Autodrom Most: Před čtvrt stoletím začali na autodromu učit zvládání smyku. Byli první

15.10.2018 9:45 | Zprávy

V těchto dnech uplynulo 25 let od zahájení výuky v kurzech bezpečné jízdy v České republice. Jako první je začal firmám i jednotlivcům nabízet mostecký autodrom. Na premiéru - ještě pod názvem škola smyku - vzpomíná zkušený instruktor a dopravní expert Jiří Patera.

Autodrom Most: Před čtvrt stoletím začali na autodromu učit zvládání smyku. Byli první
Foto: Autodrom Most
Popisek: Kurz bezpečné jízdy na Autodromu Most

„V roce 1992 jsme vyjeli na zkušenou do Rakouska, kde měli v té době s výukou bezpečné jízdy už dlouholeté zkušenosti. První oficiální kurz na autodromu se pak uskutečnil začátkem října 1993. Zpočátku reagovaly firmy, zejména ty se zahraniční účastí zvyklé na bezpečností školení ze svých domovských sídel. Byl to okamžitě boom, své řidiče posílaly například Ford, Hewlett-Packard nebo farmaceutické společnosti,“ uvedl.

Až do roku 2005, kdy v sousedství velkého závodního okruhu a padoku autodromu vznikl polygon vybavený pro výcvik bezpečné jízdy nejmodernějšími technologiemi, instruktoři využívali plochu parkoviště v padoku a parc fermé, tedy prostor vyhrazený pro inspekci závodních strojů po ukončení závodu za startovní věží. Čtyřhodinovému praktickému výcviku předcházely dvě hodiny teorie v jedné z kanceláří startovní věže. „Tento časový model byl osvědčený tenkrát a používá se i v současné době. Zato podmínky pro výuku i výcvik tehdy a teď se pochopitelně nedají vůbec srovnávat,“ doplnil Patera.

Připomněl, že v kurzech před 25 lety se jejich účastníci učili správně brzdit, vyhýbat a nacvičovali jízdu při různých adhezních podmínkách. „Abychom mohli simulovat mokrou vozovku či náledí, používali jsme tři pásy gumových fólií, jež jsme kropili vodou. Pěkně jsme si mákli. Každý den jsme totiž pásy museli natáhnout a po výcviku zase sbalit, aby nepřekážely závodním týmům. Po přestěhování kurzů na polygon se výuka i výcvik v kurzech pochopitelně výrazně zkvalitnily, instruktorům se otevřely nové možnosti i co do náplně a rozsahu probírané problematiky,“ upřesnil Patera.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Pohotovost

Co uděláte proto, aby pohotovosti byly lidem dostupné? Obrovský problém vidím i v tom, že když na pohotovost jedete, čekáte tam třeba i půl dne. Je to problém u dospělých a podle mě ještě větší u dětí.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kancelář prezidenta republiky: Prezident republiky udělil dvě milosti

16:13 Kancelář prezidenta republiky: Prezident republiky udělil dvě milosti

Prezident republiky Petr Pavel vyhověl dvěma žadatelkám o milost.