Vícha (ČSSD): Bohumín poslal do Prahy rezolutní NE říčnímu přístavu

04.07.2022 21:29

Zastupitelé Bohumína kategoricky odmítli, aby na území města vznikl přístav, o kterém se mluví v souvislosti se zvažovaným splavněním Odry pro nákladní dopravu vedenou z Polska do Ostravy.

Vícha (ČSSD): Bohumín poslal do Prahy rezolutní NE říčnímu přístavu
Foto: Daniela Černá
Popisek: Starosta Bohumína Petr Vícha na setkání Svazu měst a obcí ČR v Ostravě

Rezolutní NE likvidaci bohumínské přírody vyjádřili jednomyslně. Oficiální dopis s negativním stanoviskem město v pátek 24. června zaslalo ministerstvům pro místní rozvoj, dopravy a životního prostředí. 

Anketa

Vláda Petra Fialy dle vašeho mínění povládne (ptáme se od 30.6.2022)

95%
hlasovalo: 10975 lidí

Přestože vláda letos ujistila města a obce, že se kanál Dunaj-Odra-Labe stavět nebude, nejistota ohledně splavnění části Odry a vzniku přístavu s překladištěm v blízkosti polských hranic přetrvává. Bohumín se obává, že i v případě realizace pouhé části projektu by mohlo dojít k ohrožení ptačí oblasti a přírodní památky Meandry Odry.

„Postoj města je dlouhodobě stále stejný. Nechceme mít v územním plánu trasu kanálu, nechceme zbytečné zásahy do přírody. Stejně jako sousední Ostrava, s níž jsme o problematice jednali, jsme jasně deklarovali, že nechceme ani přístav. Na našem území je pro nás nepřijatelný,“ konstatoval starosta Bohumína Petr Vícha.

Oficiální stanovisko jednohlasně schválilo na svém posledním zasedání městské zastupitelstvo, a to napříč všemi politickými stranami. Bohumín jej formou oficiálního dopisu zaslal ministryni životního prostředí Anně Hubáčkové, ministrovi dopravy Martinu Kupkovi a ministrovi pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi. Na vědomí jej obdrželi i hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák a primátor statutárního města Ostrava Tomáš Macura.

Stát zastavil přípravy výstavby kanálu Dunaj-Odra-Labe letos na jaře, stále ale blokuje územní rezervy pro jeho výstavbu či pro realizaci splavnění části Odry v blízkosti státních hranic. „Každému musí být jasné, že vést obchvat meandrů přes Bohumín není reálné. Našim hlavním cílem je, aby tento nesmysl zmizel z územního plánu. Nejen celý kanál, ale i jeho část na česko-polském území, je z hlediska nákladů, dopadů na životního prostředí i případné efektivity mrháním peněz a zbytečným blokováním rozvoje obcí, které mají tu smůlu, že mu stojí v trase,“ doplnil Vícha.

Vedení města současně zpochybnilo argumenty příznivců přístavu. „Splavnění údajně potřebujeme k dovozu plynu, což je komické. Než bychom splavnili šedesát kilometrů Odry na polské straně a ještě vyřešili splavnění u nás včetně terminálu, tak by uplynulo minimálně dvacet let,“ podotkl starosta.

Jeden pokus o splavnění už za sebou Odra v Bohumíně má. V sedmdesátých letech minulého století vznikl improvizovaný přístav v blízkosti osady Kopytov. Po několika zkušebních plavbách vzal projekt za své kvůli nedostatku vody v řece. V historii se také počítalo s přístavem v městské části Vrbice. Loni ale zastupitelé schválili změnu územního plánu a rezervu pro přístav zrušili. „Do evropsky významné ptačí oblasti nelze přivést nákladní lodě se stovkami kontejnerů, které někdo musí v místě naložit do kamionů nebo vlaků. Takový prostor v Bohumíně nikde nemáme,“ uzavřel Vícha s tím, že pokud Polsko trvá na splavnění Odry a současně potřebuje kvůli dotacím mezinárodní účast na tomto projektu, ideálním řešením je přístav před soutokem Odry s Olší s napojením na dálnici hned za hranicí v ČR. I tak by se musel posoudit vliv na meandry.

Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

aktivistická politika STAN

To jste zhodnotil přesně, i já jsem z vývoje hnutí jako její (nyní už bývalý) volič zklamaný. Čím ale mslíte, že to je, že se tak odchílila od svých kořenů? Je za tím nové vedení?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hajnová (Piráti): Nemocnice Jihlava se v budoucnu rozroste o nový pavilon a parkovací dům

9:20 Hajnová (Piráti): Nemocnice Jihlava se v budoucnu rozroste o nový pavilon a parkovací dům

Největší připravovanou krajskou investicí v regionálním zdravotnictví je aktuálně projekt nového pav…