Zdechovský (KDU-ČSL): Historie vozidla by měla být snadno dohledatelná i po nehodách

09.09.2018 17:06

V Poslanecké sněmovně se uskutečnil odborný seminář Car-Pass jako řešení podvodů na trhu s ojetými vozy. Během akce pořádané europoslancem Tomášem Zdechovským (KDU-ČSL) a místopředsedou parlamentního podvýboru pro dopravu Ondřejem Polanským (Piráti) se přítomní shodli, že belgické řešení, kdy má každý automobil vlastní certifikát původu, má smysl prosazovat i v České republice. Certifikace by dokonce mohla obsahovat nejen data o stavu najetých kilometrů, ale i záznamy o nehodách, opravách a výměnách důležitých komponent.

Zdechovský (KDU-ČSL): Historie vozidla by měla být snadno dohledatelná i po nehodách
Foto: red
Popisek: Europoslanec Tomáš Zdechovský

Belgické řešení představil poslancům výkonný ředitel Car-Pass Belgium Michel Peelman, který českému ministerstvu dopravy nabídl pomoc se zavedením jednoduchého, avšak velmi účinného systému car-pass do českého prostředí: „Podvody se stáčením jsou vážným problémem v celé Evropě, kdy jsou nejvíc ohrožené země, do nichž se ojetiny dováží ze zahraničí podobně, jako do České republiky. Efektivní národní systém přitom může být zaveden velmi rychle,“ popisuje Peelman, který během semináře zástupcům z ministerstva dopravy i Úřadu vlády doporučil, aby i oni začali tlačit na Evropskou komisi a co nejrychleji tak vznikl i nějaký celoevropský systém sdílení dat.

„Podobný systém funguje i na Slovensku a Slováci si jej nemohou vynachválit. Za prvních šest měsíců používání systému zde klesl počet stočených aut pocházejících z Nizozemí ze 42,6 % na 11,26 %. Přitom se dokonce zvedl počet dovezených aut, kdy očekávané bylo spíše snížení a dovoz ze zemí, kde ještě není vše kontrolované,“ doplňuje Zdechovský, který na semináři prezentoval i myšlenku, že by se při zavedení certifikace původu mohly zaznamenávat také údaje o nehodách a výměnách důležitých dílů. „Pokud už automobil bude mít k technickému průkazu navíc ještě tuto speciální certifikaci, nevidím důvod, proč do ní nezapisovat i třeba údaje o nehodách, protože i zde dochází k podvodům s historií jen proto, aby se auto mohlo podvodně prodat dráž,“ říká Zdechovský a upozorňuje, že v těchto případech se zvyšují i různá bezpečnostní rizika.

Tomáš Zdechovský

  • KDU-ČSL
  • Poslanec EP a člen předsednictva KDU-ČSL
  • europoslanec

„Už máme k tématice připravenou novelu, nejprve ale chceme pro prosazení zkusit oficiální cestu a vše proto probereme při jednáních podvýboru pro dopravu a následně u ministerstva dopravy. Už máme totiž zkušenost, že přes legislativní kolečko budeme moci návrh spíše prosadit,“ sděluje Polanský a dodává, že pokud se vše nepodaří vyjednat do roka, novelu předloží vládě napřímo.

V systému car-pass jde o to, že každé vozidlo získá k technickému průkazu ještě svou unikátní certifikaci (car-pass), do níž se opisuje stav počitadla pokaždé, když majitel auta navštíví STK, servis apod. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez certifikátu neprodejné. Certifikace stojí mezi 3 až 7 euro podle toho, jak podrobné údaje majitel požaduje. Žádné další výdaje nejsou a není nutné jezdit ani na speciální prohlídky jen kvůli odečtu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kalousek (TOP 09): Pekarová Adamová obětovala vliv ve vládě za reprezentativní funkci

13:09 Kalousek (TOP 09): Pekarová Adamová obětovala vliv ve vládě za reprezentativní funkci

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k demisi Heleny Langšádlové, ministryně pro vědu, výz…