Seďa (ČSSD): Pár slov k Bezpečnostní strategii ČR z roku 2015

03.09.2022 22:09

Pokud by se realizovala Bezpečnostní strategie ČR z roku 2015, pak bychom měli daleko méně problémů než dnes. Stačilo by, aby se touto strategií řídila vláda a jednotlivá ministerstva bez ideologických předsudků.

Seďa (ČSSD): Pár slov k Bezpečnostní strategii ČR z roku 2015
Foto: archiv A. Seďa
Popisek: Antonín Seďa

Moc dobře si vzpomínám na projednávání Bezpečnostní strategie ČR. Ta byla nakonec schválena vládou B. Sobotky v roce 2015. Já osobně jsem navrhoval, aby bezpečnostní strategie byla zároveň schválena poslaneckou sněmovnou. Důvodem bylo, aby parlament zavázal vládu, a zejména jednotlivá ministerstva, aby konkrétně rozpracovaly a plnily stanovené úkoly, dané Bezpečnostní strategií ČR. Můj návrh nebyl přijat a dnes se ukazují problémy, které neplnění strategie způsobuje.

Východiska bezpečnostní politiky byla v tomto strategickém dokumentu mimo jiné definována takto:

8. Klíčový význam z hlediska zajištění bezpečnosti ČR má politická a hospodářská stabilita EU.

Mimořádná otevřenost ekonomiky ČR ji vystavuje vlivům vnějšího prostředí, a to zejména v souvislosti s přístupem na trhy a zajištěním energetických zdrojů. Vzhledem k hodnotám a principům, které zastává, upřednostňuje ČR součinnost v rámci mezinárodních organizací a uskupení států, které podporují mírové řešení konfliktů, kolektivní přístup k bezpečnosti a obraně a vzájemně výhodnou hospodářskou spolupráci.

10. ČR dává přednost aktivnímu předcházení ozbrojeným konfliktům a preventivní diplomacii. V případě vypuknutí krize či ozbrojeného konfliktu usiluje o řešení politickými a diplomatickými

prostředky. Pokud tyto selžou, může ČR – v souladu s ústavním pořádkem, zákony, principy Charty OSN a v rámci spojeneckých závazků a solidarity – použít sílu k ochraně svých životních a v případě nutnosti i strategických zájmů.

Strategickými zájmy, definovanými v Bezpečnostní strategii ČR z roku 2015, byly:
Strategické zájmy. Naplňování strategických zájmů napomáhá ochraně životních zájmů. Zároveň slouží k zajištění společenského rozvoje a prosperity ČR. K jejich prosazování jsou voleny přístupy a prostředky přiměřené situaci.

Strategické zájmy ČR jsou zejména:

  • bezpečnost a stabilita, především v euroatlantickém prostoru,
  • prevence a zvládání místních a regionálních konfliktů a zmírňování jejich následků,
  • zachování globální stabilizační role a zvýšení efektivnosti OSN,
  • posilování soudržnosti a efektivnosti NATO a EU a zachování funkční a věrohodné transatlantické vazby,
  • naplňování strategického partnerství mezi NATO a EU, včetně posilování jejich spolupráce při komplementárním rozvíjení obranných a bezpečnostních schopností,
  • rozvíjení role OBSE v oblasti prevence ozbrojených konfliktů, demokratizace a posilování vzájemné důvěry a bezpečnosti,
  •  funkční a transparentní režim kontroly konvenčního zbrojení v Evropě,
  • podpora a rozvoj regionální spolupráce,
  • podpora mezinárodní stability prostřednictvím spolupráce s partnerskými zeměmi,
  • podpora demokracie, základních svobod a principů právního státu,
  • zajištění vnitřní bezpečnosti a ochrany obyvatelstva,
  • zajištění ekonomické bezpečnosti ČR a posilování konkurenceschopnosti ekonomiky,
  • zajištění energetické, surovinové a potravinové bezpečnosti ČR a adekvátní úrovně strategických rezerv,
  • zajištění kybernetické bezpečnosti a obrany ČR,
  • prevence a potlačování bezpečnostních hrozeb ovlivňujících bezpečnost ČR a jejích spojenců.

Anketa

Zaslouží si Michail Sergejevič Gorbačov naši úctu?

59%
36%
hlasovalo: 16805 lidí

Za bezpečnostní hrozby se mimo jiné považuje:

Přerušení dodávek strategických surovin nebo energie. V rychle se měnícím globálním světě získávají otázky zajištění energetické a surovinové bezpečnosti stále větší význam. Soutěžení o přístup ke zdrojům strategických, zejména energetických surovin, se stává nedílnou součástí mezinárodních vztahů. Prioritou je vytvářet předpoklady pro nepřerušované diverzifikované dodávky strategických surovin a v domácím prostředí pak předpoklady pro stabilní dodávky elektrické energie a pro tvorbu strategických rezerv státu. Rostoucí důležitost má i oblast potravinové bezpečnosti a zajištění přístupu ke zdrojům pitné vody.

Ze Strategie prevence a potlačování bezpečnostních hrozeb uvádím:

76. V souvislosti s hrozbou přerušení dodávek strategických surovin nebo energie je prioritou vlády vytvářet předpoklady pro diverzifikované dodávky strategických surovin a v domácím prostředí pak předpoklady pro stabilní dodávky elektrické energie a pro tvorbu strategických rezerv státu. Rostoucí význam má i oblast potravinové bezpečnosti a zajištění přístupu ke zdrojům vody.

77. Za účelem zajištění energetické a surovinové bezpečnosti ČR:

  • zajišťuje maximální možnou diverzifikaci zdrojových teritorií a přepravní infrastruktury dovážených strategických surovin s důrazem na uchování tranzitního postavení ČR,
  • přednostně a efektivně využívá domácích surovinových zdrojů, včetně vytváření prostoru pro jejich vyhledávání a územní ochranu, s cílem nepřipustit nepříznivé vychýlení domácího energetického mixu ve prospěch surovin, na jejichž dovozu je ČR závislá nebo jejichž využívání je neekonomické a nekonkurenceschopné, a udržuje rezervy strategických komodit, jejichž primárními zdroji ČR nedisponuje nebo disponuje v omezené míře, včetně vytváření systému zásob čerstvého jaderného paliva drženého provozovatelem,
  • zajišťuje ochranu energetické infrastruktury (ropovody, plynovody, rozvodné sítě a jaderné elektrárny) a tuto infrastrukturu buduje s předvídavostí a dostatečným časovým předstihem,
  • v oblasti elektroenergetiky zajišťuje stabilitu jak z hlediska zdrojového, tak i přenosového s důrazem na zajištění dostatečné a udržitelné domácí produkce s přebytkovým saldem, dále soustřeďuje pozornost na vybudování ostrovních provozů, udržení dostatečné výše regulačního výkonu a zkvalitňuje právní rámec pro zajištění bezpečnosti a kontinuity provozu prvků energetické infrastruktury a také minimalizuje negativní faktory mající vliv na českou přenosovou soustavu,
  • v oblasti zásobování obyvatelstva teplem zaměřuje úsilí na zajištění dostatečné surovinové základny, modernizaci stávajících provozů systému centrálního vytápění a zajišťuje možnost krizového přechodu na alternativní druhy paliva u těchto provozů,
  • nesnižuje vliv a kontrolu státu ve strategických společnostech působících v oblasti energetiky a dále neposiluje v celém energetickém sektoru vliv těch subjektů, zemí, či regionů, na nichž je ČR v energetické oblasti již nyní dominantně závislá

Bezpečnostní strategie České republiky - -19

  • v oblasti energetické a surovinové bezpečnosti efektivně spolupracuje s energetickými a těžebními společnostmi, ať soukromými či s majetkovým podílem státu,
  • podporuje investice do vědy, výzkumu a rozvoje lidských zdrojů v energetickém sektoru.

Co říci závěrem. Odpovědnost za plnění Bezpečnostní strategie ČR nesou jednotlivé vlády, které pomocí jednotlivých ministerstev plní stanovené úkoly. K plnění těchto úkolů jsou zapotřebí finance a politická vůle. Pokud obojí není, pak není divu, že se nacházíme tam, kde se nacházíme.

Článek byl převzat z Profilu Ing. Antonín Seďa

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jurečka (KDU-ČSL): Plán, jak pomoci naplnit peněženky pracujících rodin

15:14 Jurečka (KDU-ČSL): Plán, jak pomoci naplnit peněženky pracujících rodin

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k prorodinné politice KDU-ČSL