Zemánek (ČSSD): Jak dál s tunely v ČR

22.05.2017 14:50 | Zprávy

Vzhledem k propadu stavební produkce inženýrského stavitelství prohloubeného zejména po r. 2013/2014 si budeme muset položit zásadní otázku, zda pokračovat v nehospodárnosti, která se projevuje tím, že Česká republika je jedinou zemí, která si sama nastavuje pravidla veřejného zadávání tak, aby v případě veřejných stavebních zakázek ztratila konkurenceschopnost ve srovnání s ostatními státy při čerpání dotací z EU.

Zemánek (ČSSD): Jak dál s tunely v ČR
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

ČR je pravděpodobně jediným státem, který si preventivně zajišťuje svými pravidly a přístupem při zadávání a kontrole veřejných zakázek krácení dotací. Tato pravidla navíc neumožňují, aby se veřejný stavební investor mohl chovat účelně, hospodárně a efektivně. Jak prozíravě uvedl v březnovém čísle časopisu Stavitel Ing. Petr Matyáš „Nemá smysl digitalizovat stavebnictví, pokud se nezamyslíme nad procesy a nad tím, jak dnes pracujeme". Vláda bude muset vyřešit zásadní otázku s cílem zvýšit efektivitu českého inženýrského stavitelství, a to jak dál, zejména s tunely v ČR, i po parlamentních volbách 2017.

Výstavba nových komunikací naráží často na problém velkého zásahu do krajiny a životního prostředí nejen člověka, ale i dalších živočichů i rostlin. Velmi šetrné k životnímu prostředí jsou obecně tunelové stavby. V místě tunelové stavby nedochází k rozdělení území jako na volné trase, takže zde tunelová stavba umožňuje zachování způsobu využívání krajiny a nepřerušuje migrační trasy zvěře. Podle současných vědeckých poznatků a platných metodik v ČR tunely umožňují nejlepší průchodnost území pro velké savce. Z hlediska krajinného rázu je vždy vhodnější delší tunel (zejména pod hlavním hřebenem pohoří) než větší počet kratších tunelů, protože zde dochází k minimalizaci zásahu do krajiny a tedy ovlivnění krajinného rázu.

Stranou pozornosti médií zůstávají provozní náklady tunelů

Podle zahraničních rozborů tvoří investiční náklady dopravních staveb (komunikací, dálnic) pouze 20 % celkových nákladů na provoz komunikace po celou dobu životnosti, která je 100 let. Takže do údržby, servisu a obnovy musíme vložit 4 x více nákladů než tvoří úvodní investice. U tunelů to bude zcela určitě ještě více, neboť součástí tunelového díla jsou také technologická vybavení, která mají omezenou životnost cca 8 až 15 let. Je třeba provést podrobné zdokladování všech provozních nákladů a jít cestou umenšení technologického vybavení v novém tunelu, neboť toto tam lze vždy dodatečně namontovat. Během životnosti díla ale nelze měnit velikost příčného profilu tunelu a obtížně stavebně rozšiřovat provozně-technický objekt, který se zpravidla nalézá u hloubené portálové části tunelu. Větší příčný profil (optimální) je vždy provozně a bezpečně výhodnější. Velikost příčného profilu je nejdůležitější podmínkou pro bezpečný a ekonomický provoz tunelové stavby. Např. u tunelové kategorie T 9,5 m lze většinu servisních a udržovacích prací v tunelu provádět při svedení dopravy do jednoho dopravního proudu. Takto lze vykonat až 90% objemu prací při zachování omezené dopravy ve vlastní tunelové troubě. Základní pravidlo bezpečnosti v tunelech je totiž včas determinovat, informovat, intervenovat (zajistit, oznámit, zasáhnout), a to během několika minut či lépe vteřin při nehodě nebo zejména při požáru.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. byl položen dotaz

Chápu vás dobře, že byste podruhé vstoupili do stejné řeky a šly do vlády s ODS?

Po tom všem, co o ní tvrdíte, že jsou to kmotři? A proč se vlastně po volbách vůbec nerespektuje vůle občanů, proč podle vás nemá šanci být premiér ten, kdo volby vyhraje? Babiše volit nebudu, ale přijde mi, že jsou stejně volby zbytečné, že si to vy politici pak stejně zařídíte po svém

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Premiér Fiala: Je otázka, nakolik to hnutí ANO myslí s obranou ČR vážně

23:00 Premiér Fiala: Je otázka, nakolik to hnutí ANO myslí s obranou ČR vážně

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k útoku ruských dronů