím znesvěcen pohanskou bohoslužbou syrsko-helenistických vládců.
Chanuka rovněž připomíná zázrak oleje. Podle talmudu našli Židé po příchodu do chrámu pouze jednu nádobu s olejem, která stačila pro chrámovou menoru na jeden den. Zázrakem však olej hořel po osm dní, což stačilo, aby byl připraven nový olej. Na paměť zázraku se zapalují svíce a jí se jídla připravená na oleji.
K hlavnímu symbolu svátku, zapalování svíček, postupem doby přibylo několik obyčejů, které připomínají křesťanské Vánoce, děti například dostávají drobné dárky. Podle židů se ale Chanuka dává do souvislosti s Vánocemi jen kvůli období, ve kterém se odehrává, a má jiné poslání, narození Ježíška neslaví, považují ho za vlastizrádce a podvodníka, nikoliv za Boha ze svaté Trojce Otec, Syn a Duch svatý, jak věří křesťané či spíše pavlisté.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV