Nová dálnice D3: Zmatek nad zmatek a státu je to asi fuk, rozčilují se řidiči

26.07.2013 21:15

Česko se prý může „chlubit“ tím, že má zase o pár desítek kilometrů delší dálniční síť. Jde o stěžejní dálnici D3 mezi Prahou a jihem Čech. Před měsícem se do předběžného užívání otevřel 25kilometrový úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Právě ten je vzorem toho, jak laxní je Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic i Policie ČR. Dostat se totiž pro řidiče jedním či druhým směrem je doslova pátrací akcí.

Nová dálnice D3: Zmatek nad zmatek a státu je to asi fuk, rozčilují se řidiči
Foto: Radek Kraus
Popisek: Dálnice D3

Na to, že se k takovým stavbám jako jsou dálnice, vyjadřuje mnoho institucí, a na to, že na slavnostní otevření přijeli zástupci státu, ŘSD, Policie ČR atd., se jeví, že je jim zcela jedno, zda je dálnice dobře funkční, přehledná pro řidiče a zda je dobře značená. Zjištění nejen serveru ParlamentníListy.cz, ale i řady řidičů, je katastrofální. D3 připomíná spíš špatně značenou okresku.

„Hned po prvním projetí jsem našel asi šest nedostatků, které museli vidět policisté i zástupci ŘSD, pokud by se dívali. Nejde jen o kosmetické vady, chybějící svodidlo nebo oplocení, to je jasné, že se bude dodělávat. Navíc něco tak idiotsky značeného můžeme mít zase jen my tady na jihu Čech,“ rozčiluje se řidič z povolání Martin Šnajdr, který jezdí trasu mezi Táborem a Budějovicemi třikrát týdně.

Chybí značené nájezdy na dálnici!

Jak on, tak další nejméně čtyři řidiči upozornili ParlamentníListy.cz na to, že chybí základní věci jako směrovky, které řidiče ve městech Tábor, Planá nad Lužnicí či Soběslav na D3 navedou. K tomu je ale dálnice stavěna, aby ji lidé využívali a eliminoval se tak provoz na silnicích vedoucích přes města. To bylo smyslem části D3 na Táborsku, protože města jako Planá nad Lužnicí a Soběslav trpěla přemírou dopravy. Příliš od vozidel si ale nyní neoddychnou. Aut je tam nyní méně, ale nejde o zásadní pokles.

Řidiči nežijící v těchto městech se po části dálnice do měst dostanou, jak ale na ni mají najet, už nevědí. „Jezdil jsem, přísahám, dvacet minut, než jsem v Soběslavi našel nájezd na dálnici, a to jsem se ještě málem dostal do protisměru. Policajtům je to jedno, ŘSD i všem. Vždyť takové zmatečné značení se nevidí,“ upozornil starší řidič, který nechápe, že někdo něco takového může uvést do provozu.

Už samotný nájezd na dálnici u Tábora ve směru na České Budějovice znamená zmatek. Pokud chce někdo jet směrem na krajské město, musí projet první kruhový objezd u motorestu, pak druhý, aby na tom druhém zjistil, že na prvním měl odbočit, protože značka je jen z druhé strany.

ŘSD přebírá dálnici rok?!

„My tu dálnici teprve vlastně zprovozňujeme, a dálnice se přebírá rok. Mohou tam být dílčí nedodělky a nedostatky, které se právě postupně odstraňují. Každá taková stavba se musí doladit, navíc tato část dálnice je stále zatím ve formě předběžného užívání,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Jenže stav „předběžného užívání“ neznamená, že tam nebudou dopravní značky. To by tam nemusely být žádné, ani s omezenou rychlostí. Chybí u měst a obcí zcela zásadní značení, což  způsobí to, že se na dálnici řidiči nedostanou, či najedou špatně. Problém je někdy i se sjezdem z dálnice, či značením trasy.

„Například od Českých Budějovic až k Táboru se řidiči nikde nedozvědí, pokud to neznají, že jedou na Tábor. To může být problém třeba pro cizince. Tábor je druhým největším jihočeským městem. Motoristé se dozví, že jedou na Jindřichův Hradec či Prahu, ale to, že jedou na Tábor, se dozví až u sjezdu na Tábor,“ diví se řidička Veronika Rosolová, která také nechápe neschopnost ŘSD, případně dalších institucí, zcela přehledně informovat motoristy.

Neschopnost nebo zajištění kšeftu?

Dalším problémem je ve směru od Českých Budějovic na Prahu další paradox. Pokud řidiči pojedou jen na Tábor a neznají situaci u motorestu, pak sjedou z dálnice až u Chotovin, což je zhruba šest kilometrů za Táborem. Dříve je to totiž nepustí.

„Už asi rok a půl se tu rekonstruuje táborský obchvat, který slouží jako část D3. Dělají tam šnečím tempem, protože původně udělanou část silnice někdo za těžké peníze odbyl, a tady se nikdo ani neobtěžuje informovat řidiče, že sjezd na Tábor – Čekanice není možný. Lidé dojedou až do Chotovin, tam se otočí a jedou zpět. Co ale mimo to může někdo patlat rok a půl na rekonstrukci povrchu asi dvoukilometrového úseku, nechápu. Asi by se na to měl pan ministr dopravy, který si chce posvítit i na rekonstrukci D1, také podívat,“ vzkazují řidiči novému ministrovi dopravy Zdeňku Žákovi.

Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic je dobré podněty směřovat vedení pobočky ŘSD v Českých Budějovicích, či spíš řediteli Miloslavu Ouředníkovi, radí alespoň mluvčí. Zároveň jej hájí tím, že „pan ředitel dálnici D3 na jihu Čech projíždí téměř denně a sleduje situaci a snaží se i sám odhalovat nedostatky“. Alespoň tak zní slova mluvčí ŘSD.

Kdyby tomu tak ale bylo, tak takový základní nedostatek, jako je dostatek dopravních značek, které mají za cíl navést řidiče na dálnici a ne naopak je vést po „staré cestě“, by odhalil jedna dvě.

Jak moc kvalitní dálnice je, to ukáže budoucnost

„Kdyby páni ředitelé, manažeři a všichni tihle dobře státem, tedy námi, placení papaláši pracovali a přemýšleli hlavou a selským rozumem, vypadalo by to tady jinak. To ani nemluvím o tom, že už teď je vidět, jak je asi D3 pěkně odfláknutá, místy zvlněná a jen čekám, do kolika let se bude D3 mezi Táborem a Veselím rekonstruovat, stejně, jako tomu už druhým rokem je na táborském obchvatu." tvrdí řidič.

Cena 25kilometrového úseku vyšla na 10,5 miliardy korun. Kdy se začne stavět další část dál na České Budějovice, a opačně dál na Prahu a následně rychlostní silnice od Budějovic směrem na hranice s Rakouskem, je ve hvězdách.

„Tuhle otázku neumím zodpovědět, stejně jako na tu, kdy by více než 170kilometrový úsek z Prahy až na hranice mohl být kompletně dokončen. Na to vám teď nikdo reálně neodpoví,“ dodává senátor za ODS a předseda Sdružení pro stavbu D3 Pavel Eybert.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radek Kraus

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…