Co s reklamou na alkohol? Televize spoty pustily i po vyhlášení prohibice

16.09.2012 9:09

Česko kvůli otravám metanolem v pátek zakázalo prodej a nalévání tvrdého alkoholu. Ten by neměli prodejci ani nikde vystavovat. Je však paradoxem, že sotvaže toto nařízení ministra zdravotnictví vešlo v platnost, tuzemské komerční televize i tak odvysílaly reklamu na alkohol, a to zřejmě bez nějakých skurpulí. Na to, jak by se dala v případě prohibice zakázat i tato reklama totiž prý nepamatuje zákon.

Co s reklamou na alkohol? Televize spoty pustily i po vyhlášení prohibice
Foto: Hans Štembera
Popisek: Lahve vína, ilustrační foto

Na to, jak by se dala v případě prohibice zakázat i tato reklama, totiž prý nepamatuje zákon. 

Je libo Pražskou vodku, vodku Amudsen, či se chcete „dotknout slunce“ s Metaxou? Ještě včera pozdě večer představu nalité skleničky v myslích lidí bylo možné vykouzlit prostřednictvím televizních reklamních spotů. A to přestože v tu dobu již platil zákaz prodeje a nalévání tvrdého alkoholu nad dvacet procent na celém území republiky. Zatímco tak obchodní řetězce začaly okamžitě stahovat alkohol z prodeje a zákaz respektovali i oslovení provozovatelé restaurací, jak vidno na propagaci alkolholu se nařízení od ministra zdravotnictví Leoše Hegera nevztahuje.

Anketa

Myslíte, že je správné, aby v televizích byla vysílána reklama na alkohol, když ho obchodníci museli stáhnout z prodeje i výkladů?

hlasovalo: 145 lidí

„Ani nemůže. Ministerstvo zdravotnictví opravdu nemůže vysílání nějakých reklam zastavit. Tam funguje nějaký smluvní vztah mezi zadavatelem reklamy a vysílatelem reklamy. Tuto věc tedy nemůžeme my zakázat, jen jsme krátkodobě zakázali prodej tvrdého alkoholu,“ vysvětlil ParlamentnímListům.cz tiskový mluvčí ministerstva zdravotnictví Vlastimil Sršeň.

Ministerstvo: My na reklamy nemůžeme

Podle něj se touto věcí nebude resort zaobírat ani v budoucnu. „To je opravdu věc těch televizí. Ministerstvo nemá žádné páky, aby nějak vysílání – byť reklam na alkohol – zakázalo,“ dodal k tomu mluvčí.

SLEDUJEME téma: Metylalkohol

ParlamentníListy.cz se ale snažily hned ráno získat podrobnosti k těmto smluvním vztahům od samotných zástupců televizí. Redakce oslovila čtyři televize – Českou televizi, televizi Nova, FTV Prima a TV Barrandov. Žádná z nich ale do odpoledních hodin během víkendu nereagovala -  telefon v jejich kancelářích nikdo nebral a na zaslané e-maily také nikdo neodpovídal. Omlouvá je ale fakt, že Heger zákaz prodeje alkoholu vyhlásil v pátek večer a nyní si většina kompetentních manažerů zřejmě užívá dva dny volna.

Reklama na alkohol? To je nešťastné

„Myslím, že Rada pro televizní a rozhlasové vysílání se touto věcí bude zabývat hned v pondělí,“ uvedla ovšem k tomu pro ParlamentníListy.cz Ivana Levá z KSČM. Ta je členkou sněmovního podvýboru pro kulturu a místopředsedkyní volebního výboru, kam se převedla mediální legislativa stálé komise pro sdělovací prostředky.

„ I když zákon reklamu na alkohol nezakazuje, tak v současné době, kdy je tady nařízení ministra zákaz prodávat alkohol, umístit tuto reklamu na oči všem, je skutečně nešťastné. Proto se domnívám, že se tím bude určitě velká mediální rada, tedy Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, zabývat. Bylo by třeba, aby z toho byly vyvozené důsledky,“ poznamenala dále rozhořčeně Levá.

Podle ní je ale těžké dát pokutu televizi za něco, když neporuší zákon - a on zákon zřejmě v této věci ani porušen nebyl. „V zákonu se totiž nepamatovalo na to, že nastane situace prohibice. S tím nikdo v zákonodárství nepočítal. Tam ta reklama tak není ničím zakázaná. Nicméně by se stát nemělo, aby se v této výjimečné chvíli reklama na alkohol vysílala,“ uvedla dále poslankyně na konto televizí. Zdůraznila, že když je třeba rada za odvysílání neetické reklamy potrestá pokutou, může si i stát, že se televize obrátí na soud.

Mohou se domluvit se smluvními partnery

„A ten jim řekne, že legislativa tento případ neřešila, že to bylo spíše v rozporu s morálním kodexem, a že za to je tedy nemohou (k žádné sankci) odsoudit,“ dodala k tomu Levá.

Je ale toho názoru, že televize mohou stáhnout reklamu samy. „Jenže i to je problém. Mají smlouvy, ale mohly by požádat svého smluvního partnera, aby od plnění smlouvy odstoupil alespoň dočasně. Já si myslím, že i ten partner by měl mít na tom zájem, abychom se z toho celorepublikového průšvihu dostali. K tomu musí přispět nejenom hostinský, že přestanou prodávat alkohol, ale i časopisy, noviny, tedy všude tam, kde se propaguje alkohol. Mělo by to ustat alespoň do doby, než se problém vyřeší. Vždyť jde o životy lidí!“ alarmovala nakonec Levá.

Skoro dvacet mrtvých, desítky v nemocnicích - ani prohibice zatím nárůst nezastavila

Otravy metylalkoholem mají v ČR už 19 obětí, v nemocnicích jsou další desítky lidí. Policie zatím v souvislosti s otravami metanolem obvinila 11 lidí.

V České republice je propagace alkoholu upravena v zákoně o regulaci reklamy v § 4. Mimo zřejmých omezení zakazuje třeba vysmívání se abstinenci nebo spojování obsahu alkoholu v nápoji s jeho kladnými vlastnostmi. Formou institucionalizované seberegulace je pak Etický kodex reklamy. Dle něj se v reklamách mimo jiné nesmí pít alkohol u hřbitovů nebo v ubohém, chudém či nechutném prostředí. Vítány nejsou ani reklamy „obsahující výrazy zlehčující alkohol jakožto nápoj tím, že je nazýván hovorovými výrazy, které buďto snižují nebo přehánějí skutečný obsah alkoholu v nápoji“. O zákazu reklamy v době prohibice se pak v tomto zákonu nepíše.

Pakt zodpovědného marketingu

Na evropském trhu je za reklamy na alkohol ročně utraceno téměř 50 miliard korun a největší podíl na tom má osmička výrobců: A-B InBev, Bacardi, Brown-Forman, Carlsberg, Diageo, Heineken, Pernod Ricard a SAB Miller. Právě ta stojí za zmíněnou samoregulací.

Za většinou regulací v EU pak stojí Evropská komise, jenže samotní výrobci alkoholu se před časem dohodli na Paktu zodpovědného marketingu (Reponsible Marketing Pact).

Záměrem Paktu zodpovědného marketingu je zavést společná pravidla a standardy, a to pro propagaci piva, vína i tvrdého alkoholu. Jsou v něm vytyčeny tyto tři konkrétní cíle: Zabránit zobrazování reklamy na alkohol nezletilým v sociálních médiích. V rámci toho je shoda na společných standardech pro Sponsored Stories na Facebooku, uživateli tvořený obsah a jeho sdílení a přeposílání. Za druhé se má omezit vystavování mladistvých reklamě na alkohol. Měly by se proto objevovat jen v médiích, jejichž publikum je alespoň ze 70 procent nad věkem, ve kterém je koupit si alkohol legální (ve většině Evropy tedy 18 let). Za třetí je pak podle Paktu zodpovědného marketingu nutné zajistit, aby byl obsah reklam přitažlivý primárně pro dospělé publikum.

Tato pravidla z většiny odrážejí to, co je již v evropských zemích vymáháno. V některých státech jsou dokonce normy přísnější, například ve Velké Británii a Nizozemí by měly být zobrazovány reklamy jen v médiích (časech, programech), u kterých je alespoň 75 % publika ve věku dovolujícím pití alkoholu. Novinkou mimo samotné existence společných standardů má být i snaha monitorovat a vymáhat dodržování nastavených pravidel. S tím by mělo pomáhat Evropské fórum o alkoholu a zdraví (platforma, které předsedá Evropská komise).

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

 


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Olga Böhmová

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Akce zakázána. Ne zrušena, zakázána. Dvojka Konečné terčem cenzury. Pátrali jsme

9:25 Akce zakázána. Ne zrušena, zakázána. Dvojka Konečné terčem cenzury. Pátrali jsme

Akce zakázána. Doslova. Plzeňsko je, zdá se, „průkopníkem“ praxe, kterou najdeme možná v padesátých …