Vzpomínáte? Tenhle pokus proběhl na Slovensku, v parlamentu to prošlo, ale prezidentka Čaputová zákon vetovala, nakonec to celé spadlo pod stůl a zůstalo obvyklých 14 dní.
U průzkumů volebních preferencí, a zvláště pak u těch, které jsou zveřejňovány krátce před volbami, si totiž nikdy nemůžeme být zcela jisti, zdali zobrazují skutečný stav, nebo naopak cíl, kterého má být dosaženo. Jinými slovy, zdali jsou pro voliče strohou informací, či jej postrkují, aby volil, jak mu cinknutý průzkum napovídá.
Tihle nemají šanci, tihle jsou nadějní, když budete volit tyhle, váš hlas propadne, tihle zvítězí, když je budete volit, ocitnete se i vy na vítězné straně. Politologie pro to má hezký termín „bandwagon effect“, čili stádový efekt. Nerozhodnutí voliči totiž rádi na poslední chvíli naskakují k vítězům.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV