V současné době zaujímají evropští turisté starší 65-ti let 20% podíl na všech přenocování občanů EU. Z pohledu cestovních kanceláří tak představují důležitý a perspektivní segment.
V podmínkách českého trhu představuje dle Eurostatu podíl turistů nad 65 let 24 % na všech přenocováních. To je nejvyšší číslo po Francii a Kypru.
Nabídka CK se na starší klientelu zaměřuje v rostoucí míře. Klientům tohoto segmentu jsou ze stran CK nabízeny slevy z katalogových cen ve výši 5-7 %.
Vyhledávanými destinacemi jsou zejména Španělsko (včetně Baleárských ostrovů), Itálie, Řecko a Bulharsko. Ve prospěch některých z těchto destinací hovoří fakt, že některé jejich regiony, turistické centrály, či soukromí ubytovatelé finančně podporují příjezdové zájezdy, s cílem snížit dopady sezonních výkyvů. Velkému zájmu se těší také slovenské a maďarské termální lázně, které vykazují každoroční rostoucí tendence (cca 5-10 %) a autobusové poznávací zájezdy po Evropě. Movitější starší klientela je stálým klientem cestovních kanceláří v případě exotických poznávacích zájezdů. Výrazně zastoupeni jsou klienti tohoto segmentu v zemích jižní Ameriky a USA. V rámci Evropy se jedná například o Norsku a Madeiru.
Průměrný český turista utratí za zahraniční dovolenou u CK v průměru 13.700 (2016). Naopak seniorská klientela na zahraniční dovolené nešetří a v průměru za ní utratí až o 2.500 ,- Kč více. U cestovní kanceláře si senioři kupují kompletní zájezd, včetně ubytování v kvalitnějších hotelích (4*), dopravy, stravy, delegáta a transferu. Na místě už ale dle Eurostatu nejsou ochotni ve větší míře utrácet a výdaje v místě pobytu v průměru představují částku v hodnotě 13,7 EUR (2014). To nelze srovnávat například s útratami turistů z Lucemburska (120 EUR) nebo z Rakouska 107(EUR).
Typický senior si rád si připlatí za kvalitnější služby - delegát k dispozici po celou dobu zájezdu, ubytování s výtahem v blízkosti pláže. Preferuje přizpůsobivější tempo zájezdu, pravidelné přestávky a pobyt minimálně s plnou penzí. Současně platí, že senioři cestují převážně mimo hlavní sezonu a upřednostňují mírnější klima. Až 40 % seniorů se vrací do své oblíbené CK a jsou tak jejich věrnými klienty. Od cestovní kanceláře očekává senior důkladnou organizaci cesty bez stresujících situací. Klienti tohoto segmentu vyžadují osobní přístup a jen výjimečně objednávají zájezdy na internetu. Často zapomínají na aktivaci roamingu v telefonu, umístění potřebných léku do příručního zavazadla a ověření platnosti cestovního dokladu.
Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) je české profesní sdružení subjektů cestovního ruchu, založené v roce 1991, které má v současné době více než 250 členů z řad subjektů cestovního ruchu. AČCKA, jako jediný zástupce za Českou republiku, je také členem ECTAA - asociace sdružující národní asociace cestovních kanceláří a cestovních agentur zemí Evropské unie (http://www.ectaa.org), účastní se zasedání a své členy pravidelně informuje o aktuálním dění z oblasti evropské legislativy.
autor: Tisková zpráva