AMSP ČR: Regulace musí mířit na nepoctivé prodejce

07.11.2014 10:51

Politici i zástupci podniktelů se v rámci čtvrtečního kulatého stolu, který v Poslanecké sněmovně uspořádala Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, shodli na tom, že regulace prodeje musí postihovat především nepoctivé obchodníky, tzv. šmejdy a nikoliv slušné prodejce.

AMSP ČR: Regulace musí mířit na nepoctivé prodejce
Foto: AMSP ČR
Popisek: AMSP ČR
reklama

Předseda Hospodářského výboru Poslanecké sněnovny Ivan Pilný zdůrazňuje fakt, že je třeba hledat vyvážený vztah mezi ochranou spotřebitele a rozvojem podnikání. „Naprostá většina obchodníků jsou slušní podnikatelé a zaslouží si náš respekt a podporu.  Avšak některé skupiny spotřebitelů jsou velmi zranitelné a neumí se bránit agresivním obchodním praktikám, proto stát musí přistoupit k jejich aktivní ochraně,” dodává Ivan Pilný.

Přímý prodej je standardním obchodním nástrojem s dlouhodobou tradicí. Jen v České republice společnosti sdružené v Asociaci osobního prodeje registrují zhruba 250 tisíc samostatných prodejců, kteří tvoří roční obrat 6 miliard korun. Mnozí z těchto prodejců pracují jako živnostníci a pravidelně přispívají do státní kasy. „Naši členové se proto chtějí aktivně podílet na diskusích o přípravě legislativy týkající se ochrany spotřebitele. Je nutné rozlišovat mezi slušným podnikání a očividnými podvody. Pro své prodejce navíc uplatňujeme vlastní přísná pravidla,”  dodává Ildiko Dikošová, předsedkyně Asociace osobního prodeje a ředitelka společnosti Amway ČR.

Zástupci podnikatelů dlouhodobě upozorňují na snižující se počet živnostníků, kteří každý rok zahajují své podnikaní. „Jedním z důvodů je také nárůst byrokracie  a zbytečná regulace v oblastech, kde není nezbytná. Ochrana spotřebitele je nezbytná, ale neměli bychom s vaničkou vylít i dítě,”  upozorňuje Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků ČR.

Proti nepoctivých obchodním praktikám podobních prodejců se brání také města a obce, které vydávají vyhlášky zakazují takové prodej a to z důvodu ochrany zejména starších občanů, kteří neumí čelit agresivním praktikám podvodníků. Podle Jany Vildumetzové, výkonné ředitelky Svazu měst a obcí, nařízení obcí o zákazu podobního prodeje nepostihuje poctivé podnikatele a výrazně pomáhá obyvatelům i v ochraně před trestnou činností.

Podle údajů České obchodní inspekce bylo za 1. až 3. čtvrtletí 2014 uzavřeno kontrolním protokolem celkem 542 kontrol předváděcích prodejních akcí nebo smluv na těchto akcích uzavřených.  Jedno či více porušení bylo zjištěno u 423 z nich (tj. 78 %). Inspekce uložila za toto období celkem 153 pokut v právní moci v celkové výši 15, 332 miliónu Kč. Díky novele zákona o ochraně spotřebitele se podařilo eliminovat nejkřiklavější případy agresivních forem prodeje a zvýšit informovanost spotřebitelů.  „Bohužel se stále nedaří zabránit obcházení oznamovací povinnosti zneužíváním výjimky pro degustace a ochutnávky,“ dodal ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmíra Bezecný.

Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky a živnostníky i jejich organizace z celé republiky již od r. 2001. Úspěšně prosazuje základní myšlenky z Programu rozvoje malých a středních podniků v ČR, který zpracovala již v roce 2003 a průběžně jej aktualizuje. Asociace spolupracuje s vládou, jednotlivými ministerstvy a v uplynulých letech iniciovala řadu zákonných opatření, která pomáhají formovat podnikatelské prostředí v naší zemi. Je připomínkovým místem k připravované legislativě, členem Podnikatelské rady a řady dalších poradních orgánů vlády a ministerstev vč. hodnotitelských komisí. Pro své členy poskytuje především INFORMAČNÍ SERVIS, PORADENSTVÍ a ANALÝZY zaměřené cíleně na segment malých a středních podniků a živnostníků z celé řady oblastí, dále účast na odborných akcích, seminářích, konferencích, setkáních podnikatelů v ČR i v zahraničí a celkové prosazování zájmů tohoto segmentu vůči vládě, parlamentu a dalším institucím. Členové mohou dále využívat exkluzivních  nabídek a benefitů partnerů AMSP ČR, Asociace vyhlašuje také vlastní Grantový program pro členy AMSP ČR. S cílem zviditelnění živnostníků i malých a středních firem poskytuje asociace záštitu, nominuje a je odborným hodnotitelem vlastních soutěží „Nastartujte se“, „Equabank Rodinná firma roku“, „Fandíme řemeslu“ a dále soutěží "Štiky českého byznysu", Festivalu Česká inovace, ceny „Best Innovator“,  „Vizionáři“, "Exportní ceny DHL UNICREDIT", soutěže "Ocenění českých podnikatelek" či „Zákon roku“. Asociace je jedním ze zakladatelů Koalice pro transparentní podnikání. Aktuálně zastupuje zájmy cca 260.000 podnikatelských subjektů. www.amsp.cz

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Tisková zpráva

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Česká televize: Hřebíčková, Trojan, Špalková, Langmajer či Bohdalová se představí v desítkách nových projektů

10:57 Česká televize: Hřebíčková, Trojan, Špalková, Langmajer či Bohdalová se představí v desítkách nových projektů

Hvězdně obsazená přípravka České televize