Šárová: "Objektivita informací poskytovaných médii" - financování NRP

26.12.2013 17:19

V posledních dvaceti letech jsme mohli v médiích slyšet mnoho kontroverzních informací o pěstounské a ústavní péči.

Šárová: "Objektivita informací poskytovaných médii" - financování NRP
Foto: Hans Štembera
Popisek: Děti - ilustrační foto
reklama

V posledních dvaceti letech jsme mohli v médiích slyšet mnoho kontroverzních informací o pěstounské a ústavní péči. V době, kdy byla odměna pěstouna zvýšena skokově na tisícovku, prohlásil před kamerou tehdejší ministr práce a sociálních věcí pan Špidla (t.č. europoslanec), že pěstounská péče je dobrý kšeft, za což sklidil tvrdou kritiku. V posledních dvou letech můžeme sledovat místy až hysterickou či demagogickou kampaň na podporu pěstounské i ústavní péče. Odborníci argumentují velmi přesvědčivě na obou stranách tábora, čili jak odpůrci ústavní péče, tak odpůrci tzv. profesionalizace pěstounské péče. Přechodná pěstounská péče je na jedné straně vychvalována až nad nebesa, na straně druhé podléhá tvrdé kritice.

V prosinci 2013 proběhla v pořadu ČT24 Události reportáž, která je klasickým příkladem zkreslování informací podávaných široké veřejnosti http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/254882-uz-rok-pomahaji-profesionalni-pestouni-s-peci-o-deti/. V tomto článku nejde o podporu té které formy péče o ohrožené děti, ale nalijme si čistého vína. Požádala jsem o vyjádření k reportáži zkušeného pěstouna, pana Jana Peluňku, který je předsedou Odborového sdružení pěstounů a poručníků a předsedou o.s. S©hody ven. S jeho svolením cituji z jeho odpovědi:

V reportáži je probíráno (kolem třetí minuty) financování. Reportérka prostřednictvím profesionálně zpracované grafiky uvádí, že péče o dítě v kojeneckém ústavu přijde stát na 448 000 korun ročně, zatímco v přechodné pěstounské péči na 240 000 korun ročně. Dále uvádí, že pokud pěstoun pečuje o jedno dítě v přechodné pěstounské péči, jeho hrubá mzda je 24 000 měsíčně. To přeci odporuje základním zákonům algebry. Pokud někdo pobírá 24 000 měsíčně, znamená to přeci, že si ročně přijde na 24 000 x 12 = 288 000 korun hrubého.

Kolik co stojí?

V reportáži se dozvídáme, že péče o jedno dítě v kojeneckém ústavu přijde stát na 448 000 korun ročně, což je asi 37 300 měsíčně. Nebyl uveden zdroj informace. Vedle toho je uvedeno, že pěstounská péče vyjde dvakrát levněji. Pro srovnání uveďme, že státní dotace na dítě v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc podle § 42g Zákona o sociálně-právní ochraně dětí (505/2012 Sb) činí 22 800 korun měsíčně, čili 273 600,- kč ročně. Výše příspěvku je snižována procentuálně za každý den, ve kterém dítě v zařízení nepobývá bez ohledu na to, jaké provozní náklady zařízení má.

V reportáži je uvedeno, že dítě v přechodné pěstounské péči přijde stát ročně na 240 000 korun, opět bez uvedení zdroje informace. Podívejme se hlouběji na to, kolik přechodná pěstounská péče stojí.

Pokud má pěstoun v péči na přechodnou dobu dítě, pobírá tzv. plat ve výši 24 000 korun hrubého měsíčně. Pokud je to opravdová mzda, pak musí plátce mzdy odvádět příslušné odvody, a to sice zdravotní a sociální pojištění. Příjemci mzdy (pěstounovi) jsou samozřejmě odečteny zálohy na daň a strženy platby za zdravotní a sociální pojištění. Každá mzdová účetní ví, že celkové mzdové náklady zaměstnavatele na hrubou mzdu ve výši 24 tisíc činí 32 160 korun, neboť zaměstnavatel za zaměstnance odvádí dalších 2 160 na zdravotní pojištění a 6 000 na sociální pojištění (v případě, že přechodný pěstoun nepečuje o žádné dítě, činí celkové mzdové náklady 26 800, z toho 20 000 hrubá mzda, 1 800 zdravotní pojištění, 5 000 sociální pojištění). K tomu pěstoun pobírá příspěvek na úhradu potřeb dítěte (v případě zdravého kojence činí jeho výše 4 500 korun) a orgán sociálně-právní ochrany dostane na pěstounskou rodinu příspěvek na výkon pěstounské péče, který činí 48 000 ročně, čili 4 000 měsíčně.

Podtrženo sečteno:

Hrubá mzda                                      24 000
Ostatní mzdové náklady                     8 160
Příspěvek na úhradu potřeb dítěte      4 500
Příspěvek na výkon PP                      4 000
Celkem                                           40 660 měsíčně, ročně 487 920 korun

Tím však náklady nekončí. Je třeba si uvědomit, že výběr a příprava osoby vykonávající pěstounskou péči na přechodnou dobu také něco stojí. Pěstounská rodina musí absolvovat složité prověřování, v rámci kterého je potřeba uhradit mzdy a provozní náklady sociálních pracovnic, školitelů a psychologů. Vzhledem k cenám za školení (až 500 korun za osobu a hodinu) a vzhledem k tomu, že podle vyjádření MPSV drtivá většina uchazečů testy neprojde, lze jen těžko odhadovat tyto náklady, ale jejich výše určitě nebude zanedbatelná.

ČT se v reportáži odvolává na to, že informace čerpala od Ligy lidských práv. Od takto významného média bychom očekávali alespoň elementární prověření důvěryhodnosti zdroje. Základní kupecké počty nám totiž odhalují, že zatímco ústavní péče v kojeneckém ústavu přijde ročně na 448 000 korun (zdroj: ČT), dítě v přechodné pěstounské péči přijde na 487 920 korun (zdroj: platné právní předpisy), přičemž vypočtená částka neobsahuje náklady na přípravu rodiny na výkon pěstounské péče na přechodnou dobu. Zároveň je potřeba jedním dechem připomenout, že dítě v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc přijde stát na 273 600 korun ročně a dodat, že v dlouhodobé pěstounské péči přijde na 230 000 korun (jedno dítě v pěstounské péči v rodině), nebo na 174 000 (dvě děti v pěstounské péči jedné rodiny), nebo na 177 200 (tři děti v jedné rodině), nebo na 162 480 (4 děti v rodině). Vypočtené částky vycházejí z předpokladu péče o děti ve věku 0-6 let bez indikovaného postižení.

Cílem článku není poškodit přechodnou pěstounskou péči, ale uvést na pravou míru otázky jejího financování. Je totiž zřejmé, že ačkoliv vyjde v počátku dráž než péče ústavní, její význam je v případě dětí, které odcházejí do adopce (raná pěstounská péče), zcela zásadní. Děti totiž odcházejí do adoptivních rodin, aniž by prošly obdobím ústavní deprivace. To má na jejich emocionální vývoj velmi pozitivní vliv a šetří tím náklady státu na jejich další ústavní péči.

Příště se budeme věnovat odměně pěstouna.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Zdeňka Šárová

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Vondra (ODS): Z evropského covid pasu se udělal nesmyslný strašák

22:09 Vondra (ODS): Z evropského covid pasu se udělal nesmyslný strašák

Komentář na facebookovém profilu ke covid pasu Evropské unie