„Mladá paní, haló. Tady máte pomeranč,“ podávají u libereckého nádraží ženě s dítětem oranžové ovoce. „A kdo vy jste?“ ptá se. „Sociální demokraté,“ odpovídají jí dárci. „Aha, tak proto rozdáváte,“ rozesměje se. „Ale děkuju.“ Je úterý 29. března a sociální demokraté v celé republice vyrazili do ulic. Stejné to je v Liberci, kde je lídryní kandidátky ministryně Michaela Marksová. I ona stojí v podvečer u petičního stánku za kvalitnější a rychlejší železniční spojení v Libereckém kraji, konkrétně na trase Liberec–Praha. A lidé procházející kolem na lákání sociálních demokratů, kde kromě ministryně je například i bývalý reprezentační skokan na lyžích a olympijský medailista Pavel Ploc, poměrně slyší a skoro každý oslovený petici podepisuje. Není divu. Mezi městem pod Ještědem a metropolí České republiky není přímé železniční spojení. Cesta vlakem trvá dvě a půl hodiny s přestupem v Turnově, kdežto autobusem se z Liberce do Prahy na Černý Most cestující dostane za 65 minut. Vlakem tedy do Prahy jezdí jen opravdu nejzavilejší skalní fanoušci železnic či ti největší odpůrci jízdy autobusem. „Já když sednu do autobusu, za chvilku potřebuju na záchod. Proto jednoznačně preferuji jízdu vlakem,“ svěřuje se seniorka při podpisu petice. Další, také senior, se hned k petičnímu stánku vrhá. „Zrovna jsem to absolvoval,“ vykřikuje nakvašeně.
Petiční výbor ve složení Michaela Marksová, Pavel Ploc, Pavel Svoboda v textu petice píší: „Žádáme prostřednictvím této petice o bezodkladné zlepšení železniční dopravy v Libereckém kraji a jeho napojení na republikovou železniční síť. Zejména žádáme o řešení kvalitnější a rychlejší železnice Praha–Liberec.“ Toto krajské město je totiž jediným městem nad sto tisíc obyvatel v České republice, které nemá kvalitní železniční spojení s hlavním městem, stejně tak to platí pro druhé a třetí největší město kraje, kterými jsou Jablonec nad Nisou a Česká Lípa. Současné železniční spojení pamatuje časy c. k. rakousko-uherského mocnářství. Bylo vybudováno v letech 1859–1872 a neprošlo modernizací a elektrifikací.
Je to velká investice, ale vyplatí se
Oranžoví petičníci požadují mimo jiné po vládě a Ministerstvu dopravy „objednávku alternativní přímé železniční dopravy Praha – Mladá Boleslav – Liberec od 10. 12. 2017, a to nejméně dva páry vlaků s možností přepravy imobilních cestujících. Proč, vysvětlila ParlamentnímListům.cz i Michaela Marksová. „Dobré železniční spojení mezi Libercem a Prahou je už dlouhá léta zásadní. Já například velmi ráda jezdím vlakem. Ale kdybych se měla rozhodnout, jestli pojedu z Prahy do Liberce vlakem, tak to je potom romantický výlet na celý den. Určitě bych vlak, bohužel, nemohla používat na nějaké rychlé spojení. Přitom ta vzdálenost je krátká,“ upozornila s tím, že Ministerstvo dopravy v této věci neudělalo nic. „Je to samozřejmě plán, který musí jít přes několik volebních období. Reálné to určitě je. Každá vyspělá země, která modernizovala jakýkoliv kus trati nebo stavěla, ví, že je to velká investice, která se ale dlouhodobě vyplatí. Česko je relativně bohatá vyspělá země. Takže když v tom příštím volebním období opravdu začnou seriózně přípravy, máme pak perspektivu, že se tak skutečně stane. Musí být ale zájem, který neskončí za čtyři roky,“ uvedla ministryně práce a sociálních věcí a místopředsedkyně ČSSD.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Oldřich Szaban