Bakala má pěkný barák? Zemane, tyhle hlášky vedou k nenávisti k bohatým, varuje prezidenta ekonomka

09.04.2014 15:52

Skandinávský model ekonomiky, o němž ve svém vystoupení na ekonomické konferenci hovořil prezident Miloš Zeman, není podle analytičky Markéty Šichtařové v Česku možné technicky zavést. K útokům hlavy státu na podnikatele Zdeňka Bakalu pak uvádí, že pokud budeme poštvávat proti konkrétním jménům, povede to pouze k tomu, že u nás poroste sociální pnutí a nenávist vůči úspěšným lidem.

Bakala má pěkný barák? Zemane, tyhle hlášky vedou k nenávisti k bohatým, varuje prezidenta ekonomka
Foto: Hans Štembera
Popisek: Prezident Miloš Zeman

Na ekonomické konferenci s názvem „Úspěchy a otazníky české ekonomiky v posledním čtvrtstoletí“, kterou pořádá sdružení Czech Top 100, vyslovil ve svém úvodním projevu prezident Miloš Zeman mimo jiné přání, abychom směřovali ke skandinávskému modelu vysokých daní a měli odvahu k velkým investičním projektům. Podle ředitelky nezávislé analytické a konzultační společnosti Next Finance Markéty Šichtařové však není u nás jeho zavedení technicky možné.

Potíž je v tom, že tento model je umožněn specifikem skandinávských zemí. „Jejich ekonomika je založena na kauzalitě. Mají velké zásoby nerostného bohatství, které vyvážejí i sami spotřebovávají, díky tomu mají vysoce přebytkovou platební bilanci a díky tomu i velice silnou měnu. Jejich státní kasa má poměrně vysoké příjmy, které si ukládají na specifickém účtu, na němž si střádají na budoucnost. Ne v každé zemi je tohle technicky možné,“ říká pro ParlamentníListy.cz Markéta Šichtařová.

Zvýšení daní by v Česku zmrazilo ekonomickou aktivitu

Upozorňuje na to, že Česká republika je úplně jiný typ ekonomiky. „My máme v podstatě nulové přírodní bohatství a místo toho jsme země velice průmyslová, která je zaměřena silně na export, nikoli tedy přírodního bohatství, ale výrobků, které mají vysoký podíl přidané hodnoty, naší vlastní práce a vlastní technologie. Takže v tomhle typu ekonomiky není tak úplně technicky možné hned přijít s tím stejným modelem jako mají ve Skandinávii,“ podotýká analytička.

V naší zemi by to nefungovalo, zvýšení daní by u nás nevedlo automaticky k vyššímu blahobytu obyvatel, kteří by měli díky sociální politice vyšší životní standard. „U nás by to vedlo k tomu, že by ihned došlo ke zmražení aktivity, která vede k výrobě. Když se ve Skandinávii zvýší daně, tak sice také omezují ekonomickou aktivitu, ale ne tak silně, jak by to bylo paralyzující pro nás. Protože u nás by to v tu chvíli totálně zabilo jakoukoli průmyslovou výrobu, na které jsme závislí,“ tvrdí Markéta Šichtařová.

Skandinávský model se k nám implantovat nedá

Přitom připomíná, že česká ekonomika je závislá na konkurenceschopnosti našich výrobků, které musí být relativně levné. „Proto pro nás není cestou, abychom měli jako skandinávské země drahou vlastní měnu, vysoký její kurz. Naopak potřebujeme mít levnou korunu, abychom měli jakoby cenově podhodnocené naše výrobky a byli je schopni prodávat na světových trzích. Je to úplně inverzní přístup. Proto by to u nás nefungovalo a nedá se to k nám automaticky implantovat,“ vysvětluje šéfka analytické společnosti Next Finance.

Prezident Miloš Zeman si ve svém vystoupení pochvaloval, že se nenaplnily xenofobní úvahy o tom, že nás vykoupí zahraniční kapitál. Podle něj se stal pravý opak a došlo k expanzi českého kapitálu. Z malých podnikatelů se stali střední, z některých středních velcí. Viditelným projevem expanze českého kapitálu je pak to, že je Petr Kellner schopen koupit společnost Telefónica, i když ne každá expanze kapitálu se musí vydařit, jak ilustroval na příkladu promarněné pětimiliardové investice společnosti ČEZ v Albánii.

Prezident označil agenturu CzechInvest za impotentní

„Nikdy jsem se neztotožňovala s obavami, že nás někdo vykoupí. Vždy jsem říkala: ´No a co, když zahraniční kapitál koupí náš domácí podnik, tak to ještě neznamená, že by Češi přišli o práci a že by se české ekonomice vedlo hůř. Naopak se jí povede líp, protože sem přijdou cizí peníze.´ Není třeba se strachovat, naopak je fajn, že sem přichází cizí kapitál. A s tím názorem o expanzi českého kapitálu bych celkem souhlasila,“ konstatuje pro ParlamentníListy.cz Markéta Šichtařová.

Velké kritiky se od hlavy státu dostalo agentuře pro podporu podnikání a investic CzechInvest. Miloš Zeman ji označil za impotentní s tím, že vůbec malým a středním podnikatelům nepomáhá a dokazoval to například na své zahraniční cestě do Izraele, jíž se zúčastnilo 80 českých podnikatelů, ale tato státní organizace se do ní vůbec nezapojila. Prezident připomněl časy, kdy stál v čele CzechInvestu Martin Jahn, a to agentura podávala obdivuhodné výkony.

V recesi není komu pomáhat, firmy nemají potenciál se rozvíjet

Podle analytičky Markéty Šichtařové nelze jen tak říct, jak si agentura počínala, podle toho, kdo stál v jejím čele, protože je nutné si také uvědomit stav ekonomiky. „Dnes, když máme tak vysokou nezaměstnanost, jakou máme, a když se ekonomika teprve dostala z recese, v níž jsme ještě po velkou část loňského roku byli, tak podniky prostě nemohly expandovat. Měly samozřejmě obavy z dalšího vývoje, a proto ani nemohly najímat nové zaměstnance,“ poukazuje Markéta Šichtařová.

V ekonomicky horších časech tak bylo úplně nemyslitelné, aby si firmy budovaly nějaké rozvojové projekty a chodily si pro podporu k CzechInvestu nebo k CzechTradu. „Vždyť to by byla svým způsobem sebevražda něco rozvíjet. Nedá se tak říct, že podle toho, kdo stojí v jejím čele, tak podle toho podává agentura nějaké výkony. Jde o to, že pokaždé je ekonomika v jiné růstové fázi. Když jsme v recesi, tak prostě ty agentury nebudou dělat téměř nic, protože nebudou mít komu pomáhat, když podniky nebudou mít potenciál se rozvíjet,“ poznamenává analytička.

Při šumavském bunkru a anticeně pro NWR zvonilo Babišovi v uších

Miloš Zeman během svého vystoupení také prohlásil, že si váží podnikatelů, kteří své zisky investují zpět do firem a ne do nákupu luxusního zboží. „Vzdávám čest baťovským, ne koženým podnikatelům,“ uvedl doslova. Ti druzí jsou prý lidé, kteří nedokáží přesvědčit svými schopnostmi, ale cítí potřebu přesvědčovat aspoň svým majetkem. A zmínil při tom šumavský bunkr Zdeňka Bakaly v Modravě. O Bakalovi prezident mluvil už v úvodu, kdy zmínil potřebu zavést podnikatelskou anticenu, na níž by viděl vhodného kandidáta ve společnosti NWR, která vlastní OKD.

Podle ředitelky Next Finance Markéty Šichtařové se podnikatel v každém stadiu vývoje ekonomiky, ale i v každém byznyse zachová jinak. „Tyto hlášky, kdy budeme poštvávat proti konkrétním jménům jako těm ´výkladním skříním české ekonomiky´, těm bohatým lidem, povedou pouze k tomu, že u nás bude vznikat sociální pnutí a nenávist vůči úspěšným lidem. Jsem vždy striktně proti tomu takhle ukazovat prstem na někoho a říkat ´Hele, on má pěkný barák´. Tak si na něj asi nějakým způsobem vydělal,“ uvádí analytička.

Pro investování do firmy záleží i na délce její existence

„Mně je samozřejmě jasné, odkud asi vítr fouká. Je tu snaha propojit to s OKD a ukázat kontrast, že ti lidé, kteří jsou zaměstnaní v OKD, na tom nejsou zrovna moc dobře. Ale to se, bohužel, směšují jablka s hruškami,“ upozorňuje Markéta Šichtařová s tím, že navzdory apelu hlavy státu je na každém podnikateli, jak své peníze investuje. Přitom si dokáže představit dva velice úspěšné podnikatele, z nichž jeden bude veškeré vydělané peníze vracet do podnikání a druhý je bude spotřebovávat. A přesto budou oba úspěšní, protože každý z nich bude pracovat v úplně jiném odvětví.

Když je firma ve třetím, čtvrtém roce své existence, tak je potřeba do ní investovat, aby se rozvíjela. „Ale když to bude firma, která je už dvacet let zajetá, a navíc se ještě ekonomika bude nacházet ve stadiu poklesu a stagnace, tak asi nebude rozumné peníze do firmy investovat, ale bude rozumné je nechat někde stranou. Dejme tomu nakoupit pozemky a třeba za dva roky je prodat a peníze vložit zpátky do podnikání,“ připomíná Markéta Šichtařová, že se podnikatel musí neustále poohlížet po příležitostech, které mu peníze nejlepším způsobem zachovají.

Nedá se paušalizovat o těch, co reinvestují či spotřebovávají, jako dobrých, či ne

Stejně jako u agentury CzechInvest proto zdůrazňuje, že ne všechna období ekonomiky jsou vhodná pro reinvestici peněz do firmy. „Takže takhle mluvit paušálně, to je spíš taková snaha o určitý populismus a rozhodně se tak nedá paušálně mluvit o všech lidech a o všech firmách. To, že prezident opakovaně poukázal na Zdeňka Bakalu a na nikoho dalšího z těch, kteří mají velké majetky, tak to vypadá, že to je opravdu snaha právě v souvislosti s OKD na něj ukázat nějak specificky. Neřekla bych přímo pranýřovat, ale něco v tom smyslu,“ dodává pro Parlamentní Listy.cz ředitelka společnosti Next Finance Markéta Šichtařová.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

14:01 Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

Nejsou banány a jejich cena roste. V plzeňském supermarketu došla leckterým Čechům slova, případně v…