Děkuji za slovo, pane předsedající. Já velice krátce odůvodním, proč dneska jsme navrhli projednat tento bod. Práce naší komise navazuje na dočasnou komisi, která fungovala v minulém období. Jejím úkolem bylo právě řešení těchto auditních zpráv, které vypracovala Evropská komise ve vztahu k v té době potenciálního střetu zájmu pana premiéra Andreje Babiše při čerpání miliardových dotací ze strukturálních fondů.
Nicméně teď nově, protože se od té doby udála nová skutečnost, a to ta, že na začátku prosince minulého roku Evropská komise opětovně zaslala reakci na stanovisko České republice k těmto zprávám auditním, kterých je více, tyto zprávy byly prezentovány na půdě Evropského parlamentu, kde je poslanci projednávali se zástupci Evropské komise, následně byly během několika dnů k dispozici ve veřejném prostoru na internetu. To znamená, bylo možné si tyto zprávy stáhnout a přečíst. My jsme samozřejmě nejdříve požádali ministerstvo pro místní rozvoj a další ministerstva, aby nám tu zprávu poskytly, aby to bylo dle nějakého standardního postupu. Nicméně opětovně jsme dostali reakci, že to není úplně možné, poskytovat takovéto zprávy. I tak jsme ale v rámci toho, že ta zpráva byla v angličtině k dispozici, tuto zprávu chtěli projednat. Udělali jsme první část, projednali jsme ji se zástupci ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva pro místní rozvoj. To, co vypadlo z toho samotného jednání, nás dovedlo k tomu, že je potřeba opravdu tady projednat tento bod, aby se mohlo vyjádřit i plénum Senátu k tomu, jaké jsou aktuální postupy úřadů a orgánů České republiky v této kauze.
Co bych první rád jako řekl, je to, že ministerstvo nám nějaké dokumenty poskytlo. Vám, jako senátorům, asi je ukázat můžu. Jenom abyste viděli, my jsme dostali části dokumentů, které jsou pro všechny na internetu dostupné, můžete si je stáhnout. Tak jsme dostali ten dopis, který vypadá takto. Můžu pokračovat dál. Některé věci tam začerněné nejsou samozřejmě, ale dostali jsme je, ale zároveň si je můžeme číst na internetu. Tak to byla jedna z těch prvních věcí. Nějaké dokumenty tam samozřejmě jsou, ale ty zásadní jsou takto poskytnuty. Tak jenom to je opětovné, co se nám tady děje v Senátu, že české úřady a ministerstva k nám přistupují tak, že před námi informace tají, i když to nemá žádnou logiku. Nicméně, jak jsem řekl, i tak jsme to projednali. K těm výstupům, byl tam pan náměstek z ministerstva průmyslu a obchodu, paní náměstkyně z ministerstva pro místní rozvoj. My jsme chtěli jenom dostat zpětnou vazbu, jak to je řešeno systémově. Řeknu jenom proč.
Na půdě Evropského parlamentu padlo to, že, a je to i v té zprávě, že takzvaná chybovost, to znamená, procento selhání, chyb v rámci ověřovaných vzorků těch auditů společností ovládaných panem premiérem ze strany Evropské komise je 67 %. To znamená, že v 67 % byly nalezeny nějaké chyby. Ať to jsou chyby v rámci střetu zájmů, případně nějakých jiných procedur, postupů ohledně zakázek a dalších věcí. To je docela zásadní věc. Standardní chybovost, já jsem auditor, mohu to kvalifikovat, pro veřejnou správu, kterou stanoví mezinárodní auditní standardy, které používá náš nejvyšší auditní úřad, kontrolní úřad u nás, jsou 2 %. Evropská komise používá chybovost v rozmezí 2 %. A pokud to je mezi 2 a 5 %, tak je to nějaký opět problém, ale dá se ještě řešit. Nad 5 % selhal systém. Takže, řekněme, 2 % pro celý svět, kde funguje veřejná správa, je selhání už systémové, větší. V tomto případě 67 %.
Když to shrnu, z toho systémového pohledu ty závěry jsou fatální. Společnosti, které byly ověřované, opravdu čerpaly v rozporu s právem v takto velkém rozsahu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV