S podivem je to i proto, že již Jan Masaryk kdysi prohlásil: „Demokracie, to je záležitost výchovy.“ Stát má proto mít zájem na tom, jak budou žáci ve školách vedeni k základním demokratickým hodnotám. Jsem totiž znepokojena z aktuálního zjištění České školní inspekce, podle níž zanedbává třetin a základních a pětina středních škol výuku témat, která jsou stěžejní pro zapojení žáků do demokratické společnosti.
Současné debaty o koncepci občanského vzdělávání proto vítám. Jedním dechem však dodávám, že skutečně velmi záleží na tom, jak budou tyto cíle převedeny do praxe, aby se nejednalo o direktivní „vymývání mozků“ mladých, jak je některými kritizováno, ale aby výuka skutečně didakticky názorně posilovala výchovu k demokracii. Složitá témata jako např. aktivní přístup k lidským právům, rozvoj všeobecného přehledu a občanských kompetencí, prevenci extremismu či respekt ke kulturním odlišnostem je třeba zprostředkovat poutavou formou.
K podpoře posílení občanského vzdělávání ve školách mě vede to, že žijeme ve velmi komplikovaném světě, který do budoucna bude ještě komplikovanější. Například migrace do Evropy bude podle mínění odborníků zcela jistě zesilovat. Tato konfrontace s jinakostí nás pak musí silněji než dosud přimět k tomu, abychom si definovali, v jaké společnosti chceme žít. Myslím, že to, že hodláme zavést občanské vzdělávání v roce 2018, tedy v roce stého výročí vzniku Československa, má být pro tyto debaty návodné.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV