Nové tendry na dopravce připravuje jak Ministerstvo dopravy na rychlíky, tak kraje. Některé z nich předběhly dobu a pomocí soutěží vybírají dopravce již nyní - jako kraj Liberecký, Plzeňský, Jihomoravský či Ústecký.
V Ústeckém kraji je příprava v plném proudu a již probíhá i první vyhodnocení soutěží na dlouhodobé zajištění dopravní obslužnosti kraje veřejnými službami v přepravě cestujících veřejnou linkovou dopravou v letech 2015 až 2024. Posledním dnem roku 2014 totiž končí platnost osmiletých smluv o závazku veřejné služby ve veřejné linkové dopravě k zajištění základní dopravní obslužnosti části území Ústeckého kraje.
Ústecký kraj přistoupil k náročné reorganizaci dopravního systému a následnému vypsání tendrů na nové dopravce vůbec jako první kraj v České republice již na přelomu roku 2006 a 2007 za přispění advokátní kanceláře Weil, Gotshal & Manges. Ta se velkým dílem podílí na řešení sporu týkajícího se Dopravního podniku Ústeckého kraje (DPÚK), jenž z asi 80 % autobusovou dopravu v závazku veřejné služby v Ústeckém kraji do roku 2006 zajišťoval.
Takový podíl na dopravě znamenal vlastně monopol a podle toho také vypadal celý systém rozhodování o dopravní obslužnosti v kraji. Jakmile se krátce poté podařilo ukončit vztah s nevyhovujícím dopravcem DPÚK, což nepřímo potvrdilo svým rozhodnutím i Ministerstvo vnitra, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Městský soud v Praze a nedávno také Nejvyšší správní soud, vypsal Ústecký kraj 24 separátních koncesních řízení pro zajištění dopravní obslužnosti Ústeckého kraje autobusovou dopravou v režimu závazku veřejné služby pro roky 2007–2014. A nyní, s blížícím se koncem stávajících smluv, se opět první tři oblasti Ústeckého kraje dočkaly na základě transparentní soutěže zcela nových podepsaných smluv s novými autobusovými dopravci, které jsou platné od roku 2015 na deset let a zajišťují občanům kraje veřejnou dopravu moderními autobusy. Společnost Autobusy Karlovy Vary, a. s. vysoutěžila oblast Chomutovska a Šluknovska, v Dolním Poohří bude jezdit ČSAD Slaný, a. s.
„Noví dopravci od 1. ledna 2015 nasadí moderní autobusy, vyrobené po 1. 7. 2014, které budou nízkopodlažní, s nástupovou plošinou pro kočárky či invalidní vozíky, s možností náklonu pro snadnější nástup, celoročně klimatizované, s hlasovým informačním systémem, vnitřním displejem a elektronickými informačními tabulemi. Autobusy budou v celém kraji v jednotném designu se zelenou karoserií,“ sdělila Magdalena Hanáčková, tisková mluvčí Ústeckého kraje.
Anketa o nejlepšího dopravce
Kraj letos také pořádá již šestý ročník ankety veřejnosti Ústeckého kraje o nejlepšího dopravce roku. V říjnu byla anketa oficiálně spuštěna a vyhlášení všech kategorií Dopravce roku 2013 bude následovat v polovině prosince. Nejlepším dopravcem Ústeckého kraje v roce 2012 byla cestujícími zvolena společnost Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova. Na druhé příčce se umístila společnost Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, třetí pozice patří autobusovému dopravci BusLine. V pátém ročníku ankety Dopravce roku 2012 hlasovalo více než 2200 cestujících.
„Výsledky ankety jsou pro Ústecký kraj významným indikátorem spokojenosti občanů s jednotlivými autobusovými a železničními dopravci,“ uvedl Jaroslav Komínek, radní Ústeckého kraje pro oblast dopravy. Od roku 2006, kdy se v Ústeckém kraji začali transparentně jednotliví noví dopravci soutěžit v rámci vypisování veřejných tendrů, se mnohé v dopravě zlepšilo.
O soutěžích se mluví i v ostatních krajích už několik let, podle výsledků a průběhu soutěžení se snad nejen v Ústeckém kraji začíná blýskat na lepší časy.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ahe