Schmeidler (ANO): Změna chování k ekologickým formám dopravy

09.10.2014 23:30 | Zprávy

Výzkum, který se zabývá potřebami mobility a dopravou se musí zabývat také lidským chováním, které je ovlivňováno mnoha podmínkami. Nejvíce je však mobilita a doprava ovlivňována lidmi, kteří jednají a chovají se v uvedeném systému.

Schmeidler (ANO): Změna chování k ekologickým formám dopravy
Foto: Profil Karla Schmeidlera
Popisek: Karel Schmeidler

Doprava tvoří složitý socio-technický systém, který se objevuje ve všech pokročilých typech společnosti. V globální společnosti našeho typu je její vliv obrovský. Skládá se z mnoha subsystémů. Tyto většinou regionální subsystémy jsou charakterizovány interakcí člověka ze socioekonomickými a sociálními podmínkami, fyzickou infrastrukturou (komunikace, ulice atd.) s vozidly a dalšími nezbytnostmi dopravy, V sociálně psychologické rovině je to interakce s jinými individui a jejich vlastními motivy a postoji a jejich vlastním subjektivním vnímáním a posouzením podmínek. Jinými slovy, dopravní chování individuí je tvořeno všemi těmito vnějšími a vnitřními podmínkami (obrázek 1).

Proto každý program navrhování osídlení, měst, komunikací či veřejných prostorů a tedy i výzkum, který se zabývá potřebami mobility a dopravou se musí zabývat také lidským chováním, které je ovlivňováno mnoha podmínkami: technikou, technologií, právem, druhem dopravy a typem dopravního prostředku i charakteristikami okolí a prostředí atd. Nejvíce je však mobilita a doprava ovlivňována lidmi, kteří jednají a chovají se v uvedeném systému.

Mobilita, doprava a prostředí – rozpory a konflikty zájmů

Jako každý systém i doprava může fungovat dobře či špatně, mít slabá místa, problémy atd. Obvyklý přístup je vycházet z problémů, jak jsou viděny – zařízení, infrastruktura, zákony, vzdělávací systém, atd., Tzn. které nepracují tak, jak bylo očekáváno nebo vytvářejí nechtěné vedlejší důsledky. Ty mohou být někdy očekávány (např. nehody), ale mohou být minimalizovány s ohledem na jejich intenzitu nebo pravděpodobnost výskytu. Z hlediska sociálních věd je výhodné vycházet z těchto problémů vzhledem ke dvěma aspektům.

1.      Lidé většinou zaviní problémy v dopravním systému svým chováním, tzn. jak oni reagují na vnější podmínky.

2.      Problémy jsou již z definice něčím, co ovlivňuje lidské bytí, ať jsou to individua a skupiny. Ohrožování životního prostředí je problém, protože v určitém ohledu má vliv na svět, ve kterém žijeme. Distance mezi poškozením, kterého jsme viníky a újmou, kterou tím utrpíme je různá. Některé druhy mohou dokonce vyhynout, jiné zasáhne efekt emocionálně, další vykazují přímý vliv (zhoršení kvality vzduchu, hluk), produkovaný dopravou v bezprostředním okolí.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: ANO

Tomio Okamura byl položen dotaz

Ministerstvo pro sport

Když chtěla Fialova vláda zřizovat ministerstvo pro sport, byl jste proti, mluvil jste o tom jako o jakési trafice. Jak to, že vám zřízení nyní přijde v pořádku? Objektivně vzato těší mě, že kvůli SPD žádné nové ministerstvo nevzniká (snad), ale divím se, že v mnoha věcech podle mě teď dost otáčíte....

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Opět se potvrdilo, že pravda je dcerou času

11:17 Rajchl (PRO): Opět se potvrdilo, že pravda je dcerou času

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke skandálu ukrajinského prezidenta Zelenského