Zdechovský (KDU-ČSL): Evropská komise musí začít řešit stáčení kilometrů u automobilů

01.06.2018 7:36

Zhruba polovina ojetých vozidel prodávaných v EU má stočený odometr. Šizeni jsou předně zákazníci, důsledky těchto podvodů ale mají negativní dopad také na bezpečnost provozu a na životní prostředí.

Zdechovský (KDU-ČSL): Evropská komise musí začít řešit stáčení kilometrů u automobilů
Foto: red
Popisek: Europoslanec Tomáš Zdechovský

Ve čtvrtek 31. května proto europoslanci na plénu potvrdili zprávu z vlastní iniciativy výboru pro dopravu (TRAN) o nutnosti řešení problematiky. Hlasování Komisi zavazuje k připravení celoevropské legislativy za využití osvědčeného belgického systému zvaného Car-pass a  speciálních aplikací přímo od výrobců, které mají znemožnit samotné stočení.

Průzkumy ukazují, že přetáčení kilometrů se týká zejména aut z dovozu. Zatímco u vozidel kupovaných přímo v zemi první registrace má upravený počet ujetých kilometrů jen zhruba 5 – 12 % z nich, u zahraničních prodejů tato pravděpodobnost strmě stoupá. Konkrétně v Česku je v takovém případě pravděpodobnost ošizeného tachometru až 80 %. „Snižování najetých kilometrů může podvodně zvednout cenu automobilu o 2 000 až 5 000 eur, při přepočtu na počet prodávaných ojetin na evropském trhu tak každoročně kupující přicházejí až o téměř 10 miliard euro,“ přibližuje rozsah problému se stáčením europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se řešením problematiky dlouhodobě zabývá.

„V současnosti je stáčení zakázáno ve 25 členských státech. Ve Francii můžete dostat až dva roky vězení, v Německu vysokou pokutu a 1 rok vězení. Přesto se v těchto zemích stáčení objevuje u zhruba 30 % aut a řešení přes různé sankce lze proto označit za neúčinné. Jediné dvě země, kde už tyto podvody prakticky neznají, jsou Belgie se systémem Car-pass a Nizozemí s podobným systémem Auto-pass,“ doplňuje dále Zdechovský a připomíná, že k 20. květnu spustilo systém na stejném principu také Slovensko. Už úvodní čtyřměsíční testovací provoz verze pojmenované ODO-pass přinesl snížení podvodů o více než 26 %, kdy poměr stočených aut klesl z 34 % na 10,6 %.

U všech tří pass-systémů jde o to, že konkrétní vozidlo získá k technickému průkazu ještě speciální certifikaci ve formě průkazky, do níž se opisuje stav odometru pokaždé, když majitel auta navštíví STK nebo servis. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez průkazky neprodejné. Certifikace stojí od 3 do 7 EUR podle toho, jak podrobné údaje majitel vyžaduje. Další výdaje nejsou a nemusí se jezdit ani na žádné speciální kontroly jen kvůli odečtu. Administrativa navíc je tak minimální.

Komise by také dále měla vyžadovat po výrobcích, aby u automobilů rovnou využívali existující aplikace znemožňující stočení. Cena těchto systémů se pohybuje kolem jednoho eura. „Při hledání řešení jsme kladli maximální důraz na to, aby řešení byla levná a došlo jen k narovnání trhu momentálně deformovanému podvody,“ uzavírá Zdechovský a rozptyluje tak obavy některých lidí, že nová legislativa a její zavedení bude mít negativní dopad na růst cen automobilů.

Více informací:

1) http://www.tiskovky.info/tiskove-zpravy/slovensko-chce-rychle-vymytit-podvody-se-stacenim-kilometru - k situaci na Slovensku
2) http://www.zdechovsky.eu/novinky/vybor-pro-dopravu-schvalil-celoevropske-reseni-pro-boj-se-stacenim - podrobnosti k vlastní zprávě výboru TRAN, protože Komise odmítala problematiku řešit s odkazem na vlastní legislativy států
3) http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2018/615637/EPRS_STU(2018)615637_EN.pdf  - celoevropská studie k problematice stáčení (v AJ)
4) https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/factsheet_consumer_markets_scoreboard_2016_-_web_en.pdf - průzkum Evropské komise, z něhož vyplývá, že spotřebitelé si jsou přetáčení odometrů vědomi a prodej ojetých aut vnímají jako jedno z nejméně důvěryhodných obchodních odvětví

Tomáš Zdechovský

  • KDU-ČSL
  • Poslanec EP a člen předsednictva KDU-ČSL
  • europoslanec

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

střelba na FF

Dobrý den, kdy bude ukončeno vyšetřování střelby na FF? Netrvá vyšetřování nějak dlouho? A druhá věc, co mě zajímá je, zda stát nějak odškodnil nebo odškodní rodiny obětí? Já netvrdím, že za to stát může, ale je to to nejmenší, co můžete udělat.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Schillerová (ANO): Fialova vláda chce z Česka ostrov pracujících starců uprostřed Evropy

23:07 Schillerová (ANO): Fialova vláda chce z Česka ostrov pracujících starců uprostřed Evropy

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k důchodům.