Venturová (Pro Prahu): Chybí komplexní dopravní koncepce Prahy

10.09.2014 12:45 | Zprávy

Naše hnutí Pro Prahu opakovaně zdůrazňuje, že Praha postrádá jednotný dopravní dokument, který by byl dostatečně detailní a měl koordinační charakter. Takový strategický materiál (v západoevropských metropolích nazývaný např. masterplán) obsahující cíle, nástroje a postupy včetně organizačních, rozpočtových a dalších opatření, hlavnímu městu citelně chybí.

Venturová (Pro Prahu): Chybí komplexní dopravní koncepce Prahy
Foto: Archiv hnutí
Popisek: Předsedkyně hnutí PRO PRAHU Petra Venturová

Už dříve o něm psal volební lídr Pro Prahu Zbyněk Passer zde. Podobně jako u Krajského plánu snižování emisí může dokument v návaznosti na územní plán obsahovat i závazné pokyny pro přípravu změny územního plánu či přípravu nového a lze jej dovést až do konkrétních úkolů a zodpovědnosti. V oblasti samostatné působnosti městu nic nebrání vydat takový dokument např. závaznou formou vyhlášky. Jen takové koncepce jsou transparentní, jejichž plnění mohou být kontrolována a vyhodnocována.

S promyšlenou dopravní koncepcí samozřejmě úzce souvisí ochrana životního prostředí ve směru dosažení radikálního poklesu škodlivých emisí a polétavého prachu v Praze. Základním předpokladem pro omezení výfukových plynů (vč. polétavého prachu z dieselových motorů bez katalyzátoru), resp. zredukování počtu motorových vozidel směřujících do centra Prahy, jsou naším hnutím Pro Prahu navrhovaná dopravní opatření systémová (dostavba obchvatu Prahy, zřizování parkovišť v rámci projektu P+R, širší zavádění tzv. chytrých semaforů, výstavba trasy D metra, provázaný systém řízení dopravy při využití nejmodernější telematiky atd.)

Dlouhodobě se podceňuje a zanedbává i problém polétavého prachu (tzv. PM10), který je extrémně škodlivý a ohrožuje každého Pražana a dle některých studií je na úrovni škodlivosti kouření. Na tento problém dlouhodobě upozorňujeme a byli jsme také první, kdo toto téma nadnesl. Drobný polétavý prach se vytváří primárně jako důsledek stavební činnosti, betonárek, cementáren a tak dále. Role aut v jeho šíření je taková, že ho dále rozvážejí. V tomto směru se lze inspirovat v zahraničních metropolích - např. v Londýně musí auta ze stavby být umyta aspoň vodou, aby prach nerozvážela. Dále je produkován výfukovými plyny starších aut bez katalyzátorů, což jsou dnes hlavně stará nákladní auta. Ty chceme dostat z centra města co nejrychlejší dostavbou Pražského okruhu.

Problém chceme řešit i pravidelným čištěním a kropením pevných ploch (ulic, silnic a chodníků), a to přednostně používáním průmyslové vody: jednak celý proces zlevní a bude i šetrnější k životnímu prostředí, neboť v současné době se kropí vodou pitnou, což bude již v blízké budoucnosti sotva myslitelné. Rovněž podpoříme nákup speciálních vozidel s čisticími filtry, které vzduch reálně čistí. Kromě pravidelného čistění ulic ale pomáhá také výsadba zeleně, což je způsob, který se osvědčil ve Vídni.

Více zeleně a parků v Praze

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PRO PRAHU

Jan Lipavský byl položen dotaz

Jak je možné, že někdo může zaútočit na infrastrukturu státu?

Jak to, že není lépe zabezpečena? Vy tvrdíte, že jste systém zdědil, ale to přeci není odpověď. Mohl jste ho změnit, posílit tak něco. A jak vůbec víte, že za útokem je Čína? A víte, čeho všeho se vlastně zmocnila? A ještě jedna věc, je pravda, že používáte Tik Tok, o kterém se ví, že je pod čínskou...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kordová Marvanová: Boj justice proti praní špinavých peněz

10:21 Kordová Marvanová: Boj justice proti praní špinavých peněz

Komentář na svém facebookovém profilu k bitcoinové kauze