Šafránková (SPD): Sociální dávky musí sloužit jako přechodná finanční pomoc občanům

03.03.2022 22:02

Projev na 9. schůzi Poslanecké sněmovny dne 3. března 2022 k návrhu poslanců Lucie Šafránkové, Tomia Okamury, Radima Fialy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi.

Šafránková (SPD): Sociální dávky musí sloužit jako přechodná finanční pomoc občanům
Foto: Daniela Černá
Popisek: Poslankyně SPD Lucie Šafránková

Děkuji vám za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás jako zástupkyně navrhovatelů, což jsou poslankyně a poslanci hnutí SPD a rovněž i paní poslankyně Jana Pastuchová a pan poslanec Marek Novák z hnutí ANO, seznámila s naším návrhem na změnu zákona o pomoci v hmotné nouzi, zákona o státní sociální podpoře a zákona o životním a existenčním minimu, pro který se již v minulém volebním období, kdy zde byl projednáván poprvé a dostal se až do třetího čtení, vžilo neformální označení návrh na ukončení zneužívání sociálních dávek nepřizpůsobivými.

Je nepopiratelné, že současné legislativní nastavení čerpání sociálních dávek a fungování tohoto systému v praxi umožňuje v mnoha ohledech účelové chování a jednání jejich příjemců a žadatelů o ně. Chování a jednání, které je na hraně zákona či dokonce za ní, chování a jednání, které vede k tomu, že jsou tyto dávky vypláceny mnohdy zcela mimo jejich zákonný účel.

Panuje na tom shoda napříč odbornou veřejností i napříč úřady práce, které tyto dávky administrují, i napříč sociálními odbory úřadů místní veřejné správy, se kterými jsme jednali v rámci přípravy tohoto návrhu. Potvrzují to i výsledky kontrol těchto orgánů. Úřad práce například v roce 2019 uvedl, že na základě rozsáhlé kontroly osob v jeho evidenci čerpající sociální dávky, které uváděly, že nemohou plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci či úrazu, zhruba 30 % z nich porušovalo příslušná opatření anebo nepokrytě podvádělo.

Tyto dávky jsou tedy v mnoha případech zneužívány jednak v důsledku podvodného jednání žadatelů o ně a taktéž i z důvodu mnoha mezer v příslušných zákonech. Proto je třeba v těchto zákonech, zejména v zákoně o pomoci v hmotné nouzi, provést takové změny, které tuto praxi ukončí anebo ji alespoň minimalizují. Změny, které by mimo jiné zaměstnancům úřadů práce také umožnily efektivnější kontrolu oprávněnosti čerpání sociálních dávek. Změny, které by současně vedly k významné úspoře veřejných prostředků. Obdobně je nutné provést podstatné změny v zákoně o státní sociální podpoře, zejména co se týče pravidel pro čerpání příspěvku na bydlení a taktéž i v zákoně o životním a existenčním minimu, který definuje, jaké typy příjmů se zohledňují v posuzování žádostí o příslušné sociální dávky.

Hlavními cíli našeho návrhu jsou zvýšení adresnosti a oprávněnosti vyplácení příslušných sociálních dávek, minimalizace objemu neoprávněně vyplácených sociálních dávek, omezení okruhu příjemců těchto dávek pouze na osoby, které se dočasně ocitly v hmotné nouzi a snaží se z této situace vlastními silami aktivně dostat, anebo na osoby, které objektivně nemohou mít příjmy z vlastní práce, což jsou především naši senioři a zdravotně postižení spoluobčané.

Cílem návrhu je rovněž vnést do systému nepojistných sociálních dávek pravidla, řád a spravedlnost a omezit na naprosté minimum možnost jeho zneužívání, které je zejména zneužíváním veřejných prostředků, peněz daňových poplatníků. Paní předsedkyně, já vás poprosím ..... (V sále je velký hluk.)

Dále je také snaha o ukončení nemravné praxe, takzvaného obchodu s chudobou a boj proti rozšiřování stávajících a vzniku nových takzvaných vyloučených lokalit, které jsou ostudou našeho státu a v podstatě ostudou nás všech, kteří máme kompetenci ovlivňovat podobu našeho sociálního systému, a v neposlední řadě i snaha skrze navázání možnosti pobírat určité sociální dávky pro rodiny na povinné předškolní a školní vzdělávání, dát dětem, vyrůstajícím v těchto lokalitách a v tomto prostředí obecně, alespoň potenciální šanci na vzdělání a na budoucí plnohodnotné životní uplatnění.

Ještě k těm vyloučeným lokalitám. Vedení města Bílina na Teplicku nedávno poslalo české vládě a zákonodárcům otevřený dopis, ve kterém upozorňuje na dlouholeté a postupné sestěhovávání problémových obyvatel z jiných míst v republice, kteří stěžují život ostatním obyvatelům města. Situace s nepřizpůsobivými občany v našem městě už je neúnosná, píše vedení města. Situace v sociálně vyloučených lokalitách v našem městě, kterých pomalu přibývá, je dlouhodobě neutěšená.

Proto vyzýváme vládu a zákonodárce, aby tuto situaci začali co nejrychleji koncepčně řešit, sdělila starostka Bíliny. Kvůli vypjaté situaci ve vyloučených lokalitách vznikla už loni v létě v Bílině petice za odvolání vedení města. Její autoři si stěžovali, že radnice odmítá řešit problémy s nepřizpůsobivými občany a že se bezpečnostní situace ve městě neustále zhoršuje. Místní v souvislosti s tím zmiňovali obrovský nepořádek, hlasitou hudbu, ničení cizího majetku, nebo třeba prodej drog za bílého dne přímo z oken.

Podle paní starostky však město nemá k řešení problémů dostatek pravomocí. Odmítáme nést výhradně odpovědnost za něco, co zákonnými nástroji nemůžeme ovlivnit. Naše možnosti jsou velmi omezené a velmi těžce vymahatelné. Je velmi obtížné lidem vysvětlit, že pro řešení takto složitých situací nemají obce v rukou téměř žádné kompetence, podotýká dále paní starostka.

Pravomoci k adekvátním zásahům a obraně obyvatel podle ní nemá ani městská či státní policie. Vedení města se proto rozhodlo oslovit zákonodárce otevřeným dopisem a přeposláním zmíněné petice. Jsme přesvědčeni, že odpovědnost za situaci nesou hlavně ti, kteří vytvářejí pravidla pro sociální dávky a také legislativní prostor pro takzvaný obchod s chudobou. Oni jsou také těmi, kteří špatně nastavená pravidla mohou ovlivnit a změnit, dodala také paní starostka.

Mějme to prosím na paměti. Námi navrhované právní úpravy příslušných tří zákonů nezakládají naprosto žádné negativní dopady na státní rozpočet ve smyslu zvýšení veřejných výdajů, nebo snížení veřejných příjmů. Naopak jejich přijetím by došlo ke snížení veřejných výdajů zhruba v řádu půl až jedné miliardy korun ročně. Navrhované změny rovněž mohou být a budou pro mnoho osob nevyhnutelnou motivací k hledání si zaměstnání a obstarávání si příjmů zejména vlastní prací, což povede i ke zvýšení příjmů státu z příslušných daní a povinných pojistných odvodů.

Dalším pozitivním efektem našeho návrhu je i snaha nevytvářet prostřednictvím systému sociálních dávek u určitých osob prakticky trvalou závislost na nich a ztrátu pracovních návyků, což ve svých důsledcích vede pouze k prohlubování sociálního vyloučení příjemců sociálních dávek, které brání jejich sociální integraci. Není možné nekonečně dlouho tolerovat stav, kdy mnoho osob čerpá sociální dávky neoprávněně a kdy jsou nedobrovolně z peněz poctivě pracujících daňových poplatníků sponzorováni občané vyhýbající se práci a obcházející zákony.

Zkrátka sociální dávky musí sloužit hlavně jako přechodná finanční pomoc občanům v krátkodobé existenční tísni, občanům a rodinám s nízkými pracovními příjmy a občanům, kteří z objektivních důvodů již pracovat nemohou, což jsou například naše senioři a zdravotně postižení spoluobčané. Nikoliv už jako výpalné pro ty, kdo se celý život vyhýbají práci, anebo jako zdroj příjmů pro takzvané obchodníky s chudobou, či pro některé neziskové organizace napojené na veřejné penězovody v sociální oblasti.

Na tomto návrhu jsem spolu s některými svými kolegy pracovala téměř tři roky a obsahuje více, než 70 konkrétních opatření, která stav v oblasti nepojistných sociálních dávek jednoznačně zpřehlední a zlepší. Tento návrh by tak vůbec poprvé v naší novodobé historii vnesl řád a pevná pravidla do systému vyplácení dávek na bydlení, příspěvků a doplatků na bydlení, kde nastavuje přehledné podmínky definující minimální hygienické a technické standardy bytů, na které lze tyto dávky vyplácet a čerpat.

To znamená funkční dveře a okna, alespoň jedna obytná místnost splňující požadavky stavebního zákona, provozuschopná toaleta a koupelna, prostor vyčleněný na přípravu jídla, napojení bytu na pitnou vodu nebo neomezený přístup ke zdroji pitné vody, zajištění větrání venkovním vzduchem, vytápění bytu v souladu s normovými hodnotami a možností regulace vnitřní teploty.

Byt, na který se čerpají dávky, současně nesmí mít žádné závady ohrožující životy a zdraví osob. Což všechny dosavadní české vlády hrubě zanedbaly a což rovněž vedlo k tomu, že jsou stovky milionů korun z veřejných peněz ročně neakceptovatelně vypláceny majitelům nemovitostí v katastrofálním stavu, kterým se v žádném případě nedá říkat byty.

Co se týče konkrétních změn, uvedu příklady. Jedná se o podmínění výplaty sociálních dávek rodičům předškolních dětí povinnou docházkou těchto dětí do posledního ročníku mateřské školy, který je důležitý z hlediska jejich socializace. Dále se jedná o snížení částky životního minima pro domácnosti pobírají sociální dávky v případech, kdy některý z jejich dospělých práceschopných členů nemá žádný příjem z práce ani z podnikání.

Dále je to zavedení povinnosti prokazovat se dokladem o neschopnosti plnit povinnosti, například chodit na pracovní pohovory, účastnit se rekvalifikace nebo veřejně prospěšných prací, a tak dále, u osoby v evidenci úřadu práce z důvodu nemoci či úrazu a to i s možností kontrol a sankcí. Tedy o zavedení obdoby takzvané neschopenky, jako mají zaměstnanci.

Dále se jedná o posílení kompetencí zaměstnanců úřadů práce v oblasti kontrol nemovitostí, na které jsou vypláceny sociální dávky na bydlení. Dále možnost v případě porušení zákona dávku odebrat ihned na úrovni okresní pobočky úřadu práce, například v případě, když příjemce dávky odmítne oprávněným osobám, kontrolorům z úřadu práce, vstup do bytu za účelem provedení úřední kontroly na místě. Například v tom směru, kolik žije v bytě osob, zda skutečný stav odpovídá údajům v žádosti o dávku a podobně. Dále se jedná o prodloužení maximální doby odebrání dávky ze současných tří měsíců na šest měsíců.

Pracující lidé přece nesmí být oproti těm ostatním donekonečna diskriminováni. Je třeba také znovu jasně říci, že tento náš návrh neohrozí žádného slušného a poctivého člověka, který prokazatelně potřebuje od státu sociální pomoc. Naopak mnohým z těch lidí pomůže. Buď přímo, například v případě seniorů s nízkými důchody, kterým přístup k finanční sociální pomoci usnadňuje, či v případě pracujících studentů z nízkopříjmových rodin, kterým sociální podporu zvyšuje, anebo nepřímo tím, že na finanční pomoc pro tyto skupiny občanů zbyde více prostředků odebraných podvodníkům, kteří sociální dávky čerpají neoprávněně.

Chci z tohoto místa také poděkovat všem kolegům, kteří se mnou na tomto návrhu spolupracovali a to i z konkurenčních politických subjektů. Byl to například pan poslanec Marek Novák, paní poslankyně Jana Pastuchová, v minulém volebním období to byl i pan poslanec Jan Bauer. Děkuji také zástupcům z Ministerstva práce a sociálních věcí, kteří na tomto návrhu v minulém volebním období také spolupracovali. Především pak také děkuji skutečným odborníkům a praktikům z úřadu práce, odborů sociální péče v jednotlivých regionech. Oni určitě ví, o kom hovořím a velmi jim za to děkuji.

Náš předkládaný návrh je v souladu s Ústavou České republiky, respektuje obecné zásady ústavního pořádku České republiky a není ani v rozporu s nálezy Ústavního soudu České republiky. Navrhovaná právní úprava tak i dle vyjádření Parlamentního institutu není v rozporu s právními předpisy Evropské unie, ani s judikaturou soudních orgánů Evropské unie a s obecnými právními zásadami práva Evropské unie. Navrhovaná právní úprava je v souladu se všemi příslušnými mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána.

Návrh nebude mít žádné negativní dopady na národnostní menšiny, protože zcela respektuje ústavní požadavek na rovnost občanů na základě jejich národnosti. Kolegyně a kolegové, ve jménu všech slušných a pracujících občanů, ve jménu všech poctivých zaměstnanců úřadu práce, státní správy a samospráv, kteří v nelehké pozici hájí zájmy státu a veřejnosti, vás prosím o podporu tohoto našeho návrhu a o jeho propuštění do dalšího čtení, abychom případné další diskuze vedli například na půdě sociálního výboru. Děkuji vám za pozornost.

Bc. Lucie Šafránková

  • SPD
  • poslankyně, místopředsedkyně Výboru pro sociální politiku
  • poslankyně

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hřib (Piráti): V investicích do infrastruktury pro cyklisty pokračujeme

22:01 Hřib (Piráti): V investicích do infrastruktury pro cyklisty pokračujeme

Informace na svém veřejném facebookovém profilu k dalším investicím do infrastruktury pro cyklisty v…