Montérky ani „učňák“ nejsou sprosté slovo, říká prezident Hospodářské komory

16.09.2012 21:30

O nedobrém stavu učňovského školství a podpoře vzdělávání samotných učitelů, jednali účastníci odborné komise pro školství a vzdělávání, jejíž setkání iniciovala Hospodářská komora pod záštitou svého prezidenta Petra Kužela. Výsledek byl jasný – nestačí mít jen učně, je důležité mít vysoce odborné pedagogy, kteří by stíhali rychlé tempo současného technického vývoje.

Montérky ani „učňák“ nejsou sprosté slovo, říká prezident Hospodářské komory
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tunel Blanka
reklama

Učňovské školství tvoří v současné době jeden z nejožehavějších problémů ve školství. Chybí nejen učni, ale i odborní pedagogové. Navíc, podle prezidenta Hospodářské komory ČR (HK ČR) Petra Kužela, odbornost pedagogů učňovského školství trápí výrazně i výrobní společnosti. Právě o tom jednala komise, která je zastoupena jak ministerstvem školství, tak i pedagogickými odborníky. Podnikatelskou sféru, která může velmi výrazně pomoci právě učňovskému školství, zastupuje právě Hospodářská komora ČR.

Podnikatelé nejsou dostatečně motivováni k investicím do učňovského školství

Jak řekl pro ParlamentníListy.cz Petr Kužel, prezident HK ČR, vycházel z nové koncepce podpory učňovského a technického vzdělávání ministerstva průmyslu a obchodu, která se týká právě oblasti podnikatelské sféry. Tato koncepce, jak říká, řeší využívání techniky a technologií učedníky zdarma, aniž by tento fakt byl pro podnikatele nějak zohledněn daňovou úlevou nebo odpisy. „Hospodářská komora chce proto zohlednit a zvýhodnit roli podniků, které se na rozvoji učňovského školství budou podílet,“ říká Petr Kužel.

„V novele připravovaného zákona HK navrhuje, aby pomocí odpisů byly zohledněny podnikatelské subjekty, které se podílejí na fungování učňovského školství,“ řekl pro ParlamentníListy.cz prezident HK Petr Kužel. „Jde o to, aby ten, kdo poskytuje například nějaký stroj pro učňovské účely, aby si ho mohl odepsat. Zatím jsou návrhy ve výši 15, 50, 75 a 100 procent. Při odpisu ve výši 100 procent jde vlastně o to, aby se ten stroj, v případě, že slouží učňovskému školství, mohl odepsat dvakrát,“ vysvětluje Petr Kužel.

Nová koncepce má změnit i odsávání odborných kádrů z Česka

„Je to věc velmi průlomová,“ říká Petr Kužel. Dodal, že tento postup diskutovali v Německu a některých dalších zemích. „A vypadá to, že od nás budou opisovat,“ směje se Kužel. Mohl by se tím ale podle něj vyřešit i problém, který je citelný zejména v příhraničních oblastech, kde je jazyková vybavenost našich lidí daná těsným sousedstvím s jiným státem. „Němci i Rakušané nám doslova vycucávají naše technické kádry, ale i technické adepty,“ říká předseda HK. Věří, že nastavením podobné koncepce v sousedních zemích by došlo ke změně i v tomto ohledu. „I to lze legislativně ošetřit,“ říká Petr Kužel.

Změnou bude muset procházet také obor takzvaných instruktorů, což jsou převážně ženy, které instruují rodiče, co by jejich ratolesti měly dále dělat. „Problém je, že ty instruktorky v životě ve fabrice nebyly,“ říká Petr Kužel. „Nemůžeme jim to ani vyčítat. Jsou to vystudované pedagožky. Proto my navrhujeme, aby měli tito instruktoři jednou za dva roky povinnou praxi.“ Jak dále řekl, ministerstvo školství na to prý velmi slyší.

Řemeslo má zlaté dno, když ho má kdo naučit, a to v tempu současného technického vývoje

Mimořádně důležitá jsou podle prezidenta HK také technická řemesla. „Ať už mluvíme o instalatérech, kožedělných, elektrikářských oborech, a o dalších technických řemeslech, ten problém je tam opravdu veliký,“ říká Petr Kužel. Podstatou proto podle něj je, zvýšit přístup i vzdělanost pedagogických kádrů, kteří pak tyto učně vzdělávají. Jak dodává, sám pedagog v učňovském školství si musí být vědom přínosu práce, kterou vykonává, a jak je důležité jeho vlastní neustálé vzdělávání. „A právě v tom je třeba provést zásadní změnu v samotném systému dalšího vzdělávání pedagogů učňovského školství.

V současné nové době se za svůj podnikatelský život musíme čtyřikrát až dvanáctkrát učit něco nového. Ten život kolem nás je prostě takto nastaven a běží, říká Kužel. Jak dodává, během pěti let se obnovují technologie. Jen si vzpomeňte, před 13 lety jsme tu měli v počítačích T602ku a dnes máme počítače, které už někteří neumějí ani obsluhovat,“ dodává se smíchem. Je podle něj ale mimořádně důležité, aby během učňovského studia byl učitel schopen připravit své žáky co nejaktuálněji. „V tempu, které by kopírovalo vývoj daného oboru,“ říká Petr Kužel.

A ta kybernetika, jak připomíná navíc Petr Kužel, není jen sama o sobě. „Například v automobilovém průmyslu. V roce 1990 bylo v autě 17 elektronických prvků, dneska jsou jich až tři stovky. Ti učitelé by měli stíhat tento rychlý vývoj,“ dodává prezident.

Jen vysoce kvalifikovaní a odborně vzdělání učitelé mohou zvednout prestiž učňovského školství

Co je podle něj ale neméně důležitým faktorem, je samotné vnímání učňovských oborů a prostředí. „Je třeba, aby vstoupilo do podvědomí lidí, že montérky nejsou hanlivé slovo,“ dodává Kužel. „Také ale potřebujeme efektivní kvalitu. Tato kvalita ale vyžaduje, aby ti pedagogové, ženy i muži, měli opravdu vysoké vzdělání,“ upozorňuje Kužel.

Jak Petr Kužel připomněl, tento proces ale není pro komoru ničím novým. „Pro nás ten proces začal už před sedmi lety,“ konstatuje. V této souvislosti připomněl například pražský program „Řemeslo má zlaté dno“, který podporuje nábory do technických a učňovských zařízení. „Podobné projekty ale běží v našich regionálních pobočkách,“ dodává.

Podle Petra Kužela je maximálně potřebná i práce s rodiči. „Právě tam je důležité, aby si rodiče uvědomili, že montérky ani učňák skutečně nejsou sprosté nadávky, a tím, že jejich dítě jde do učňovského oboru, jeho růst nijak sociálně nedegradují,“ říká prezident HK. Naopak, jak řekl, učňovské školství může být skvělým startem pro další vzdělávání na středním, nebo i na vysokoškolském stupni. „Výhodou je v takovém případě dobrá znalost oborové praxe,“ dodává.

Absolventi učňovských oborů a technické kádry nemají problém s uplatněním ani v době krize

„Víte, je dobré si povšimnout například jedné věci. V době krize se propouštějí administrativní kádry či podobné servisní obory. Technické kádry na všech stupních si ale podniky ponechávají, protože to je ten motor, to je ta hybná síla, bez níž se podnik prostě neobejde,“ říká prezident HK.

Nedostatek kvalitních kvalifikovaných kádrů v technických službách je podle Petra Kužela dalším motivem k tomu, aby se mladí lidé do učňovských oborů hlásili. „Jestliže někdo bude chtít podnikat v nějakých technických službách, bude jeho nespornou výhodou důkladná znalost oboru.

Je nezbytný legislativní rámec, který umožní podnikatelské sféře vstoupit do procesu učňovského školství za oboustranně výhodných podmínek

Petr Kužel chce propojit všechny tři sféry – školství, praxi i podnikatelský segment tak, aby se učňovské školství dostalo na úroveň odpovídající současné době a jejím požadavkům. „A k tomu je třeba uzpůsobit také legislativu,“ vidí další roli své komory Petr Kužel. Jak říká, zákon, který podpoří účast podnikatelského segmentu v učňovském školství, by měl být připraven co nejdříve. „Každého roku je škoda,“ říká na závěr Petr Kužel, prezident Hospodářské komory ČR. 

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Radmila Zemanová-Kopecká
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Mezi rodiči se šíří těžko uvěřitelná zpráva. Týká se návratu dětí do škol. Letos to prý nebude...

10:38 Mezi rodiči se šíří těžko uvěřitelná zpráva. Týká se návratu dětí do škol. Letos to prý nebude...

ParlamentníListy.cz zaznamenaly už od tří pracovníků ve školství informaci, že školáky by mohl čekat…