Vítková (KDU-ČSL): Podmínky otevření mateřských škol

30.03.2021 11:33

Zavřené mateřské školy vyčkávají na metodiku, za jakých podmínek budou po otevření fungovat.

Vítková (KDU-ČSL): Podmínky otevření mateřských škol
Foto: senat.cz
Popisek: Jaromíra Vítková
reklama

Ministerstvo školství o víkendu zaslalo mateřským školám do datových schránek dopis, v němž se uvádí, že ochranu úst musí mít ve školce všichni, děti roušku, pedagogové a další dospělí respirátor. Ředitelé si ještě chvíli počkají, než dorazí doprovodná metodika z ministerstva.

„Hlavním problémem rozvolňování je to, že ministerstvo školství centrálně (byť s dobrými úmysly) reguluje lokální epidemickou situaci, aniž by fakticky znalo místní epidemické, finanční a personální podmínky v každé mateřské škole. Lokální epidemická situace se neustále mění a to lze těžko centrálně řídit regulacemi, pro které není zajištěno financování,“ uvedla senátorka Jaromíra Vítková.

Institut pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA) již od loňského roku zpracoval několik studií a analýz fungování mateřských škol v době pandemie. „Překvapuje mě laxní přístup ministerstva, které má k dispozici studii ISEA Plán rozvolňování mateřských škol s podrobnou analýzou stavu epidemie včetně návrhů opatření založených na faktech, datech a reálné skutečnosti ve školkách a místo toho navrhuje opatření založená na dojmech,“ sděluje senátorka Vítková.

Doprovodná péče a charakter předškolního vzdělávání je jiný, než na základních školách. Velká část programu předškolního vzdělávání sestává ze zpěvu a pohybových aktivit, kde je zakrytí úst zcela nevhodné. Důležitým faktorem je délka pobytu dětí ve školce. Některé děti tráví v mateřince skoro 10 hodin denně. Ředitelky mateřských škol se ptají odborníků, zda jde skutečně o ochranu dětí a personálu, když děti musí roušku sundat několikrát za den, tudíž je její nošení fakticky jen po část dne. I větší dítě nebo dospělý člověk má problém v roušce vydržet. Dětem se špatně dýchá, nebo jim rouška nedrží na správném místě. Některé děti navíc nepoznají své oblečení, natož svou roušku. Docházelo by k záměnám.

Anketa

Je smrt Petra Kellnera ztrátou pro Českou republiku?

77%
11%
hlasovalo: 14211 lidí

„Návrhy Ministerstva školství na nošení roušek v mateřských školách mají zřejmě odvést pozornost od vážných problémů, s jakými se předškolní vzdělávání po celou dobu pandemie potýká. Všechna režimová opatření mají největší finanční dopady právě na mateřské školy,“ říká Vítková.

"Alarmující je zjištění ISEA, že pouze 14,4 % ředitelů mateřských škol předpokládá, že jim finanční dopady pandemie někdo vykompenzuje. 21,2 % neví a nedokáže ani odhadnout, zda školce finanční výpadky příjmů někdo nahradí. 64,4 % ředitelů mateřských škol vůbec nepředpokládá, že by jim byly finanční ztráty způsobené pandemií kompenzovány," uvedla Simona Weidnerová, předsedkyně ISEA a dodala "dopady pandemie na rozpočty obcí navíc sekundárně padají na rozpočty mateřských škol.

„Je nezbytně nutné, aby se Ministerstvo školství začalo zabývat daty a zaměřilo se na problémy financování předškolního vzdělávání, které od loňského března zůstávají zcela bez pomoci,“ apeluje na závěr senátorka Vítková.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Hlubuček (STAN): Díky re-use centrům se daří i v metropoli snižovat množství odpadu

7:37 Hlubuček (STAN): Díky re-use centrům se daří i v metropoli snižovat množství odpadu

V pražských re-use centrech se za půl roku pilotního provozu podařilo zachránit více jak 14 tun věcí…