Na mezinárodní konferenci mostních inženýrů ve švýcarském Churu, která se koná jednou za tři roky a je specializovaná na lávky, jsem měl možnost potkat špičky z celého světa. A byla to velká dávka inspirace, kterou by si zasloužila i Praha.
Proč jsou lávky tak důležité?
Lávky a mosty nejsou jen stavby z betonu a oceli. Jsou to spojnice – umožňují lidem chodit pěšky, jezdit na kole, propojují čtvrti a často i celé městské části. Jsou nejlevnějším druhem dopravní infrastruktury, ale zároveň mají obrovský vliv na to, jak se nám ve městě žije.
Vyděsily vás ruské drony nad Polskem?Anketa
Jak to dělají jinde:
- Albi, Francie – lávka navržená tak, aby citlivě zapadla do historického centra. Nejde jen o dopravní stavbu, ale i o krásný doplněk města.
- Loire, Francie – dřevěná konstrukce, která ukazuje, že i moderní lávku lze postavit s minimální uhlíkovou stopou a z lokálních materiálů.
- Umtanum, USA – rekonstrukce zavěšené lávky z počátku 20. století. Místo demolice a nové stavby dokázali starou konstrukci opravit a vrátit jí život.
Co mají společné?
Všechny úspěšné projekty začínají od lidí: jak lávka pomůže pěším a cyklistům, jak sníží bariéry, jak zapadne do města. Až pak se řeší konstrukce, technologie nebo materiály. Vždy se hledá způsob, jak využít lokální zdroje, jak šetřit každý kilogram materiálu a jak nechat historii žít vedle současnosti.
A co Praha?
U nás bohužel pěší a cyklistická doprava dlouhodobě stojí na místě. Přitom je to přesně ten typ infrastruktury, který naše město potřebuje – levný, šetrný a hlavně užitečný. Praha má spoustu míst, kde by nové lávky lidem usnadnily každodenní život. A inspirace ze zahraničí nám umožní stavět chytře, ohleduplně a s vizí. Protože Praha si zaslouží lávky, které nás budou opravdu spojovat.
Ing. Adam Scheinherr, MSc., Ph.D.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV