Jde o dlouhodobě známý fakt, ale tématu se opět ujali politici, především z vládních stran, kteří se na něm snaží tzv. vytřískat politické body, namísto toho, aby tento problém skutečně řešili a přešli k jeho samému jádru. Neboť vše je děláno pouze s ohledem na vytvoření co nejvyšších zisků nadnárodních společností. Těm je potřeba zabránit, ony mají sloužit občanům a nikoli občané jim.
Pokud se hlouběji zamyslíme nad tímto problémem, nejde jenom o kvalitu potravin jako takovou. Jde o chování nadnárodních obchodních řetězců jako celku k českým producentům, zejména zemědělcům a dodavatelům, ale i k samotným spotřebitelům, tedy nám kupujícím. Obchodní řetězce v honbě za co nejvyšším ziskem tlačí své dodavatele k co nejnižším výrobním cenám, to se projevuje jednak u prvovýrobců v nízkých, až pro zemědělce likvidačních výkupních cenách základních komodit, např. mléka, ale i tlačením na nižší kvalitu dodávaných produktů, především potravin. Hlavní faktorem často bývá právě cena. Svou roli v tom hraje nátlak řetězců na velké množstevní rabaty u konkrétních produktů, velké slevové akce či exkluzivitu řetězce na určitý druh výrobku. To vše má následně vliv na české producenty a jejich konkurenceschopnost a především na možnosti jejich dalšího přežití. Ačkoli se jednotlivé obchodní řetězce ohánějí tím, že většina jejich výrobků je českých, jde často o snahu zmýlit nakupujícího, stává se, že produkt je vyroben v zahraničí, ale v České republice je například zabalen či jinak finálně zpracován. Další klamání spotřebitelů je pak spojeno s již zmíněnými slevovými akcemi, v mnoha případech vidíme u výrobků nápis sleva, ale již se kromě aktuální ceny nedozvíme tu původní, ze které byla zlevněna či je původní cena nadhodnocena a skutečná sleva není tak výrazná, jak je inzerováno.
Samotnou kapitolou jsou pak u nadnárodních řetězců podmínky zaměstnanců, a to jednak platové, neboť platy řadových zaměstnanců v obchodních řetězcích patří k jedněm z nejnižších v České republice, což má následně vliv i na nedostatek personálu v prodejnách a jeho přetěžování. S tím je spojena jak nespokojenost zaměstnanců a jejich velká fluktuace, tak i nakupujících, stojících často dlouhé fronty u pokladen nebo čekajících na obsloužení v jiných úsecích. Druhým faktorem je časté porušování zákoníku práce, zkracování přestávek a další omezování zaměstnanců.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV