Zemánek (ČSSD): Teze k situaci ve stavebnictví

14.08.2016 11:45 | Zprávy

„Vláda zpracuje analýzu stávající projektové připravenosti a možnosti zahájení stavby, prověrku stavu zastavených staveb a možnosti jejich pokračování včetně podmínek financování. Objem prostředků do infrastruktury nebude vláda omezovat, ale bude se jej snažit účelně využívat, zejména v oblasti čerpání fondů Evropské unie.“, citace z Programového prohlášení vlády ČR.

Zemánek (ČSSD): Teze k situaci ve stavebnictví
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

O poklesu výkonu ve stavebnictví ke stejnému období loňského roku (leden až květen 2015) o 8,8% díky zpackané implementaci EIA, meziročnímu poklesu zadaných veřejných zakázek o 35 %, špatné koordinaci a komunikaci mezi ministerstvy, ale hlavně špatné stavební legislativě, která zejména v oblasti povolovacích procesů jde významně nad rámec směrnic EU toho bylo již popsáno hodně a „skutek utek".

Porada ekonomických ministrů Vlády ČR, která se konala dne 18. července 2016, měla na programu kontrolu plnění Akčního plánu na podporu hospodářského růstu a zaměstnanosti ČR. Zejména plnění cílů v oblasti rozvoje investiční výstavby bylo vyhodnoceno jako rizikové, což některé projektové manažery a investiční referenty na ŘSD pobavilo. Musím podotknout, že jsem s kolegy-odborníky v minulosti vždy oceňoval vyhlašovaný boj na poli snižování administrativní a časové náročnosti investičních procesů, který po prostudování rešerší a Monitorovací zprávy 2/2011 „Dodavatel analýzy systému financování dopravní infrastruktury", Fáze 1: Analýza systému dopravní infrastruktury z 15. 12. 2010 lze s odstupem času shrnout do věty: „Zůstáváme i nadále papežštějšími než papež".

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) – Národní orgán pro koordinaci krom jiného zodpovídá za probíhající transpozici Směrnice EP a Rady EU/52/2014 (EIA) a investiční referenti se začínají opět obávat, že vzhledem k neznalosti problematiky investiční výstavby u citovaného koordinátora dojde k dalšímu zvýšení administrativní a časové náročnosti při přípravě a realizaci projektů, jehož výsledkem bude opět ohrožení čerpání finančních prostředků EU na výstavbu dopravní infrastruktury pro období let 2014–2020, konkrétně u OPD II. MMR u tohoto programu navíc vyhodnotilo vysoké riziko u dopravních projektů, u kterých bylo vydáno stanovisko EIA před vstupem ČR do EU podle zákona č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, a navrhuje vzhledem k délce procesu posouzení EIA podle stávajícího zákona u staveb, u kterých nebyla uplatněna výjimka, jako poslední možné opatření k eliminaci rizika nevyčerpání finančních prostředků alokovaných ze strany Evropské komise jejich realokaci z OP Doprava do OP Životní prostředí. Touto realokací by měla být dotčena alokace prioritní osy 2 „Silniční infrastruktura na síti TEN-T, veřejná infrastruktura. Jednalo by se o cca 2 mld. Kč v rámci Fondu soudržnosti.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Martin Kupka byl položen dotaz

internet

Nepřijde vám absurdní, že je ještě dnes na mnoha místech problém s dostupností internetu? Sám teď tvrdíte, jak budete situaci řešit, ale proč jste tak nečinil dosud? Mimochodem, když bude ODS v příští vládě, budete jako ministr dopravy pokračovat? Protože objektivně vzato, jste asi nejlepší ministr ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Turek (Motoristé): Pokud něco chceme změnit, musíme se opřít o hlasy levičáků

10:21 Turek (Motoristé): Pokud něco chceme změnit, musíme se opřít o hlasy levičáků

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k rozložení sil na české politické scéně