Senátor Krejča: Doprava v koaliční smlouvě

16.01.2014 21:42 | Zprávy

Doprava je první z konkrétních oblastí zmiňovaných koaliční smlouvou v bloku zaměřeném na hospodářský rozvoj země. Výrazně a bezprostředně limituje jakýkoli další rozvoj naší ekonomiky – od surovin, přes výrobu až po obchod.

Senátor Krejča: Doprava v koaliční smlouvě
Foto: senat.cz
Popisek: Senátor Miroslav Krejča

Jen z evropských zdrojů do ní „nateče“ do roku 2020 cca 120 miliard korun, přitom se v roce 2014 nedočkáme jediného nového kilometru dálnice. Tento rezort potřebuje jasný, konkrétní a relativně neměnný jízdní řád, podle kterého bude plynule a koncepčně budován systém našich dálnic a rychlostních komunikací (ne podle toho, kdo má zrovna rozhodovací pravomoc a odkud kdo je, ale podle skutečných potřeb regionů a občanů, abychom zajistili rovnoměrný rozvoj a vyrovnávání rozdílů – taková tuzemská kohezní politika). Z textu této kapitoly není naprosto zřejmé, jak by mohlo dojít k posílení významu železnice, chybí priority a stejně jako u dálnic a rychlostních komunikací jasný jízdní řád jejich dalšího rozvoje, či naopak útlumu. Navíc dříve velice rozvinutá infrastruktura navázaná na železniční stanice v podstatě již neexistuje. Co s tím? Bezradnost v tomto rezortu je možné spatřovat také v tom, že potenciální ministr se hledal a našel až na poslední chvíli. Před MD tak stojí celá řada důležitých úkolů. Nejen to, co naznačuje koaliční smlouva, ale třeba co udělat s rychlostními silnicemi. Ponechat tuto kategorii komunikací a dále jí rozvíjet? Nebo sjednotit parametry dálnic a rychlostních komunikací a stávající „rychlostky“ převést zčásti na dálnice, zčásti na komunikace I. třídy? Nemáme-li ale v tomto rezortu žádnou dlouhodobou a udržitelnou koncepci, tak toho moc ze dne na den nevymyslíme. Ani ministr, který se hledal a našel na poslední chvíli.

Kanál Dunaj-Odra-Labe je pak kapitola sama o sobě a je naprosto naivní uvažovat o této investici bez synergie s ostatními státy, kterých se toto dotýká, a bez vyřešení všech negativních impaktů tohoto projektu. Současná situace pak zcela vylučuje zapojit do tohoto projektu jako celku evropské zdroje. Navíc úvahy o převodech vody mezi povodími jsou mírně řečeno velmi odvážnými nápady, které se již leckdy a leckomu vymstily. A jestli by měl tento projekt sloužit převážně jen k rekreační plavbě jako v případě splavňování Vltavy z Českých Budějovic, bez výrazného využití pro nákladní přepravu, pak jsou vyhozenými prostředky již i výdaje na studii proveditelnosti. Maximum rozvoje vodní dopravy minimálně pro období 2014 až 2015 lze nalézt v připravované Dohodě o partnerství mezi ČR a Evropskou komisí: "Výstavba a modernizace vnitrozemských vodních cest sítě TEN-T v souladu s environmentálně příznivými požadavky. Z územního hlediska se bude jednat o zajištění splavnosti Labe mezi Ústí n. Labem a státní hranicí s Německem a prodloužení splavnosti Labe z Přelouče do Pardubic, které patří k nejvýznamnějším dopravním uzlům ČR." V současnosti probíhá pod gescí MMR mezirezortní připomínkování návrhu této dohody. Ale o existenci tohoto dokumentu asi autoři koaliční smlouvy neví nebo o tom alespoň pomlčeli. I když obsahuje hlavní sféry financování z fondů EU v letech 2014-2020 pro projekty v ČR.

Miroslav Krejča
leden 2014

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Miroslav Krejča - profil

Mgr. Petr Hladík byl položen dotaz

elektromobilita

Proč zrovna neziskovky?V rozpočtu je tolik peněz,že znovu bude státní rozpočet podporovat neziskovky. Ano,ať podporuje,ale jenom ty charitativní apod.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kordová Marvanová: Byznys s dluhy na výživném

18:05 Kordová Marvanová: Byznys s dluhy na výživném

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k tzv. rozvodové novele občanského zákoníku