Z analýzy vyplynulo, že se jedná o dlouhodobě neřešený a vleklý problém, kdy jednotliví vládní ministři a Česká republika jako taková ignorují závazné evropské směrnice.
„Z vlastního uspokojení nevyburcovaly vládní elity ani opakované dopisy Komise v roce 2006, 2007 ani Rozsudek soudního dvora v roce 2010 o nesplnění povinnosti ČR zapracování evropské směrnice o posuzování vlivu na životní prostředí. Zatímco EU chrání svoje občany před negativními vlivy dopravních staveb, umožňuje občanům podílet se svými názory na připomínkách k výstavbě, ČR v zákoně o posuzování vlivů na životní prostředí ještě v roce 2015 vydá paragrafy, kde v přechodném ustanovení posvětí uznání EIA podle závadných a špatných zákonů, které Komise i Rada kritizovaly. Dopravní stavby, které jsou v počtu přes stovku, v ceně přes 250 miliard Kč mají tak EIA v roce 2016 podle zákona z roku 1992! Nemůžeme se potom divit, že sklízíme oprávněnou kritiku ze strany Evropské unie, odmítnutí financování takových staveb a současně nedůvěru a kritiku občanů,“ řekla na tiskové konferenci dopravní expertka Miloslava Pošvářová.
Hlavním problémem pro nás je, že my nemáme v rukách ten dopis evropské komise, na které stavby musí být ty posudky o vlivu na životní prostředí nové. Otázkou je, u kterých staveb požaduje EU nové posudky. Ten problém může být totiž takový, že komise nedá peníze na stavby bez nových EIA, což by znamenalo stopku pro ty všechny stavby.
„Podezříváme ministra za ANO, že chce vydávat peníze, které Evropskou unií nejsou schváleny a nebudou tak nikdy proplaceny. Ministr dnes může tvrdit, že je všechno v pořádku. Stavby se tak nyní uhradí ze státního rozpočtu, ale budoucí neproplacení těchto peněž z EU už půjde na hlavu následující vlády, ve které ministr Ťok už určitě nebude,“ uzavřel tiskovou konferenci předseda poslaneckého klubu Marek Černoch.
autor: PV