Senátor Nytra: Novela je potřebná, ale ne v této podobě

11.10.2017 14:00

Projev na 10. schůzi Senátu 11. 10. 2017 k k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Senátor Nytra: Novela je potřebná, ale ne v této podobě
Foto: archiv Zdeňka Nytry
Popisek: Senátor Zdeněk Nytra

Ještě jednou dobrý den. Nyní k důvodům, proč jsem jako zpravodaj na výboru navrhl a poměrem hlasů všech přítomných, to znamená 7 : 0, jsme navrhli zamítnutí tohoto zákona.

Tato novela je určitě potřebná, v tom lze určitě s panem ministrem souhlasit, ale bohužel ne v této podobě. Je určitě vhodné zmínit klady této novely, to znamená omezení účinnosti správního řádu na poskytování dotací nebo návratných finančních výpomocí, to znamená jednorázové správní řízení bez možnosti odvolání, rozkladu nebo obnovy řízení. Účastníkem řízení může být pouze poskytovatel dotace. Nevím, jestli to pan ministr zmínil ve svém projevu. Zamítavé rozhodnutí bude možné doručit veřejnou vyhláškou.

Na druhou stranu to, co tady bylo diskutováno, obce, kraje ano – ne. Je pravdou, že není novelizován zákon č. 250, který se týká dotací krajů a obcí, ale to pouze ve samosprávné působnosti, protože tady je bohužel velká část dotací, které jdou z ústředních orgánů státní správy na kraje a ty to potom přerozdělí. A bohužel dikce tohoto zákona, rozhodnutí může vydat jen poskytovatel, nebude možná stávající praxe. Je to záležitost sociálních služeb, je to záležitost školství, ale je to také záležitost dobrovolných hasičů. V tom se vyznám naprosto pregnantně. Generální ředitelství jako ústřední orgán státní správy vydalo 14 rozhodnutí na 14 krajů, přidělilo finanční prostředky, nevím, od čtyř do deseti milionů korun, a kraj svým rozhodnutím, rozhodnutím svého zastupitelstva už to pak v několika vrstvách přerozděloval na jednotlivé obce, kdy kryly náklady spojené se zásahovou činností jednotek Sboru dobrovolných hasičů. To nebude možné, protože jednoznačně rozhodnutí může vydat jenom poskytovatel.

Druhý zásadní problém je v tom, a tady se musím zastat ministerstva financí. Původní návrh nebyl tak přísný, to znamená, že umožňoval poskytnout dotaci, případně návratnou finanční výpomoc i bez vyhlášené výzvy. Bohužel po zásahu Legislativní rady vlády došlo k tomu, že výzva musí být minimálně třicet dnů dopředu. Jinými slovy, když v populární obci Horní, Dolní spadne střecha tělocvičny, obec ani kraj nemá finanční prostředky na sanaci této události, a ministerstvo financí, případně ministerstvo školství by chtělo poskytnout obci finanční prostředky, ale to nebude možné, protože není vypsána výzva. A jestliže ministerstvo financí nebo ministerstvo školství vypíše výzvu, tak do této výzvy se zase bude moci přihlásit kterákoliv jiná obec a ne ta cílená. To je další problém.

Dalším problémem je, že částka v dotaci musí být uvedena přesně, přesně na korunu, nebo jako maximální. Všichni víme z praxe, že málokdy se tyto projekty dají odhadnout opravdu na korunu, a teď tady nezmiňuji banku a podobné nesmysly, ale běžné projekty.

Jsou tam vždycky dva parametry. Dneska – maximální částka, maximální procento. Jestliže bude částka uvedena zpětně, ano, je tam opravný prostředek, že si žadatel o dotaci požádá, např. když to pořídil levněji, o snížení dotace a poskytovatel mu následně svým rozhodnutím vyhoví. Ale vždyť je to naprosto šílená administrativa.

Vůbec není vyřešeno, co se stane, když některý donátor, tzn. ústřední orgán státní správy, rozdělí na dotacích veškeré finanční prostředky, pak někdo z neuspokojených žadatelů po 30 dnech nebo do 30 dnů musí dostat vyrozumění - a on se odvolá k soudu, což tento zákon nevylučuje, a soud mu dá za pravdu. Vůbec netuším, co bude potom dělat, jestli dojde k navýšení rozpočtu na dotace nebo ne.

Byla tady řeč o administrativní náročnosti, že když nepřijmeme tuto novelu, tak že to bude velký administrativní nárůst. V důvodové zprávě je, že tato novela způsobí nárůst počtu funkčních míst minimálně o 78, tzn. o 50 milionů korun ročně. To znamená, ať už tu novelu přijmeme nebo ne, tak nárůst tady asi bude ve všech případech. Ještě jednou chci zdůraznit. Základní dva problémy nebo tři problémy, které s dotací jsou. Není úplně přesné, že se to netýká krajů, protože dotace by už dnes vůbec nemohly být podle těchto pravidel, které jdou cestou krajských zastupitelstev, a tam už to není rozhodnutí. Jinými slovy, na každou obec, to, co jde dnes prostřednictvím krajů, by muselo být rozhodnutí ústředního orgánu státní správy. Protože nikdo jiný vydat rozhodnutí nemůže. To je jeden problém.

Druhý problém je velice problematická jednorázová ať už dotace anebo finanční výpomoc, protože je obec v nouzi. Takže bohužel musím trvat na své zpravodajské zprávě, a proto navrhuji zamítnutí tohoto zákona. Děkuji.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Gregorová (Piráti): Nesmíme dopustit, že eurovolby rozhodne Putin a strach

14:04 Gregorová (Piráti): Nesmíme dopustit, že eurovolby rozhodne Putin a strach

Europoslanci odsuzují ruské pokusy o vměšování do dění v Evropském parlamentu a nadcházejících evrop…