- Více než 12 milionů lidí nachází práci v automobilovém sektoru
- Loni se v EU prodalo 27 nových osobních aut na tisíc obyvatel, v ČR to bylo 22
- Automobilový průmysl je unijním rekordmanem v investicích do výzkumu a vývoje
- Automobilky EU jsou nejinovativnější na světě
S mnohdy živelným rozvojem individuální automobilové dopravy se pojí i některá negativa. Mezinárodní den bez aut konaný 22. září si klade za cíl přimět širokou veřejnost k zamyšlení nad zodpovědnějším využíváním osobních automobilů při přepravě po městech. Nakolik důležitou roli vlastně sehrává automobilový sektor v ekonomice Evropské unie i celého světa?
Automobily jsou v Evropské unii dopravním prostředkem číslo jedna
Obyvatelé EU v nich absolvují více než 70 % svých cest. Klíčovou roli v pozemní dopravě sehrávají i kamiony a dodávková vozidla. Každoročně přepraví 18 miliard tun nákladu, což představuje 75 procent výkonů všech prostředků pozemní dopravy.
Automobilový sektor v EU zaměstnává 12,2 milionu lidí - tedy 5,6 procenta veškeré pracovní síly
V Evropské unii je celkově zaměstnáno na 217,7 milionů lidí, automobilový sektor dává práci 12,2 milionům z nich. Z uvedeného počtu 2,3 milionu lidí pracuje přímo ve výrobních závodech a 800 tisíc v dodavatelských firmách. Další 4,2 milionu osob nalézá práci v prodejnách vozidel a jejich příslušenství, rovněž tak v autoservisech či půjčovnách a leasingových společnostech. Automobilová doprava zaměstnává 4,3 milionu lidí. Konečně pak výstavbu silnic zajišťuje 600 tisíc osob. Automobily se vyrábějí v 19 státech EU, a to celkově ve 225 závodech. Nejvíce jich najdeme v Německu (42), Velké Británii a Francii (shodně po 33) a Itálii (25). Následují Polsko (15) a Česká republika spolu s Belgií (po 8).
Na světě se loni vyrobilo celkem 91,5 milionu automobilů, celá pětina - 18,4 milionu – na území EU
Více vozidel bylo vyrobeno jen v Číně (vč. Tchaj-wanu a Hongkongu), a to 24,8 milionu. Pomyslná třetí příčka patří Severní Americe s 18 miliony vozidel, následují Japonsko s Jižní Koreou (dohromady 13,3 milionu), státy jižní Asie (8,5 milionu), Jižní Amerika (3,1 milionu), další evropské státy včetně Turecka (3 miliony) a Afrika společně se státy Středního východu (2 miliony).
Osobních automobilů bylo ve stejném roce vyrobeno 73,5 milionu, z toho 16 milionů (22 %) v EU28
Z celkového počtu 73,5 milionu vyrobených osobních automobilů spatřilo světlo světa 26 procent v Číně společně s Tchaj-wanem a Hongkongem, 22 procent v EU28, 19 procent v Severní Americe, 16 procent v Japonsku a Jižní Koreji, 8 procent v jižní Asii, 4 procenta v Jižní Americe, 3 procenta v dalších evropských státech společně s Tureckem a 2 procenta v Africe a na Středním východě. Největšími výrobci osobních aut v rámci států EU28 byly Německo (5,6 milionu), Španělsko (2,2 milionu), Velká Británie (1,6 milionu), Francie (1,5 milionu) a pátá příčka patřila České republice (s cca 1,25 miliony).

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva