Seďa (ČSSD): Přepravní kapacity jsou Achillovou patou české armády a nejen jí

20.03.2014 12:02

Bez dostatečně velkých přepravních, zejména leteckých kapacit, jsou ohroženy jakékoliv zahraniční mise a je výrazně omezeno ne-li znemožněno využití vojenských schopností.

Seďa (ČSSD): Přepravní kapacity jsou Achillovou patou české armády a nejen jí
Foto: Daniela Černá
Popisek: Antonín Seďa, poslanec ČSSD
reklama

Tohle si uvědomují vojenští stratégové všude na světě. Zároveň tento problém řeší dlouhodobě Severoatlantická aliance. Když byly v roce 2002 na summitu NATO v Praze přijaty Pražské závazky, ve kterých se i naše země zavázala k posílení leteckých přepravních kapacit, měla mít naše armáda vystaráno. Nicméně k naplnění tohoto slibu nedošlo. Došlo sice k posílení přepravních kapacit nákupem dvou dopravních letounů A-319CJ a čtyř taktických transportních letounů C-295M. Nicméně tyto nákupy zdaleka nevyřešily potřeby taktické přepravy či potřeby přepravních kapacit naší armády.

Z tohoto důvodu se ČR, členské státy NATO a EU sdružují do různých programů, umožňující sdílení leteckých přepravních kapacit. Příkladem je program ATARES (Air Transport and Air to Air Refulling and other Exchange of Services), ve kterém existuje spolupráce 24 států k využívání přepravních kapacit transportních letounů C-17 Globmaster, C-130 Hercules, An-124 Ruslan, tankovacího letounu KC-135 a dalších národních kapacit. V případě naší země to jsou letouny Airbus a CASA. Pro zajištění dlouhodobé přepravní kapacity pro vysílání kontingentů sil rychlé reakce NATO (NRF) či battlegroups v rámci vojenských sil EU (EU BG) využívá 14 zemí NATO, včetně České republiky, a Švédsko, program SALIS (Strategic Airlift Interim Solution). Ten využívá volných kapacit soukromých leteckých společností Volga-Dněpr a Antonov Airlines. Tyto kapacity zahrnují šest transportních letounů An-124. Problémy nedostatečných přepravních kapacit by měl vyřešit program SAC (Strategic Airlift Capability), kde je dnes zapojeno deset členů NATO, Finsko a Švédsko, využívající kapacity tří kusů transportních letounů C-17.

Z důvodu zajištění přepravních kapacit je nutné, aby AČR uzavřela rámcovou smlouvu o zajištění potřebných přepravních kapacit pro případ nasazení českých jednotek v rámci NRF a EU BG. V současné době kritizuje ministerstvo financí zakázku ministerstva obrany za 5,8 miliard korun bez DPH na výběr vhodného přepravce. Připomínám, že bez zajištění letecké přepravy v potřebné kapacitě nebude moci naše země splnit si své závazky v rámci mezinárodních operací. V případě využití této přepravy půjdou náklady ze státního rozpočtu a nikoliv z kapitoly 307. Osobně podporuji požadavky ministerstva financí na doplnění požadavků naší armády a na vypracování analýzy schopností letadlového parku vzdušných sil AČR, včetně možností využití volných přepravních kapacit NATO a dalších spojenců.

Poslední bezpečnostní konflikt na Ukrajině ukázal na nebezpečí, které může nastat znemožněním či vlastním odmítnutím přepravní smlouvy přímo od soukromých přepravců či vlivem změny politické situace v zemích, kde tyto společnosti sídlí. V minulém roce vláda ČR schválila Koncepci rozvoje dopravního a vrtulníkového letectva. Jsem přesvědčen, že by měla být s ohledem na poslední události na Ukrajině a na zhoršující se bezpečnostní situaci znovu analyzována nejen tato koncepce, ale zejména by mělo být analyzováno zajišťování budoucích přepravních kapacit AČR, a to v úzké kooperaci s členskými zeměmi Severoatlantické aliance a Evropské unie.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Antonín Seďa - profil
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Dluhový plán a další trhliny v eurozóně

12:14 Vích (SPD): Dluhový plán a další trhliny v eurozóně

Naštvanost zemí jižní Evropy je může vyvézt z eurozóny nebo dokonce z Evropské unie dřív, než se don…