Zajíčková (ODS): Pedagogický leadership je jedním ze stavebních kamenů změny českého školství

25.01.2023 6:34

Konference „Pedagogický leadership v ČR“ přilákala do Sněmovny klíčové aktéry českého vzdělávání

Zajíčková (ODS): Pedagogický leadership je jedním ze stavebních kamenů změny českého školství
Foto: ods.cz
Popisek: Renáta Zajíčková

Pedagogický leadership byl hlavním tématem konference, kterou ve spolupráci s organizací Učitel naživo a redakcí Řízení školy pořádala poslankyně Renáta Zajíčková (ODS). Dvanáct vybraných hostů přineslo v diskuzních panelech svůj úhel pohledu na toto aktuální téma – od leadershipu jako inovace ve vzdělávání, přes příklady z praxe z ČR i zahraničí, až po systémovou podporu a roli zřizovatele. 

Anketa

Kdo víc rozděluje společnost?

hlasovalo: 42148 lidí

„Pedagogický leadership je jedním ze stavebních kamenů změny českého školství. Ředitelům a ředitelkám musíme umožnit, aby velkou část své práce mohli věnovat vedení učitelů a soustavné práci na jejich rozvoji. Ředitelé s vizí, kteří ji dokáží propisovat do každodenního chodu školy, pak dokáží zajistit, aby děti do školy chodily rády a učení jim dávalo smysl,” komentuje hlavní téma konference pořadatelka Renáta Zajíčková (ODS), poslankyně a předsedkyně Podvýboru pro regionální školství a celoživotní učení.

Mezi 140 hosty se objevili akademici, politici, zástupci zřizovatelů, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Národního pedagogického institutu ČR a dalších organizací, ale i samotní ředitelé.

„Ředitelé a ředitelky v Česku nesou na svých bedrech velkou většinu rozhodnutí o tom, co se ve škole děje. Dovednosti, které zastřešuje pojem pedagogický leadership, jsou zárukou, že ta rozhodnutí budou dělat ve prospěch dětí a jejich učení,“ říká Martin Kozel, ředitel organizace Učitel naživo. Ta se, mimo jiné, zaměřuje na vzdělávání ředitelů v programech Ředitel naživo a Lídr školy.

„Nestačí jen ubrat administrativu, v ředitelně musí být člověk, který podporuje profesní růst učitelů, dává škole vizi, pro kterou získá všechny – včetně zřizovatele nebo rodičů. Proto je nezbytné schopnost pedagogického leadershipu zahrnout do přípravy na ředitelskou roli. Je skvělé, že to vnímají i politici a ministerstvo školství,“ dodal sociolog Kozel.

„Bez ohledu na to, kam chceme ve světle geopolitického a ekonomického vývoje náš vzdělávací systém za 10 nebo 20 let posunout, je ředitel ve fungování školy klíčový aktér a svými rozhodnutími může kvalitu vzdělávání žáků zásadně zlepšit už dnes. U veřejnosti téma pedagogického leadershipu zatím moc nerezonuje, to musíme změnit,“ dodává poslankyně Zajíčková (ODS).

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dostálová (ANO): Nad dopisy diváků aneb Autentické otázky voličů

12:06 Dostálová (ANO): Nad dopisy diváků aneb Autentické otázky voličů

Odpovědi na otázky voličů, publikované na svém veřejném facebookovém profilu