Děkuji vám za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás jako zástupkyně navrhovatelů, což jsou poslankyně a poslanci hnutí SPD a rovněž i paní poslankyně Jana Pastuchová a pan poslanec Marek Novák z hnutí ANO, seznámila s naším návrhem na změnu zákona o pomoci v hmotné nouzi, zákona o státní sociální podpoře a zákona o životním a existenčním minimu, pro který se již v minulém volebním období, kdy zde byl projednáván poprvé a dostal se až do třetího čtení, vžilo neformální označení návrh na ukončení zneužívání sociálních dávek nepřizpůsobivými.
Je nepopiratelné, že současné legislativní nastavení čerpání sociálních dávek a fungování tohoto systému v praxi umožňuje v mnoha ohledech účelové chování a jednání jejich příjemců a žadatelů o ně. Chování a jednání, které je na hraně zákona či dokonce za ní, chování a jednání, které vede k tomu, že jsou tyto dávky vypláceny mnohdy zcela mimo jejich zákonný účel.
Panuje na tom shoda napříč odbornou veřejností i napříč úřady práce, které tyto dávky administrují, i napříč sociálními odbory úřadů místní veřejné správy, se kterými jsme jednali v rámci přípravy tohoto návrhu. Potvrzují to i výsledky kontrol těchto orgánů. Úřad práce například v roce 2019 uvedl, že na základě rozsáhlé kontroly osob v jeho evidenci čerpající sociální dávky, které uváděly, že nemohou plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci či úrazu, zhruba 30 % z nich porušovalo příslušná opatření anebo nepokrytě podvádělo.
Tyto dávky jsou tedy v mnoha případech zneužívány jednak v důsledku podvodného jednání žadatelů o ně a taktéž i z důvodu mnoha mezer v příslušných zákonech. Proto je třeba v těchto zákonech, zejména v zákoně o pomoci v hmotné nouzi, provést takové změny, které tuto praxi ukončí anebo ji alespoň minimalizují. Změny, které by mimo jiné zaměstnancům úřadů práce také umožnily efektivnější kontrolu oprávněnosti čerpání sociálních dávek. Změny, které by současně vedly k významné úspoře veřejných prostředků. Obdobně je nutné provést podstatné změny v zákoně o státní sociální podpoře, zejména co se týče pravidel pro čerpání příspěvku na bydlení a taktéž i v zákoně o životním a existenčním minimu, který definuje, jaké typy příjmů se zohledňují v posuzování žádostí o příslušné sociální dávky.
Hlavními cíli našeho návrhu jsou zvýšení adresnosti a oprávněnosti vyplácení příslušných sociálních dávek, minimalizace objemu neoprávněně vyplácených sociálních dávek, omezení okruhu příjemců těchto dávek pouze na osoby, které se dočasně ocitly v hmotné nouzi a snaží se z této situace vlastními silami aktivně dostat, anebo na osoby, které objektivně nemohou mít příjmy z vlastní práce, což jsou především naši senioři a zdravotně postižení spoluobčané.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.