Vlaky kašlou na zastávky na znamení. Lidé si musí volat taxíky

06.02.2012 10:15

Téměř dvacet let se už prý využívají zastávky na znamení u železničních drah. Regionální vlaky mají ve vagonech většinou k tomu určené a docela dobře označené tlačítko. Co však dělat, když stojíme na malé železniční stanici bez obsluhy na peróně?

Vlaky kašlou na zastávky na znamení. Lidé si musí volat taxíky
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak

"Vlak mi na zastávce nezastavil, i když jsem řádně stála na nástupišti. Tak jsem si zavolala taxík," uvedla pro ParlamentniListy.cz Světlana z Krnova, s tím, že pak si nechala cestu taxíkem proplatit Českými drahami. 


Vlak má delší brzdnou dráhu


Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského jsou takové případy zcela výjimečné a není obvyklé, aby vlak nezastavil. "Ročně evidujeme kolem 10 až 15 stížností na takovou situaci. Proplácení taxi je zcela výjimečné a jsou to jednotlivé případy ročně, které se řeší individuálně," tvrdí Šťáhlavský. Přiznal, že vlak má delší brzdnou vzdálenost. V zastávce na znamení musí proto podle něj strojvedoucí očekávat, že bude zastavovat a musí přizpůsobit styl jízdy a rychlost tak, aby včas zastavil.


"Na zastávce stačí, aby cestující včas před příjezdem vlaku zaujal jednoznačnou pozici vyjadřující záměr cestovat vlakem, nejlépe se postavit na nástupiště k bezpečnostní linii, popřípadě lze tento postoj zdůraznit obvyklým gestem zvednutím ruky, mávnutím," uvedl Šťáhlavský. Nevysvětli, co má dělat člověk v mlze, nebo ve tmě. Asi raději nikam nejezdit.


Dobíhat vlak nelze, profrčí


Podle jeho slov každou stížnost České dráhy prověřují. "Vlak obvykle nezastaví kvůli tomu, že nebylo zřejmé, že osoba v blízkosti zastávky chce cestovat. To znamená, že nestála na nástupišti v blízkosti bezpečnostní zóny, kde probíhá nástup, ale byla ve větší vzdálenosti od kolejí. Ze záznamů na voze lze velmi snadno zjistit, jakou rychlostí strojvedoucí jel, zda přizpůsobil rychlost možnému zastavení a byl na ně připraven," uvedl Šťáhlavský.

 

Pokud přeci jen dojde k situaci, že vlak nezastaví i přesto, že mu cestující signalizoval plánovaný nástup, může se podle mluvčího obrátit na telefonickou linku 840 112 113. "Tam operátorky stížnost zaeviduji a prověří.  Případně mohou zprostředkovat povolení k přepravě jiným druhem dopravy včetně případného taxi, které následně ČD proplatí. K tomu je ale nutný příslušný souhlas dopravce," sdělil Šťáhlavský s tím, že systém zastávek na znamení na české železnici je již tradiční způsob obsluhy zastávek s menší frekvencí cestujících včetně Bruntálska. "Nevyužíváme ho jenom my, ale také všichni soukromí železniční dopravci provozující regionální dopravu," říká Šťáhlavský. Zastávky na znamení znamenají podle jeho slov efektivnější provoz, zejména snížení nákladů a zkrácení cestovních časů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Anna Vidiševská

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

To Rakušan nechtěl: Ve věci migrace úder z nečekané strany

13:22 To Rakušan nechtěl: Ve věci migrace úder z nečekané strany

Ministr vnitra Vít Rakušan neříká české veřejnosti pravdu o migračním paktu. Tvrdí to už i koaliční …