Těžko se plánuje rozvoj území, kde naše městská část nevlastní a zřejmě vlastnit nebude ani jednu jedinou cihlu a o jejímž budoucím využití rozhodne pražské zastupitelstvo. Přesto musíme jako představitelé Prahy 3 konat, neboť nebudeme-li do celé problematiky mluvit, budou za nás mluvit jiní.
Pojďme si nejprve shrnout fakta. Hovoříme-li o Nákladovém nádraží Žižkov, je třeba rozlišovat samotnou budovu nádraží, která je i díky sociální demokracii od března roku 2013 kulturní památkou, a celým areálem, který se rozkládá na ploše okolo 35 hektarů.
Nádražní budova se v budoucnu stane středobodem celé nové čtvrti a měla by být využívána jako kulturní a vzdělávací centrum. Na tom panuje všeobecná shoda. Našim cílem je do budovy přivést co nejvíce institucí, ať už státních či nestátních, avšak není dle našeho názoru možné, aby budovu spravovala sama městská část, protože z hlediska nutných investic a nákladů na provoz by se jednalo o významnou zátěž obecního rozpočtu. Přesto jsme vyzvali starostku, aby se informovala na podmínky, za kterých by České dráhy byly ochotny objekt převést. V případě, že by požadovaná finanční částka zohlednila nutnost dalších investic a specifické nekomerční využití budovy v budoucnu, jsme připraveni jednat o možném společném postupu s hlavním městem, ministerstvem kultury a dalšími institucemi a souhlasit se změnou funkčního využití plochy pod budovou v územním plánu, jež je doposavad označena jako drážní pozemek.
V severní části areálu, kde již ke změně územního plánu došlo, v současné době probíhá soudní spor mezi městskou částí a developerem ze společnosti Discovery Group, která na svých pozemcích, jež získala v minulosti od Českých drah, hodlá vybudovat kromě několika kancelářských a bytových objektů i masivní obchodní centrum v těsné blízkosti nádražní budovy. Zde musí být naším společným cílem brzké ukončení provozu nákladního překladiště, dosažení ústupků ze strany developera a omezení projektu na únosnou míru, a to jak z hlediska náročnosti na dopravní obslužnost, tak i jakési celkové estetiky. Jsem ráda, že panuje všeobecná shoda nad nutností pokračovat v soudním sporu s developerem.
Konečně se dostáváme k tomu, co by se dalo nazvat jádrem celé diskuse. Co se zbytkem areálu, který se rozkládá na jih a východ od nádražní budovy směrem k Malešicím? Pozemky jsou stále vedeny ve vlastnictví Českých drah a funkčně určeny jako drážní pozemky a developer, jímž je společnost Sekyra Group, disponuje pouze minoritním podílem ve společném podniku Žižkov Station Development (ŽSD), jehož účelem je rozvoj uvedeného území.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV