Když byla nejtěžší koronavirová krize, byly orgány EU, včetně Evropské komise, pečlivě zalezlé. Maximálně zdržovaly uzavírání hranic mezi členskými státy. Viz případ letů do Itálie, jejichž zákaz si tehdy vláda ověřovala v Bruselu, jestli tedy vůbec "můžeme". Hodně životů v ČR pak zachránilo to, že už se příště vláda neptala. Jen co se krize zvolnila, už je hlavní starostí orgánů EU zase do všeho kafrat. Občas to ale vyznívá až komicky. Předsedkyně EK Ursula von der Leyen poté, co natočila převratné video, jak si správně umýt ruce, chtěla bránit rychlejšímu rozvolňování krizových opatření proti koronaviru, a to ve chvíli, když na ně členské státy začaly pomýšlet. Po nějaké době došlo k obratu, a přeplacení úředníci v Bruselu vyhotovili návod, jak rozvolňovat a otevírat hranice států. Tak například v něm radí, aby první otevřely hranice ty státy, kde už je situace stabilizovaná (?!?). Takže státy které to zvládly, otevřete své hranice státům, které to nezvládají. To zní jako návod na vyvolání druhého kola nákazy koronavirem.
Naštěstí EU nemá v oblasti zdravotnictví a zvládání epidemií pravomoc, takže může jen radit a tlačit na členské státy, aby se jejími radami řídily. Jak to dopadlo? Například pobaltské státy na nic nečekaly a otevřely si navzájem hranice už 15. května, když se to hodilo jim. Česká republika zatím rozumně vyčkávala, spíš stála o otevření hranic se Slovenskem, případně s Rakouskem. Jiné státy, kde situace ještě zvládnutá není, se ale hrnou do otevírání hranic se sousedy (Francie, Itálie, Německo) a tím dost míchají kartami. Jedná se o velké a tradiční státy, takže blokovat to nebude jednoduché. Kdyby to byly státy z východní části EU, tedy tzv. "newscomers", tak ty by byly bezpečně ignorovány.
Činnost EK se v této nelehké době ale neomezuje pouze na udílení "dobrých" rad, zároveň se věnuje své oblíbené činnosti, kárání hříšníků. Tentokrát si vzala na paškál naše Ministerstvo pro místní rozvoj a jím připravený zákon schválený ve stavu legislativní nouze a už platný, který zavádí možnost voucherů místo vrácení peněz za neuskutečněný turistický zájezd (zvaný „lex voucher”). EK vyhrožuje žalobou nebo finanční sankcí za neplnění. To, že zákon v praxi moc nefunguje, resp. se ho některé cestovky snaží obcházet, je něco, co si musíme řešit vnitrostátně. Ne na základě vyhrožování ze strany EK. Problém je zřejmě také v tom, že vouchery vymyslela i EK, ale až po nás, a ČR má již zákon přijatý.
EP za EK také rozhodně nezůstává pozadu. Aktuálně je tu výzva, aby „Evropská komise pečlivě posoudila, zda politická situace v České republice plně respektuje zásady právního státu, a aby přijala veškerá přiměřená opatření na ochranu právního státu jakožto jedné z klíčových zásad EU, pokud shledá, že je tato zásada skutečně ohrožena." Tím EP kryje záda EK v jejím šikanování členských zemí, zejména zemí formátu V4. Tedy dodržování zásad právního státu už má EK s podporou EP hlídat nejen v Maďarsku a Polsku, ale nově také v České republice. Ve výčtu už chybí jen Slovensko, na které jistě bude tento zvýšený dohled uplatněn v blízké době. Tato hra už má silný nádech frašky.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
koronavirus
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: PV