Následně jsme se zeptali několika desítek česko-slovenských majitelů a provozovatelů uměleckých galerií. Chtěli jsme slyšet jejich názor na znalce Petra Pavliňáka. Chtěli jsme vědět, zdali s ním spolupracují, zdali si od něho nechávají vypracovávat posudky.
Připomeňme, že Jaroslava Fröhlicha soud označil za hlavní postavu padělatelské kauzy a nepravomocně jej poslal na osm let za mříže. Jeho manželka Eva dostala šestiletý trest a údajný pomocník manželů Milan Trokan byl odsouzen na sedm let do žaláře. Státní zástupce přitom k velkému překvapení zúčastněných navrhoval úplné zproštění.
Zpět do světa akvarelů, tuší, olejů a kombinovaných technik.
Odpověď, že galerie s Petrem Pavliňákem nikdy nespolupracovala, přišla z OriginalArte, z galerie Dolmen či z Galerie V-ATELIER z Tišnova. Stejná odpověď dorazila z aukční síně Galerie Národní 25, z internetové aukční sítě eStarozitnosti.cz, dále z Galerie 09, Moderna, Retro Gallery, Galerie Kodl, také z Art Atelier Fiala, olomoucké Galerie Rubikon či z pražského Kabinetu české grafiky.
„S panem Pavliňákem jsem nespolupracovala,“ sdělila nám Ivana Cviková z Galerie pod Zámkem z Přerova. S posudky Petra Pavliňáka se nesetkal ani Tomáš Hruška, jednatel společnosti Aukce obrazů U Národní galerie ze Zbraslavi. Stejná odpověď dorazila z galerie Kontrast z Kyjova.
„I my v posledních letech sledujeme negativní vývoj prodeje a výskytu padělků na českém sekundárním trhu s uměním. Se jmenovaným znalcem nespolupracujeme a nikdy jsme nespolupracovali, naše postupy při zjišťování pravosti uměleckých děl vychází z jiných standardů než jen z písemných posudků nám osobně neblízkých odborníků,“ řekl nám Ivo Stehlík z pražské aukční galerie Artia.
„Já tohoto člověka vůbec neznám. Ani osobně, ani jménem. Slyším to jméno od vás poprvé,“ uvedla Jana Velková z pražské Akant Galerie.
Petra Pavliňáka neznají ani v Galerii ART Praha či v Galerii Lazarská. Dokonce ani v ostravské galerii d.ART.
Jedinou výjimkou, která jméno znalce alespoň znala, byla Eliška Schránilová z Atelieru S&S. „Vím, že je soudním znalcem a provozovatelem nějaké galerie v Ostravě, ale nikdy jsem s ním neměla důvod kooperovat. Na posudcích raději pracuji vždy sama,“ uvedla pro ParlamentníListy.cz.
„S dr. Pavliňákem jsem nikdy nespolupracoval, orientuji se od začátku spíš na Prahu, pokud potřebuji něco konzultovat. V tomto státě je možné všechno a není výjimkou, že i takzvaně fundovaný kunsthistorik napíše posudek na falzum, ať už záměrně, nebo v dobré víře, popřípadě tam alespoň figuruje jeho jméno, protože když se půjde do extrému, i posudek může být falešný,“ sdělil redakci Miroslav Kroupa, jednatel Galerie Kroupa.
K jménu Petra Pavliňáka se odmítla vyjádřit i Národní galerie. „Národní galerie Praha v této věci vystupuje jako znalecký ústav, který je ze zákona vázán povinností mlčenlivosti. Z tohoto důvodu není možné se k níže uvedeným dotazům vyjádřit,“ uvedla pro PL mluvčí Eva Sochorová.
Jiná situace nebyla ani u slovenských sousedů, kde jsme se ptali také. Přece jen je možné, že český znalec může působit v zahraničí…
„S uvedeným znalcom pánom Dr. Petrom Pavliňákom sme nikdy nespolupracovali, ani nijako nekomunikovali. Kauza s falšovanými obrazmi je vskutku nepríjemná, zostáva len veriť, že sa všetko objasní a napraví,“ zaznělo z Galerie Jána Kulicha ze Zvolenské Slatiny.
Žádné zkušenosti nemají ani ve Slovenském národním muzeu, v galerii Nedbalka v Bratislavě, ani v galerii umění Ernesta Zmetáka v Nových Zámcích
„S dotyčným pánom sme nikdy nespolupracovali. Prajeme veľa úspechov v riešení tejto kauzy,“ uvedla naší redakci Zuzana Sýkorová, kurátorka Kysucké galerie v Oščadnici.
Pro čtenáře, které první text naší redakce minul, ukážeme jeden z důvodů, proč se kauzou zabýváme.
Obžalovaní byli obviněni a následně vzati do vazby mimo jiné pro obchodování s obrazem Františka Foltýna Abstraktní kompozice, k němuž byla kladná stanoviska více expertů. Znalec Pavliňák obraz označil za amatérské a diletantské falzum v hodnotě tisícikoruny. Uvedl, že při jeho padělání byly použity typické padělatelské techniky, že tento obraz je vyloučen z okruhu tvorby Františka Foltýna, protože nemá odpovídat způsob kladení barev a vedení kresebné linie.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: B. Richterová a T. A. Nový