Doprava tvoří složitý socio-technický systém, který se objevuje ve všech pokročilých typech společnosti. V globální společnosti našeho typu je její vliv obrovský. Skládá se z mnoha subsystémů. Tyto většinou regionální subsystémy jsou charakterizovány interakcí člověka ze socioekonomickými a sociálními podmínkami, fyzickou infrastrukturou (komunikace, ulice atd.) s vozidly a dalšími nezbytnostmi dopravy, V sociálně psychologické rovině je to interakce s jinými individui a jejich vlastními motivy a postoji a jejich vlastním subjektivním vnímáním a posouzením podmínek. Jinými slovy, dopravní chování individuí je tvořeno všemi těmito vnějšími a vnitřními podmínkami (obrázek 1).
Proto každý program navrhování osídlení, měst, komunikací či veřejných prostorů a tedy i výzkum, který se zabývá potřebami mobility a dopravou se musí zabývat také lidským chováním, které je ovlivňováno mnoha podmínkami: technikou, technologií, právem, druhem dopravy a typem dopravního prostředku i charakteristikami okolí a prostředí atd. Nejvíce je však mobilita a doprava ovlivňována lidmi, kteří jednají a chovají se v uvedeném systému.
Mobilita, doprava a prostředí – rozpory a konflikty zájmů
Jako každý systém i doprava může fungovat dobře či špatně, mít slabá místa, problémy atd. Obvyklý přístup je vycházet z problémů, jak jsou viděny – zařízení, infrastruktura, zákony, vzdělávací systém, atd., Tzn. které nepracují tak, jak bylo očekáváno nebo vytvářejí nechtěné vedlejší důsledky. Ty mohou být někdy očekávány (např. nehody), ale mohou být minimalizovány s ohledem na jejich intenzitu nebo pravděpodobnost výskytu. Z hlediska sociálních věd je výhodné vycházet z těchto problémů vzhledem ke dvěma aspektům.
1. Lidé většinou zaviní problémy v dopravním systému svým chováním, tzn. jak oni reagují na vnější podmínky.
2. Problémy jsou již z definice něčím, co ovlivňuje lidské bytí, ať jsou to individua a skupiny. Ohrožování životního prostředí je problém, protože v určitém ohledu má vliv na svět, ve kterém žijeme. Distance mezi poškozením, kterého jsme viníky a újmou, kterou tím utrpíme je různá. Některé druhy mohou dokonce vyhynout, jiné zasáhne efekt emocionálně, další vykazují přímý vliv (zhoršení kvality vzduchu, hluk), produkovaný dopravou v bezprostředním okolí.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ANO




