Zveřejněné výsledky hospodaření za rok 2019 ukazují, že Aero hospodařilo se ztrátou a ačkoliv společnost za loňský rok očekávala až dvonásobný nárůst tržeb a návrat do černých čísel, změna se nekoná. Na vině může být především špatná strategie bývalého vedení, které vsadilo vše na výrobu a vývoj cvičného letounu L-39 NG a zrušilo veškeré ostatní civilní programy, na kterých Aero stavělo.
Vlastník Aera, skupina Penta Investments, viděla řešení v prodeji továrny do maďarských rukou, jmenovitě Andráse Tombora, člověku blízkému premiéru Orbánovi. Ačkoliv ÚOHS schválil transakci už loni v říjnu,Tombor není schopen refinancování zajistit a obchod se odkládá.
Ani další předpokládaný menšinový vlastník Aera, zbrojařská firma Omnipol, Aeru nepomohl. Ze všech slibovaných zakázek do zahraničí zatím žádná pořádně nevyšla. Přitom Omnipol loni na podzim sliboval, že do konce roku bude mít dva nové kontrakty na L-39NG.
Dlouhé roky Omnipol prezentoval svůj úspěch prodejem letounů pro senegalské vojenské letectvo. Přestože již na začátku roku 2018 byla uzavřena předběžná dohoda o prodeji 4 kusů letounů, dodávky pro Senegal jsou v tuto chvíli odsunuty na neurčito. Na vině je nedořešené financování celého projektu.
Dá se spekulovat, že optimistická tvrzení o nových zákaznících pro L-39NG byla především PR, které mělo ovlivnit banky k financování prodeje Aera. Není ale divu, že se banky do financování prodeje ztrátového podniku nehrnou, a to i ačkoliv patří Česká republika mezi pouhých devět zemí, které dokáží kompletně vyvinout a postavit vojenský proudový letoun.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Barbora Richterová