Stanjura (ODS): Pan ministr Prachař je mistr odkladu, který betonuje stávající špatnou situaci

15.10.2014 13:09 | Zprávy

Projev na 18. Schůzi Poslanecké sněmovny dne 15. 10. 2014.

Stanjura (ODS): Pan ministr Prachař je mistr odkladu, který betonuje stávající špatnou situaci
Foto: Hans Štembera
Popisek: Zbyněk Stanjura

Děkuji za slovo. Pokusím se být o něco kratší než můj kolega František Laudát. Chci jenom připomenout, že jsme tady proto, že jste odmítli to projednat na minulé schůzi a mohli jsme se tomu věnovat v jiném čase, kdy nás tady bylo více. Mrzí mě, že tady je tak malá účast, a pokusím se popsat některé problémy, které vidíme.

Možná abych to trošku odlehčil, tak situaci v rezortu dopravy možná přesně dokresluje stávající aktuální zpráva, že na D1 dneska malují dopravní značení, a proto to v poledne uzavřeli na 30 minut. To je aktuální zpráva ze serverů, a to podle mě jasně popisuje, jak koncepčně promýšlíme věci.

Já bych chtěl opřít vaši pozornost - ŘSD si nechám úplně na konec jako firmu, která je v nejhorším stavu - ale chci upřít vaši pozornost i na věci, o kterých se zatím nehovořilo, které jsou pro chod dopravy velmi důležité. Za prvé, nešťastný registr vozidel - založeno v minulosti, nicméně řešení, které zvolil pan ministr, ten problém neřeší a odkládá. Pan ministr ví, my se občas tak špičkujeme, že mu říkám, že je mistr odkladu. Možná jenom na úvod vzpomenu, že říkal: do 31. srpna 2014 transformuji ŘSD na státní podnik. Je 15. října. Není. Také říkal: do 30. září jmenuji nového generálního ředitele ŘSD. Není! Předkládá vládě materiály, které se jmenují otevírání železničního trhu, a ve skutečnosti je to uzavření železničního trhu a zabetonování stávající situace.

CRV - centrální registr vozidel - díky předchozímu ministrovi, je třeba říct, že se nestihl vypsat řádný tendr, a nový ministr dopravy prostě musel použít jednací řízení bez uveřejnění, protože by to jinak časově nezvládl. To je naprosto v pořádku. Nicméně to jednací řízení je na s opcí na šest měsíců, to znamená na rok a půl, a protože se jedná o nadlimitní veřejnou zakázku, tak když budeme realisté, tak řekneme, že její průběh bude trvat tak 10 měsíců. A teď pominu to, že vítěz musí dostat nějaký čas na implementaci. A, hle, jsme v říjnu, sedm měsíců poté, co byla zakázka zadána z ruky jednomu uchazeči - a říkám, nemohlo to být jinak -, a nová zakázka vypsána není! To znamená, co se stane v březnu 2015? Ministerstvo dopravy uplatní opci a prodlouží termín o šest měsíců. Pan ministr přišel s překvapivým řešením po jedné ze svých zahraničních cest a říká: budeme využívat slovenský systém, nebude nás to stát ani korunu. Myslím si, že to není vůbec žádná pravda. Za prvé, dneska Ministerstvo dopravy vlastní ten systém komplet včetně zdrojových kódů softwaru. Pokud mám dobré informace, dodavatel systému na Slovensko není ochoten to samé udělat a navrhuje, že zhruba za 1,5 možná 2 mil. eur svolí a udělí práva pro provozování v ČR. Teď pominu to, že tady jsme před pár dny nebo týdny rozhodovali o odsunutí implementace nového zákona, který bezesporu zasáhne do centrálního registru vozidel. To znamená, odklad - žádný problém. Jsem si jist, že provizorní stav se bude muset z časových důvodů znovu a znovu používat, místo abychom vypsali řádný tendr třeba v dubnu, nebo v květnu, nebo v červnu, abych dal panu ministrovi minimálně pět měsíců na přípravu toho tendru. Je říjen, tendr vypsán není.

Další věc, co bych chtěl zmínit, je ČD Cargo. Kdo si pamatuje debatu o veřejných zakázkách a zejména o sektorových zadavatelích, ví, že ta debata není vůbec jednoduchá, nicméně zcela překvapivě a já bych řekl, že úplně proti tomu, co pan ministr prosazuje, ČD Cargo si u pana ministra vymohlo výjimku a najednou už sektorový zadavatel není. Co to znamená? Pan ministr umožnil, aby ČD Cargo se nemuselo řídit zákonem o zadávání veřejných zakázek a všechno může zadávat z ruky. To je ta nová transparentnost v oblasti ČD Cargo. Pominu porušení mnoha evropských směrnic, postupů a pod. Dřív nebo později za to budeme jako ČR popotahováni a možná sankcionováni, ale nechci se odvolávat na Brusel. Chci říct, jak je to možné, že si prosadíme, že sektorový zadavatel nebude postupovat podle zákona o veřejných zakázkách?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PSP ČR

Zuzana Majerová byl položen dotaz

Podle vás je lež, že jsou Ukrajinci pro nás ekonomickým přínosem jak tvrdí vláda?

A myslíte, že berou Čechům práci? Podle mě ne, ale problém vidím v tom, že nám berou šanci na lepší mzdy, protože oni často dělají i za míň, než je ochotná dělat většina z nás. Zřejmě proto, že k tomu mají i sociální dávky. Co vy na to? A poslední dotaz. Jste pro ukončení vyplácení sociálních dávek ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

KDU-ČSL: Jan Bartošek do čela sněmovny

14:07 KDU-ČSL: Jan Bartošek do čela sněmovny

Komentář na veřejném facebookovém profilu strany ke kandidatuře Jana Bartoška na funkci předsedy Pos…