Sehnalová: EP odhlasoval společná pravidla pro technické kontroly vozidel

07.07.2013 11:02 | Zprávy

Evropský parlament v úterý odhlasoval dlouho očekávaný Balíček předpisů o technické způsobilosti vozidel. Hlavním cílem nových pravidel je zvýšit bezpečnost na silnicích a významně snížit počet tragických dopravních nehod v důsledku špatného technického stavu automobilů.

Sehnalová: EP odhlasoval společná pravidla pro technické kontroly vozidel
Foto: sehnalova.cz
Popisek: Europoslankyně Olga Sehnalová
Balíček obsahuje tři části. První se týká pravidelných technických prohlídek vozidel, druhá silničních technických kontrol a třetí registrace vozidel. Česká poslankyně Evropského parlamentu, Olga Sehnalová (ČSSD, S&D) je zpravodajkou druhé části Balíčku, návrhu nařízení o silničních technických kontrolách užitkových vozidel. 
 
„Dle očekávání Evropský parlament nepodpořil kontroverzní návrh Komise na každoroční technické kontroly osobních automobilů starších šesti let. Následoval tak pozici Rady, která se nesouhlasně vyjádřila již dříve. Myslím si, že by nebylo dobré v dnešní době, kdy lidé otáčejí každou korunu, řidiče tímto způsobem zatěžovat,“ komentuje poslankyně Sehnalová nejostřeji sledovaný návrh první části Balíčku, se kterým rovněž již dříve vyjádřila nesouhlas. V České republice, stejně jako v mnoha dalších členských státech EU, jezdí řidiči se staršími vozy na STK tradičně po dvou letech.
 
„Jsem ráda, že naopak prošla snaha o společný přístup k pravidelným technickým kontrolám. Ty by měly napříště ve všech členských státech probíhat stejným způsobem a stejně důkladně,“ dodává poslankyně Sehnalová.
 
Ústřední novinkou v rámci druhé části Balíčku, nařízení o silničních technických kontrolách užitkových vozidel, je představení systému výběru těchto vozidel k silničním technickým kontrolám podle tzv. rizikového profilu jejich provozovatelů. „Evropská unie tak bude následovat příkladu Velké Británie, kde jsou užitková vozidla k silničním technickým kontrolám vybírána podle tzv. rizikového profilu. Ten znamená, že zastavováni mají být méně často ti provozovatelé, kteří svůj vozový park udržují dlouhodobě v pořádku. Nový efektivnější systém výběru vozidel by měl začít fungovat nejdříve od roku 2018,“ vysvětluje poslankyně Olga Sehnalová. Rizikový profil provozovatele se má postupně skládat z nejnovějších výsledků pravidelných a silničních technických kontrol a má mít flexibilní charakter. K údajům o svém aktuálním profilu, včetně informací o zjištěných nedostatcích, mají mít provozovatelé přístup on-line.
 
„Efektivitu kontrol a zvolených metod dobře ilustrují následující čísla. Zatímco ve Velké Británii bylo při silničních technických prohlídkách v letech 2009 a 2010 zjištěno 30,6 % užitkových vozidel v nevyhovujícím technickém stavu, která nesměla pokračovat v jízdě, v ČR bylo za stejné období takto zjištěno pouhých 1,8 % vozidel,“ uvádí poslankyně Sehnalová konkrétní čísla. Podle Evropské komise by se navíc měl snížit i počet úmrtí způsobených technickými vadami až o 1 100 úmrtí v EU ročně.
 
 „Každý členský stát by měl podle současného návrhu ročně zkontrolovat minimálně 5 % na svém území registrovaných vozidel z kategorií užitkových vozidel nad 3,5 tuny, která jsou provozována pro přepravu zboží a osob za komerčními účely. Česká republika podle dostupných informací nebude mít problém tuto hranici splnit, protože ji přesahuje již nyní,“ dodává poslankyně.
 
Nařízení o silničních technických kontrolách užitkových vozidel dále vyzývá členské státy ke kontrolám lehkých užitkových vozidel pod 3,5t a k využívání evropských standardů v oblasti kontroly zajištění nákladu.
 
Pozici Evropského parlamentu k silničním technickým kontrolám v podobě, kterou vyjednala poslankyně Olga Sehnalová, minulý týden uvítala Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, jejímž členem je i české Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Článek obsahuje štítky

ČSSD , EU , Sehnalová

autor: Sehnalova.cz

Ing. Jan Bartošek byl položen dotaz

jmenování premiéra

Dobrý den, sledoval jsem vás včera na CNN, kde jste se vyjadřoval k tomu, koho by prezident měl nebo neměl jmenovat premiérem. Jestli o tom rozhoduje prezident, tak k čemu jsou volby? Neměl by na základě výsledku dostat vítěz šanci sestavit vládu? Protože jestli ne, tak jsou podle mě zbytečné. A jes...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
style="min-height:300px;"> reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kubásek: Skutečné náklady ETS 2, které ministerstvo bagatelizuje

8:14 Kubásek: Skutečné náklady ETS 2, které ministerstvo bagatelizuje

Ministr Hladík bagatelizuje dopady ETS 2: tržní cena povolenek už se blíží dvojnásobku 45 €/t, soft …