Zdechovský (KDU-ČSL): Evropská komise musí začít řešit stáčení kilometrů u automobilů

01.06.2018 7:36 | Zprávy

Zhruba polovina ojetých vozidel prodávaných v EU má stočený odometr. Šizeni jsou předně zákazníci, důsledky těchto podvodů ale mají negativní dopad také na bezpečnost provozu a na životní prostředí.

Zdechovský (KDU-ČSL): Evropská komise musí začít řešit stáčení kilometrů u automobilů
Foto: red
Popisek: Europoslanec Tomáš Zdechovský

Ve čtvrtek 31. května proto europoslanci na plénu potvrdili zprávu z vlastní iniciativy výboru pro dopravu (TRAN) o nutnosti řešení problematiky. Hlasování Komisi zavazuje k připravení celoevropské legislativy za využití osvědčeného belgického systému zvaného Car-pass a  speciálních aplikací přímo od výrobců, které mají znemožnit samotné stočení.

Průzkumy ukazují, že přetáčení kilometrů se týká zejména aut z dovozu. Zatímco u vozidel kupovaných přímo v zemi první registrace má upravený počet ujetých kilometrů jen zhruba 5 – 12 % z nich, u zahraničních prodejů tato pravděpodobnost strmě stoupá. Konkrétně v Česku je v takovém případě pravděpodobnost ošizeného tachometru až 80 %. „Snižování najetých kilometrů může podvodně zvednout cenu automobilu o 2 000 až 5 000 eur, při přepočtu na počet prodávaných ojetin na evropském trhu tak každoročně kupující přicházejí až o téměř 10 miliard euro,“ přibližuje rozsah problému se stáčením europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se řešením problematiky dlouhodobě zabývá.

„V současnosti je stáčení zakázáno ve 25 členských státech. Ve Francii můžete dostat až dva roky vězení, v Německu vysokou pokutu a 1 rok vězení. Přesto se v těchto zemích stáčení objevuje u zhruba 30 % aut a řešení přes různé sankce lze proto označit za neúčinné. Jediné dvě země, kde už tyto podvody prakticky neznají, jsou Belgie se systémem Car-pass a Nizozemí s podobným systémem Auto-pass,“ doplňuje dále Zdechovský a připomíná, že k 20. květnu spustilo systém na stejném principu také Slovensko. Už úvodní čtyřměsíční testovací provoz verze pojmenované ODO-pass přinesl snížení podvodů o více než 26 %, kdy poměr stočených aut klesl z 34 % na 10,6 %.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Dotace

Pane Zdechovský, opravdu myslíte, že nehospodárně s dotacemi nakládají jen na Slovensku, a že třeba ČR je v tomto svatá? Že se u nás nestaví z dotací spousta zbytečných a předražených projektů, viděla jsem třeba cyklostezku, co končí uprostřed pole nebo řadu dalších zbytečných projektů. A jsem přesv...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mašek (ANO): To už je klub náročného diváka

10:21 Mašek (ANO): To už je klub náročného diváka

Reakce na svém veřejném facebookovém profilu na zadržení „dárce“ bitcoinů státu Tomáše Jiřikovského